ב"י לא העניק היתר שליטה לילדי ורטהיים במזרחי-טפחות

ורטהיים ביקש להוריש את המניות לילדיו כבר עתה; אמור למכור החזקותיו בבנק או בחברה למשקאות קלים עד 2019 ■ אם לא ישלים זאת בעודו בחיים, יועברו מניותיו בבנק לנאמן

דודו זקן / צילום: אמיר מאירי
דודו זקן / צילום: אמיר מאירי

כמעט שנתיים לאחר שהגיש בקשה לבנק ישראל לחלק את מניותיו במזרחי טפחות (22%) לילדיו דודי ודרורית, מוזי ורטהיים קיבל תשובה שלילית מהפיקוח על הבנקים, שלא העניק לשניים היתר שליטה. הסיבה לכך היא חוק הריכוזיות, והעובדה שהמשפחה שולטת בד בבד בחברה למשקאות קלים ולפי החוק חייבת למכור את אחת מהחזקותיה עד שנת 2019. למעשה, אם ורטהיים (84) חלילה יילך לעולמו לפני שיספיק למכור את אחת ההחזקות, מניותיו בבנק לא יעברו ליורשיו, אלא אמורות לעבור להחזקה על ידי נאמן, עד אשר תושלם העמידה בתנאי חוק הריכוזיות.

עו"ד רון גזית המייצג את משפחת ורטהיים (גזית הוא גם בעלה לשעבר של דרורית ומשמש דירקטור בבנק) העביר היום (א') מכתב לבנק ובו הודיע: "יחידת הרישוי בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל שלחה מכתב לפיו על רקע טעמים משפטיים ופרוצדוראליים, הפיקוח על הבנקים אינו יכול להמליץ לנגידת בנק ישראל לתת את ההיתר המבוקש. ורטהיים בוחנים את המכתב האמור ואת השלכותיו".

כאמור, הרקע לסירוב לבקשה הוא חוק הריכוזיות. לפי חוק זה לא ניתן להחזיק בשליטה בתאגיד ריאלי ופיננסי משמעותיים בעת ובעונה אחת. עד לעת האחרונה לא היה ברור האם החברה המרכזית למשקאות קלים, הנמצאת בשליטת ילדיו של ורטהיים, תיכלל ברשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים. בבנק ישראל המתינו ככל הנראה להחלטה זו לפני שייתנו את היתר השליטה. ואכן, לפני שבועות ספורים פורסמה הרשימה, שממנה עלה כי החברה אכן נחשבת תאגיד ריאלי משמעותי.

אמנם לפי החוק ישנה ארכה עד שנת 2019 להחזיק בשתי החברות, אך מבחינת בנק ישראל מי שקיבל את הארכה הוא מוזי ורטהיים עצמו, קרי בעל שליטה קיים. מתן היתר שליטה חדש (מה שילדיו היו אמורים לקבל) למעשה נוגד את חוק הריכוזיות, אינו מקובל מבחינת הבנק המרכזי, ולכן סירבו לבקשה.

לפי הערכות, בסביבתו של ורטהיים ינסו למצוא פתרון משפטי יצירתי שיאפשר את קבלת היתר השליטה. עם זאת, סיכוי קלוש כי יצליחו למצוא פתרון לשביעות רצון בנק ישראל. מסתמן שבבנק ישראל ממש לא ימהרו לשתף פעולה עם פתרונות יצירתיים המכופפים את החוק, בטח לא בעבור "טייקון".

בשורה התחתונה, ורטהיים - שביקש להתרחק מהבנק, ואף התפטר בספטמבר אשתקד מתפקידו כדירקטור - יישאר בעל השליטה בבנק השלישי בגודלו בישראל יחד עם שותפתו לגרעין השליטה, משפחת עופר.

סוגיה רגישה

בשנים האחרונות הוביל ורטהיים תהליך מדורג של הורשת נכסיו לילדיו בעודו בחיים. לפני כ-3 שנים העביר 63% ממניותיו לבנו דודי, הנחשב מעורב יותר בעסקי החברה, ו-37% מהמניות לדרורית בחברה המרכזית למשקאות קלים. יחס חלוקה שכזה היה אמור לצאת לפועל גם לגבי החזקותיו במזרחי טפחות . כלומר דודי היה אמור לקבל 13.9% ממניות הבנק השוות כיום 1.4 מיליארד שקל, ואילו דרורית הייתה אמורה לקבל 8.2% מהמניות השוות 820 מיליון שקל. סך ההחזקות של משפחת ורטהיים בבנק שוות כ-2.2 מיליארד שקל.

העברת מניות לדור ההמשך נחשבת סוגיה רגישה למדי אצל בעלי השליטה. די לראות מה קרה לשותפיו של ורטהיים בגרעין השליטה במזרחי טפחות - משפחת עופר. לאחר מותו של יולי עופר התפתח קרב ירושה קשה בין ילדיו ליאורה ודורון. נראה כי ורטהיים ראה את הפוטנציאל הקיים בקרבות ירושה, והחליט למנוע זאת על ידי חלוקת הנכסים בעודו בחיים. ואכן, ככל הידוע, בצד של ורטהיים חלוקת המניות התנהלה בצורה חלקה יחסית, עד אשר חוק הריכוזיות ובנק ישראל שיבשו את התוכניות.

מזרחי טפחות יגייס 750 מיליון שקל באג"ח

מזרחי טפחות יוצא לגייס אג"ח בפעם החמישית בתוך שנה וחצי. הבנק צפוי לצאת לגיוס של 750 מיליון שקל ביום שלישי הקרוב. ההנפקה היא של סדרה חדשה צמודת מדד במח"מ של 4.95 שנים, אשר תיפרע בעוד חמש שנים בתשלום אחד.

ישנם בנקים נוספים המנצלים את הריבית הנמוכה והביקושים בשוק להנפקות של חברות בדירוג גבוה, ויצאו בגיוס של חוב. כך לדוגמה, הבנק הבינלאומי גייס קרוב ל-700 מיליון שקל, וגם בנק דקסיה השלים גיוס בהיקף דומה. אלא שמבין הבנקים השונים, אין ספק שמזרחי טפחות בולט בגיוסים. כאמור, זהו גיוס האג"ח החמישי של הבנק בתוך פחות משנה וחצי, כאשר הבנק כבר גייס יותר מ-6 מיליארד שקל בגיוסים הקודמים.

בין היתר, גיוסי האג"ח הגבוהים של הבנק נובעים מהצמיחה שלו בתיק האשראי. כמו כן, בשל שינויים רגולטוריים כגון הפחתת השימוש בפיקדונות של מוסדיים כמקור למתן אשראי, צריך הבנק לגוון את צד המקורות שלו במאזן, בין היתר באמצעות גיוס אג"ח.

מזרחי טפחות
 מזרחי טפחות