נגיד הבנק המרכזי של שווייץ: "נפעל שנית אם יהיה צורך"

תומאס ג'ורדן: "אמרנו להתראות לשער המינימום. עם זאת, נמשיך לשקול את הרעיון בהחלטותינו, ונתערב בשוק המט"ח אם יעלה הצורך" ■ לדבריו, היה צורך במהלך בשל ההתפתחויות הכלכליות והסיכון הגדל מרכישות אירו

פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק
פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק

הבנק המרכזי של שווייץ מוכן להתערב שנית בשוק המט"ח במקרה הצורך על מנת להחליש עוד את הפרנק השווייצרי, כך אומר נגיד הבנק המרכזי של שווייץ, יומיים לאחר המהלך שזיעזע את שוק המט"ח העולמי.

הנגיד, תומאס ג'ורדן, אמר היום (שבת) בראיון לעיתון השווייצרי Neue Zuercher Zeitung כי הבנק היה מוכרח לבטל את שער התקרה של 1.2 פר"ש לאירו בשל ההתפתחויות הכלכליות והסיכון הגדל הנובע מרכישות אירו.

לדבריו, "הבנק ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות ויפעל שנית אם יהיה צורך".

"אמרנו להתראות לשער המינימום. עם זאת, נמשיך לשקול את הרעיון בהחלטותינו ונתערב בשוק המט"ח אם יעלה הצורך", אמר.

עוד אמר ג'ורדן כי שער הפר"ש עדיין גבוה מדי, וכי הוא צופה שהבנק המרכזי של שווייץ יכריז על שערי ריביות שליליים כדי להוריד את שער המטבע. עם זאת, הוא שולל צעדים לשליטה על ההון במטרה להחליש את הביקוש למטבע: "השוק יבין בהדרגה שההערכה המוגזמת הזו אינה מוצדקת".

כזכור, ביום חמישי ביטל הבנק המרכזי בשווייץ את שער התקרה שהציב לפרנק השווייצרי מול האירו. בנוסף, הפחית הבנק המרכזי את הריבית על הפקדונות במדינה ל-0.75%- (מינוס).

בספטמבר 2011 הבנק המרכזי קבע רצפה לפרנק השווייצרי בשער של 1.2 פרנק לאירו. בעקבות כך, המטבע המקומי נחלש משמעותית, וכעת כאמור, הגבלה זו מוסרת.

המהלך של הבנק המרכזי היה מפתיע מאוד. בהודעת הריבית מסר הבנק: "אמנם שער הפרנק עדיין גבוה, אך תמחור היתר שלו פחת מאז הצבת שער ריצפה למטבע. הכלכלה ניצלה את התקופה הזו כדי להסתגל למצב החדש".