כך תגנו על תיק ההשקעות שלכם מפני ברבורים שחורים

פעולות של פיזור, הגנה, או שילוב של שתי האפשרויות, יכולות לסייע למזעור הסיכונים בתיק ההשקעות ולהעלאת התשואה שהוא מניב

בורסה / צלם: רויטרס
בורסה / צלם: רויטרס

מדי פעם חווה שוק ההון תופעה הנקראת בעולם הכלכלי "ברבור שחור". תופעה זו מתייחסת לתיאוריה שגובשה על ידי סוחר ניירות הערך והפילוסוף נסים טאלב. טאלב ניסה להראות כי הידע של כל אחד מאתנו מוגבל לדברים שאותם הוא מכיר ויודע. אם כל חיינו ראינו ברבורים לבנים, לא נאמין כי קיים ברבור שחור. למעשה, זו הייתה הטענה הרווחת לפני מאות שנים, עד שהתגלה ברבור שחור באוסטרליה, שבא והפריך את הטענה כי כל הברבורים הם לבנים.

תיאוריית הברבור השחור היא מטאפורה לאירוע, שהתרחשותו היא בלתי צפויה ומפתיעה עד כדי כך שהשפעותיו משמעותיות ומרחיקות לכת. אירוע כזה בחיים בכלל, ובשוק ההון בפרט, לפי התיאוריה של טאלב, הוא קשה לניבוי מכמה סיבות.

הסיבה הראשונה לכך היא "אשליית הידע", שבמסגרתה אנו נוטים לתפוס עצמנו כמבינים ויודעים יותר ממה שאנו באמת מסוגלים, עד כדי כך שלעתים הביטחון המוחלט גורם לנו להתעלם מעובדות חשובות שהיו מתחת לאף שלנו. הסיבה השנייה היא ההתבוננות הרטרוספקטיבית שלנו על דברים, כאשר כל דבר שקורה מקבל הסבר הגיוני רק בדיעבד. הקושי השלישי בניבוי ברבור שחור הוא התבססות על ידע עבר ועובדות. אנו נוטים להתבסס על ניסיון העבר ועל מודלים סטטיסטיים, כאשר אנו ניגשים לפענח את מה שצופן העתיד. בפועל, אין אנו יכולים להתעלם מחשיבותם של אירועים, דמיוניים ככל שיהיו, רק בגלל שלא נתקלנו בהם בעבר.

העולם גדוש ב"ברבורים שחורים" - אירועים שאיש לא חזה ולא ניבא את בואם, ובהופעתם היו בעלי השפעה כה גדולה שהשאירו את חותמם לדורות. ברבור שחור יכול להיות אירוע חיובי אשר יופיע כתגלית מדעית היסטורית חשובה ולא צפויה, כמו המצאת האינטרנט, למשל. בשוק ההון כאשר מדברים על ברבור שחור, לרוב הכוונה היא לאירוע בעל השפעה שלילית על הכלכלה. אירועי 11 בספטמבר, רעידת האדמה והצונאמי ביפן בשנת 2013 והמשבר הכלכלה העולמי בשנת 2008, מהווים דוגמאות לברבורים שחורים בעלי השפעה גדולה שלא ניתן היה לצפות מראש.

אז מה לעשות?

ברבורים שחורים תמיד היו חלק מההיסטוריה של שוק ההון, וככל הנראה ייקחו חלק גם בעתיד; אך ישנן דרכים לחיות עימם בשלום מבלי שיעשו שמות בתיק ההשקעות שלנו, וזאת על אף שהיינו שמחים לקבל הודעה מראש לפני מהלך הירידות הבא.

הדרך המקובלת ביותר להגנה היא פיזור השקעות. הפיזור יכול להתבצע במספר אופנים - פיזור מטבעי, גיאוגרפי, מגזרי ועוד. נציין כי פיזור תיק ההשקעות צריך להתפרס על פני נכסים שהמתאם ביניהם הוא נמוך.

