בגלל מחסור: צרכנים נותרו בימים האחרונים בלי גז בישול

הסופה שאירעה לפני שבועיים בישראל עיכבה את הספינות שאחראיות על יבוא הגז מחו"ל

סערה - שלג בצפת / צילום: טליה בן לולו
סערה - שלג בצפת / צילום: טליה בן לולו

בגלל מחסור חמור בשוק - מאות צרכנים נותרו בימים האחרונים ללא גז לבישול וחימום (גפ"מ - גז פחממני מעובה). זאת, לאחר שהסופה שאירעה לפני שבועיים בישראל עיכבה את הספינות שאחראיות על יבואו מחו"ל.

לפי הערכות, עיקר הבעיה היא בירושלים, שם קיים מחסור במאות בתים שבהם יש מערכות חימום על בסיס גז. כתוצאה מכך, אותם בתים סובלים מהיעדר מים חמים בברזים. כמו כן, קיימים בתים רבים במרכז הסובלים מאותה בעיה.

לאור המחסור, בית הזיקוק בחיפה ביצע חלוקת גז ביום שבת ולמשך 12 שעות. במייל שנשלח מבית הזיקוק לחברות הגז תחת הכותרת "אספקת גפ"מ בשבת", נכתב כי "לאור הדרישה הגבוהה לגפ"מ בשל תנאי מזג-האוויר, נפתח את מסוף שער 6 לניפוק גפ"מ בשבת מ-4:00 ועד 16:00".

לדברי אהרון אביטן, מנכ"ל חברת גז יגל, "זה כ-3 שבועות קיים מחסור חמור בגפ"מ. המחסור נובע מעלייה בביקוש בעקבות גל הקור והסופה. בתי הזיקוק לא יודעים לייצר את הכמות הדרושה לשוק הישראלי. חברות הגז מייבאות גז בנפרד, וחלק גדול מהיבוא מופנה על-ידי ספקי הגז לרשות הפלסטינית. לנו אין אף לקוח תקוע, כי נערכנו נכון. איחסנו כמות עצומה של גז בכל מיני מתקנים".

בחברת אמישרגז אישרו ל"גלובס" כי קיים "מחסור חמור" בגז. גם חברות גז נוספות אישרו כי לאור הסופה שעיכבה אתה ספינות - גם אצלן חסר גז.

בין הסובלים ממחסור בגז גם לקוחות מוסדיים ובהם הכנסת. לדברי אביטן, "מנהל הרכש של כנסת ישראל התקשר אליי היום והתחנן שנביא גז, כי אמישרגז אמרו לו שהם לא מסוגלים לספק. מלון קראון פלזה בירושלים פנו אלינו כדי שנספק להם גז, כי יש להם מחסור. פנו אליי לקוחות של חברות גז אחרות שלא מסוגלות לתת להם מענה. ברשות הפלסטינית, שישראל מספקת גם לה גז, יש מחסור גדול יותר. קיבלתי טלפונים גם מלפחות 50 סוחרי גז ברשות הפלסטינית".