בגלל הסערה: חברת החשמל הוציאה כ-60 מ' ש' על דלקים

זאת מאחר שהגז המגיע ממאגר "תמר" באמצעות צינור אחד בלבד לא הספיק למלא את הביקוש לחשמל ■ בשבוע האחרון נאלצה חברת החשמל לייצר חשמל באמצעות דלקים יקרים יותר כמו סולר

תחנת הכח אורות רבין בחדרה חברת החשמל / צלם: תמר מצפי
תחנת הכח אורות רבין בחדרה חברת החשמל / צלם: תמר מצפי

חברת החשמל שילמה כ-60 מיליון שקל בשבוע האחרון על ייצור חשמל באמצעות דלקים יקרים. זאת משום שהגז שמגיע ממאגר אחד ועובר דרך צינור אחד לא הספיק על מנת למלא את הביקוש לחשמל.

לאור הסערה בשבוע האחרון, נרשמו בחברת החשמל שיאי ביקוש של חשמל שלא נראו בה בשנים האחרונות. חברת החשמל אשר עד 60% מהחשמל שלה מיוצר באמצעות גז טבעי מקבלת את אספקת הגז שלה באמצעות צינור יחיד המגיע ממאגר יחיד-מאגר "תמר". צינור זה הינו מוגבל בכמות הגז אותו יכול להעביר, ולכן בשבוע האחרון נאלצה חברת החשמל לייצר חשמל באמצעות דלקים יקרים יותר כמו סולר. דלקים אלו הינם יקרים פי 3 מגז טבעי.

הצינור שדרכו מגיע הגז ממאגר תמר מסוגל להעביר מספיק גז אשר יספיק לייצור של עד כ-5,000 מגה-וואט של חשמל, ועל כן כל מגה-וואט המיוצר מעבר לכמות זו מיוצר באמצעות פחם ודלקים יקרים יותר.

אם לקחת כדוגמה את יום ב' בשבוע שעבר, שיא הביקוש של חשמל עמד על 11,083 מגה-וואט כאשר מתוכם 3,200 יוצרו באמצעות פחם. במצב אידיאלי, היה יתר החשמל מיוצר באמצעות גז - כלומר 7,883 מגה-וואט. ואולם, מכיוון שהגז יכול לספק רק כ-,5,000 מגה-וואט היתר מיוצר באמצעות פחם מזהם ובאמצעות דלקים יקרים פי שלושה. באותו יום ב' בשבוע שעבר, הוציאה חברת החשמל כ-2.7 מיליון דולר רק משימוש בדלקים היקרים. כך קרה כל יום בשבוע שעבר.

התוצאה הכוללת היא שבשבוע שעבר הוציאה חברת החשמל כ-60 מיליון שקלים על ייצור חשמל באמצעות דלקים יקרים- עלויות שכמובן מושתות על צרכני החשמל הביתיים. באותו יום ב' בשבוע שער, נפלטו לאוויר כ-480 טון מטרי של פחמן דו חמצני.

מחברת החשמל נמסר: בשל מזג האוויר הקיצוני והעומסים הגדולים, חברת החשמל נאלצה להשתמש בשבוע האחרון בסולר על מנת לעמוד בביקושים לחשמל. זאת, מאחר וקיימת מגבלה בכמות הגז העומדת לרשות מדינת ישראל בכלל ובהכרח לחברת החשמל. מדובר על מאות בודדות של מגוואט, בין 200 ל-1000, לפרק זמן של מספר שעות, בהתאם לעומס שנדרש באותו יום, סמוך לשיאי הביקוש היומיים. בזמן התקלה בחגית נדרשה הפעלה בסולר עד לעומס של 1600 מגוואט ל 3 שעות.