שוק הסלולר שוב ישנה פניו?

מה יקרה כעת, אחרי שאקספון ובצלאל חוזרים לשוק?

חזי בצלאל / צילום: יוסי כהן
חזי בצלאל / צילום: יוסי כהן

מכרז התדרים שנערך אתמול (ב') מייצר סיטואציה חדשה בשוק הסלולר: כניסתו של חזי בצלאל, הבעלים של אקספון, צפויה להחריף את התחרות וליצור בישראל מבנה שוק חריג בכל קנה מידה עולמי - 6 שחקנים שמוגדרים כמפעילים, בנוסף ל-3-4 מפעילים וירטואליים, שיפעלו על 3 רשתות משותפות בפריסה ארצית. למרות זאת, במשרד התקשורת שררה אתמול תחושת סיפוק מתוצאות המכרז. ככה זה, מה שבעיני אחד הוא ניצחון, בעיני השני הוא אסון. כעת השאלה היא מה יקרה בשנה הקרובה כי ברור שהשוק לא יוכל להכיל את כמות השחקנים הזו לאורך זמן.

מכאן מתפצלות הדעות:

1. המפעילים

עמדת המפעילים ברורה: הכניסה של בצלאל תפר את שיווי המשקל בשוק ותנגוס בנתח השוק של המפעילים הקיימים, כאשר החדשים שבהם - גולן טלקום והוט מובייל - מפסידים כסף, ולא מופרך להעריך שבמצב התחרות היום אחת החברות הוותיקות תעבור גם היא להפסד.

די לראות כיצד נפתחה שנת 2015 כדי לשער מה יעשה בצלאל. השוק מדמם ומי שלא מציע מבצעים אטרקטיביים לא יוכל לגייס לקוחות, ואנו רואים זאת בכל חודש בנתוני ניידות המספרים. גולן הוא הקטליזטור של השוק ומושך את המחירים למטה כל הזמן. כמו כריש הוא חייב להיות במבצע על מנת לקחת נתחי שוק, והמטרה שלו ושל הוט מובייל היא להשתלט בסופו של דבר על שוק התקשורת.

2. משרד התקשורת

המשרד, כאמור, חגג בעקבות תוצאות המכרז. המחירים לא היו גבוהים מדי, ולשיטתו חברות שמגלגלות מיליארדים יכולות לעמוד בהוצאה של 35 מיליון שקל על תדרים. צודק. מבחינתו הוא השיג את מה שהוא מכנה 'מגרש משחקים מאוזן'. הוא הביע שמחה על כך שאקספון נכנסה לשוק ויצרה איזון בחיבור עתידי שיהיה לה עם פלאפון, כמו שיש לסלקום ולגולן ולפרטנר ולהוט מובייל.

אולם, ה"איזון" הזה, שעדיין לא נרקם, הוא לדעת רבים בלתי מאוזן בעליל מכיוון שאקספון היא שחקן חדש בשוק עם אפס מנויים ומשום כך עליה להשיג נתח שוק. כדי לעשות זאת עליה להציע מחירים נמוכים מאלה של של גולן ושל הוט מובייל. מכיוון שברור שמדובר במחירים הפסדיים לשתי החברות, נותר לתהות מה מצא בצלאל בכניסה חוזרת לשוק ואיך גולן והוט מסוגלות להציע מחירים כאלה ועד מתי.

שתי החברות, גולן והוט מובייל, חתמו על הסכמים אגרסיביים עם פרטנר וסלקום, וכאן גם נמצא המפתח לתעלומה. יש שסבורים שאם פרטנר לא הייתה חותמת על ההסכם עם הוט מובייל או דורשת מחיר גבוה יותר - הוט לא הייתה יכולה למכור במחירים שהיא מוכרת כיום ורמת המחירים בשוק הייתה גבוהה יותר. למרות זאת, פרטנר משוכנעת שהיא חתמה על הסכם טוב עם הוט מובייל, משום שבלעדיו הייתה האחרונה ממשיכה להשתמש ברשת של פלאפון ופרטנר הייתה מפסידה מכל הכיוונים - גם לא מרוויחה את ההכנסות מדמי אירוח וגם ממשיכה להפסיד כתוצאה מהמחירים הנמוכים בשוק שהוט מובייל וגולן מחוללות. כך או כך, ההסכם של הוט הוביל את גולן להסכם לא פחות אגרסיבי מול סלקום, ובקיצור הסכמי איחוד הרשתות יוצרים כאן בעיה גדולה מאוד לוותיקות.

האם לרגולטור יש חלק בכך? על פניו נראה שכן, כי הרי הוא הכניס את השחקנים למתווה שמחייב אותם לאחד רשתות, אבל מנגד, הוא לא חייב אותם לחתום על הסכמים שהם לא כלכליים. לשיטתו, אם החברות חותמות על הסכמים שגויים זאת שאלה שצריך להפנות לדירקטוריונים שלהן. מי צודק במלחמת הגרסאות הזו? איש איש ודעתו.

בנוסף לכך, הרגולטור סבור שרשת משותפת משמעותה שהיא גם משותפת בהשקעות. כך, יצר המשרד, מבחינתו, את התנאים הכי מאוזנים לעתיד השוק.

מכאן והלאה סביר שנראה תחרות יותר אגרסיבית בשוק שתביא להתכנסות. למרות זאת, עדיין ייתכנו הפתעות. כלל לא ברור אם המדינה תאשר מיזוגים בשוק הסלולר. להיפך. לא משנה מה יקרה בשוק, מבחינת המדינה העדיפות היא שאם שחקן אחד קורס מי שיקנה אותו יהיה שחקן חדש ולא אחד מהקיימים. רק אם זה לא יקרה - המדינה תשקול לאפשר מיזוג בין שחקנים קיימים, וגם אז תלוי באיזה מיזוג מדובר. סביר להניח שמיזוג בין שחקנים גדולים וותיקים לא יאושר, אלא רק בין שחקנים חדשים או בין שחקן ותיק לחדש. בקיצור, עוד חזון למועד.