המשקיעים המקומיים בקרנות הנאמנות הפנימו את יתרונות הפיזור, והחלו להעניק משקל בתיק ההשקעות לאפיקי השקעה בחו"ל. בכך הם נחשפים הן לשווקים זרים והן למטבעות זרים. אם בתחילת 2014 זרמו עשרות מיליונים בודדים לקטגוריית אג"ח בחו"ל, הרי זרם היצירות החודשי הפך במהלך השנה לשטף של מאות מיליוני שקלים ואך ליותר ממיליארד שקל מדי חודש בחודשיים האחרונים של השנה. נציין כי מעבר לתשואה השוטפת, זכו המשקיעים ליהנות מהחשיפה לדולר האיתן. עוד נדגיש, כי חשיפה לשווקים זרים מצריכה ידע ספציפי בהם, ולכן החשיפה באמצעות קרנות נאמנות עדיפה במקרים רבים על פני השקעה ישירה.

דרך נוספת להתמודד עם תופעת הברבור השחור, היא באמצעות הגנות על תיק ההשקעות. בדיוק כפי שנהוג לבטח משכנתא הנלקחת לצורך רכישת דירה או לרכוש ביטוח רכב, ניתן לבטח באמצעות מכשירים פיננסיים גם את תיק ההשקעות. עם זאת, כפי שהביטוח על רכב עולה כסף, גם ביטוח של תיק ההשקעות יצריך עלות שתקוזז מהתשואה הצפויה. לכן, על כל משקיע להחליט מהו היקף ההשקעות שהוא רוצה לבטח, שכן שימוש מופרז בכלי זה עשוי לשחוק את התשואה לאורך זמן.

נציין כי התממשות של סיכון שהוערך כבעל הסתברות נמוכה, עלולה להביא את המשקיעים להעריך מחדש את מערך ההסתברויות ולהעניק לאותו סיכון משקל גבוה יחסית וכך להביא לעליית תשואה של איגרת חוב או לירידה משמעותית של מחירי מניות; בדיעבד, אפיק השקעה שסבל ממימושים חדים עשוי להתברר כהזדמנות רכישה טובה.

דוגמה אפשרית לכך מהשוק המקומי, היא הסלמה בזירה הביטחונית אשר לא נצפתה מראש ועלולה לזרוע בהלה בקרב המשקיעים ומכאן גם לירידות שערים חדות. לעומת זאת, משקיעים אחרים עשויים לזהות, כי הברבור השחור אינו כה נורא וכי ההשפעות הכלכליות של ההסלמה אינן מהותיות; כך הירידות בשוקי המניות עשויות להפוך להזדמנות קנייה.

דוגמה אקטואלית של ברבור שחור מהחודשים האחרונים, היא מחיר הנפט שהגיע לרמות של 50 דולר לחבית, לאחר ירידה של עשרות אחוזים. לירידת מחירו של הזהב השחור השלכות משמעותיות הן על השוק הריאלי והן על הפיננסי (לרוב הם משפיעים זה על זה). נראה כי בתחילת שנת 2014 התרחיש של ירידה כה חדה לא נתפס כסביר בקרב מרבית המשקיעים, ועל כן מהלך הירידות המשמעותי עלול בהחלט להיחשב לברבור שחור.

בהסתכלות קדימה, מהלך הזיהוי של הברבור השחור הבא מורכב בהגדרה, אך כפי שצוין, פעולות של פיזור או הגנה (או שילוב של שתי האפשרויות), עשויות להביא למזעור הסיכונים בתיק ההשקעות ולהגדלת התשואה שלו.

הכותבים הם מנהלת מחלקת המחקר במנורה מבטחים פיננסים ומנהל השקעות בכיר בקרנות בית ההשקעות. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

יצירות בקרנות נאמנות
 יצירות בקרנות נאמנות