שטיינמץ והזדמנות ישראלית רוצים לרכוש את רשיונות פלאג'יק

אחזקותיו של טדי שגיא ברישיונות חיפושי הגז מסתכמות ב42.5% והשתיים מבקשות לקנות 33.5% מהם המוחזקים באמצעות חברת פרנדום ■ מחיר העסקה לא דווח

טדי שגיא / צלם: תמר מצפי
טדי שגיא / צלם: תמר מצפי

בני שטיינמץ והזדמנות ישראלית מבקשות לקנות את רובו הגדול של טדי שגיא ברישיונות הגז פלאג'יק - כך עולה מהודעה שהוציאה היום הזדמנות ישראלית לבורסה. אחזקותיו של שגיא שמסתכמות ב42.5% מרישיונות פלאג'יק, והשתיים מבקשות לקנות 33.5% מהם המוחזקים באמצעות חברת פרנדום.

לפני כשבועיים החליט שגיא שהוא מוכר את אחזקותיו בחברת פרנדום (Frendum Investments Ltd.) אשר לה אחוזים ברישיונות הים פלאג'יק. שגיא החליט כי הוא מוכר 85.9% מאחזקותיו בחברת ג'נסיס בעלת המניות בפרנדום תמורת 50 אלף דולר בלבד לחברת אדן אשר גם היא בעלת מניות בחברה.

ואולם, חברת הזדמנות ישראלית מודיעה היום כי לה הזכות הראשונית לבחור האם ההיא מעוניינת לקנות את חלקו של שגיא. ואכן בהודעתה לבורסה טוענת כי החליטה לממש את זכותה לקנות חלק מאחזקותיו של שגיא. על פי ההודעה, גם בני שטיינמץ המחזיק גם הוא ב42.5% יקנה חלק מאחזקותיו של שגיא.

"רישיונות פלאג'יק" כוללים 6 רישיונות ימיים, אשר משתרעים על שטח כולל של כ-2 מיליון דונם כ-170 ק"מ מערבית לחיפה וגובלים ברישיונות "גל", "רציו-ים" בהם נמצא מבנה "לוויתן" ובבלוק 12 של נובל בקפריסין. אחד מהרישיונות הוא רישיון "ישי" אשר היה נחשב הנכס המרכזי של רישיונות פלאג'יק, וזה שהכי סביר היה להניח שיימצא בו גז.
קידוח "ישי" הסתמך על ההסתברות הגבוהה מאוד להצלחה, שעמדה על כ-76%. החברה העריכה את פוטנציאל הגז של מבנה אפרודיטה שבשטח הרישיון ב-3.7 טריליון רגל מעוקבת (TCF).

ואולם, בקידוח שהתבצע ברבעון האחרון של 2012, ושעלותו הגיעה למעל 100 מיליון דולר, התגלו כמויות זניחות של גז. משמעות הדבר היא שאותם מיליונים שהשקיעו במיליארדרים יחד עם שותפות החיפושים "הזדמנות ישראלית" ירדו לטמיון.

עוד התברר, כי קידוח "אפרודיטה 2" שהתגלה בבלוק 12 הקפריסאי, והכולל כ-5 TCF גז טבעי, גולש בחלקו גם לשטח רישיון "ישי". לכן, ישראל וקפריסין החלו לשתף פעולה בהעברת ידע לקראת פיתוח משותף של המאגר. ואולם, טרם הוחלט כיצד יחולקו ההכנסות בין החלק הישראלי (הקטן יותר) לצד הקפריסאי שבו מחזיקות נובל, אבנר ודלק.