איך הפך מופע הדראג "פאות קדושות" דווקא לאירוע של סטרייטים?

מופע הדראג "פאות קדושות" - שבו מחליפים 4 גברים 140 שמלות, 80 פאות ו-20 זוגות נעליים - מושך אליו קהל מגוון במיוחד, שעבור חלקו מדובר בלא פחות מקאלט

"באתי לצבוע את שגרת היום שלי, את החיים שלי", כך אומר ל"גלובס" יואב חיימובסקי, 38, סמנכ"ל כוח-אדם בהתאחדות התעשיינים ומפיק מופע הדראג הישראלי "פאות קדושות" - מופע שהפך בחודשים האחרונים לשלאגר, אשר זוכה להצלחה רבה בקרב קהל "אמצע הדרך" דווקא. את המופע, שעלותו הראשונית הסתכמה בכ-350 אלף שקל, מפיק חיימובסקי יחד עם האמרגנית הוותיקה ציפי מייזלר.

ההכנות לקראת המופע ארכו 3 שנים - שבמהלכן הוחלפו 3 במאים, ובמקביל נתפרו בתאילנד התלבושות למופע - 140 שמלות, 80 פאות, 20 זוגות נעליים, שבכולן נעשה שימוש במהלך המופע.

המופע מספר על התפתחותה של ארץ ישראל מהעלייה הראשונה ועד לימי הריאליטי של ימינו, באמצעות קטעי קישור ובעיקר שירים מכל תקופה, ואותו מובילות 4 דמויות נשים בעלות שמות במה ססגוניים, שאותן מגלמים טל קלאי, יובל אדלמן, ליאור כהן ודני יאיר. הדמויות משוחחות ביניהן בקטעי הקישור המבטאים את רוח התקופה, אך את השירים עצמם אין הן שרות. כמיטב מסורת הז'אנר, זמרות הדראג מתמקדות בהעמדת השיר, כאשר את הביצוע המקורי הן מלוות בתנועות שפתיים וגוף. אחד הקטעים עסק בתקופת מפתח בפופ הישראלי - שנות ה-80 של המאה הקודמת, אז התנהלה תחרות בין שתי זמרות אהודות: ירדנה ארזי ועופרה חזה. למי שלא זוכר, מאחורי כל זמרת עמד גדוד מעריצים נאמן. התחרות הפכה לשדה קרב, בעיקר בקרב המעריצים, והשיא היה כשמעריצים של חזה התיזו דיו על שמלתה הצחורה של ירדנה ארזי. לימים חזה פצחה בקריירה בינלאומית שנמשכה עד מותה ממחלת האיידס בגיל 43.

במאי "פאות קדושות", הזמר אמיר פרישר-גוטמן, החליט להתייחס לתחרות בין הזמרות בצורה שנכון יהיה לתארה כקיצונית: בזמן שהדמות של עופרה חזה שרה שיר, דמותה של ירדנה ארזי מכסה את ראשה של חזה במצבת קבר, כשהיא צוהלת ושמחה.

לשאלה המתבקשת - מה ירדנה ארזי הייתה מרגישה אם הייתה רואה את הדמות שלה מניחה קבר על ראשה של עופרה חזה? עונה מייזלר: "ירדנה ראתה את זה".

- והיא לא ביקשה שיצנזרו את זה?

"ממש לא. אבל אני יכולה להגיד שהיא התפתלה בכיסא. צדי צרפתי, שעופרה חזה הייתה בת טיפוחיו, אמר לי: 'ציפי, קשה לי, קשה לי'. הבטחתי לו שבפעם הבאה שהוא יבוא, נוריד לעופרה את הקבר מעל הראש. אגב, בהופעה שהייתה לנו מול אלמנות צה"ל, לא הבאנו את הקבר".

אולם גם אם המופע לוקה בכמה קטעים גבוליים, במופע שבו צפינו, האולם היה מלא מפה לפה, מנערות צעירות ועד ותיקי היישוב. חלקם, עושה רושם, כבר צפו במופע.

מייזלר: "יש אנשים שרואים את זה בפעם שביעית ושמינית, זה הפך לקאלט. בדרך לא מובנת, ההופעה הפכה לאירוע של סטרייטים".