"הנדל"ן בישראל קטלני. הרבה יותר גרוע מהסאב-פריים"

אמיר איל, בעלי בית ההשקעות אינפיניטי, יורה לכל הכיוונים בראיון ל-G ■ "להיכנס בבנקים? נו באמת, בנקים זה כמו סלולר? מי יבוא, גולן בנק?"

אמיר איל / צילום: כפיר זיו
אמיר איל / צילום: כפיר זיו

אמיר איל, בעלי בית ההשקעות אינפיניטי, מתייחס בספקנות להבטחות של משה כחלון להכניס תחרות למערכת הבנקאית: "שום דבר דרמטי לא יקרה. חורתים על הדגל, בואו ניכנס בבנקים. נו באמת, בנקים זה כמו סלולר? בלי בנקים לא יהיה אוכל בחנויות, כל שרשרת המזון - תרתי משמע - מבוססת על כסף, ואם תסגור את חנות הכסף, כלומר את הבנק, כל השרשרת נעצרת. בסלולר יכלה להיכנס תחרות מבחוץ, בבנקים מי יבוא? גולן בנק? ובמיוחד כשמורידים את האפשרות להרוויח. זה הבל הבלים".

- גם מצוקת הדיור היא "לוקשים"?

"לא, הנדל"ן קטלני. אנשים אומרים, בוא נקנה דירה כי המחירים כל הזמן עולים. וכך יוצא שאם פעם המשכנתאות היו בגובה 700-500 אלף שקל לשנים ספורות, היום אנשים מתחייבים על מעל מיליון שקל, ל-30 שנה. אם הריבית במהלך השנים האלה תעלה באחוז אחד, מי שמחזיר 4,000 שקל לחודש יצטרך להחזיר 5,000 שקל, ואם הריבית תעלה יותר, לא יהיה לו בכלל מאין לשלם. זה הרבה יותר גרוע מהסאב פריים בארצות הברית, כי שם לא היה מעורב הון עצמי של הלווה, ופה כן".

אז איך פותרים את בעיית הנדל"ן?

"אין בעיית נדל"ן אמיתית. קרקעות יש כמה שרוצים, וכסף לפתח גם יש, אם רק יפנו כסף מוסדי למימון הבנייה. אבל יש שני גורמים שלא רוצים שמחיר הנדל"ן יירד. הבנקים, שערך הביטחונות שלהם יירד אם יירד המחיר, והמדינה, שמרוויחה 600-500 אלף שקל ליחידת דיור ממסים".

*** הכתבה המלאה - במגזין G