מאות חקלאים הפגינו מול משרד החקלאות: "נמאס מהגזרות"

החקלאים מוחים על עליית מחירי המים, תשלומי מס מעסיקים והשלכות המשבר הכלכלי ברוסיה ■ משרד החקלאות: "יזמנו מגוון תוכניות סיוע לחקלאים"

הפגנת החקלאים / צילום: תמר מצפי
הפגנת החקלאים / צילום: תמר מצפי

יותר מ-250 חקלאים מכל רחבי הארץ הפגינו היום (א') מול משרד החקלאות בבית דגן במחאה על מדיניות משרד החקלאות, שאינה מיטיבה, לטענתם, עם העוסקים בענף. ההפגנה התקיימה ביוזמת התאחדות החקלאים החדשה ואיגוד לשכות המסחר בתל-אביב.

לטענת יו"ר ההתאחדות, אברהם דניאל, "נמאס לנו ממדיניות ממשלת ישראל, שמטילה עלינו בכל פעם גזרה חדשה. בחודש האחרון אנחנו מתמודדים עם מצוקות קשות, ובהן העלאה ניכרת של מחירי המים לחקלאות, ביטול נקודות הזיכוי לעובדים זרים באופן שייקר בממוצע את ההוצאה החודשית של חקלאי בכ-500 שקל לעובד, תשלומי מס מעסיקים ועוד מעמסות שלא מאפשרות לנו להתקיים יותר. אנחנו לא מסוגלים עוד לשאת בהוצאות האלה", אמר.

לדברי דניאל, "הממשלה לא מפסיקה להשית על החקלאים עלויות, מדובר בקבוצה מצומצמת של כ-4,500 איש, שמספקים לכל המדינה תוצרת טרייה. לא מדובר בטייקונים שעושים הון, ועדיין מתייחסים אלינו כאילו אנחנו ארגון טרור. בתחילת החודש עודכנו תעריפי המים באופן שחקלאי ממוצע ישלם על קוב אחד כ-3 שקל במקום 2.59 שקל. כל זה בזמן שבמשרד האוצר מצהירים שלא יהיו מסים חדשים, אבל עלינו משיתים כל הזמן עלויות", אמר.

מארגני המחאה דיווחו, כי במהלך ההפגנה היום ניסו חלק מהמפגינים לפרוץ לתוך מתחם המשרד, וכוח משטרה שהזועק למקום עיכב כמה מהם לחקירה. המפגינים קראו, בין השאר, לראשי משרד החקלאות לפעול למען הגשת סיוע מהיר לחקלאים המייצאים תוצרת חקלאית לרוסיה, בעקבות הפסדים כבדים מהמשבר של השבועות האחרונים ברובל. "הרבה מאוד חקלאים הגיעו למצב של קריסה בעקבות ההתמוטטות של השוק ברוסיה והקריסה של המטבע המקומי", אמר דניאל.

עוד קראו החקלאים לפעול לצמצום פערי התיווך בשיווק תוצרת חקלאית טרייה, ובכך לאפשר גם את הוזלת יוקר המחיה. "אנחנו מוכרים את התוצרת שלנו בזול מאוד, אבל הלקוח בקצה משלם ביוקר על אותה תוצרת. אלא שאת משרד החקלאות כל המצב הזה לא מעניין. אנחנו רואים בדיוק מה קורה שם במהלך התקופה האחרונה: מנכ"ל המשרד, רמי כהן, מעורב על-פי החשד בפרשת השחיתות בישראל ביתנו; שר החקלאות, יאיר שמיר לא ממש גילה עניין רב במצוקות שלנו, ולא נותרה לנו ברירה אלא להניף את דגל המאבק ולצאת לקרב על עתיד החקלאות בישראל. רוב העוסקים בחקלאות הם בני 60 ומעלה. לא בכדי אין כאן דור המשך של חקלאים. אנחנו חייבים לשנות את המצב הזה, שכן זה כבר בלתי אפשרי להתקיים בו. אנו שוקלים את המשך המאבק שלנו ואולי גם נקים אוהל מחאה מול משרד ראש הממשלה בירושלים", אמר דניאל.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה לטענות, כי "משרד החקלאות 'נאשם' חדשות לבקרים בכך שהוא משרדם של החקלאים. עתה, ההאשמות הן כמשרד שמתנכר לחקלאים, ומכאן ניתן להבין כי הוא פועל למען הציבור כולו - החקלאים והצרכנים גם יחד. משרד החקלאות יזם מגוון תוכניות סיוע לחקלאים, בהן טיפול באמצעי הייצור כדי לאפשר להם לקיים חקלאות יציבה ובעלת כדאיות כלכלית ולרבות הרחבת מצאי הקרקע על-ידי פיתוח והרחבת יישובים".

במשרד החקלאות אמרו עוד כי עקב המצב הכלכלי ברוסיה, המשרד בוחן עם משרד האוצר את האפשרות לסייע ליצואנים הישראלים וכי החשבת הכללית בוחנת את הסוגיה. בעניין מחירי המים, נמסר כי "מחירי המים לחקלאות נקבעים על-ידי רשות המים ובאחרונה. הודות להתערבות המשרד הושגה פשרה שהביאה להתמתנות עליית מחיר המים לחקלאות, ועל-פיה המחיר בשנת 2015 יעלה בשיעור נמוך מזה שתוכנן".

עוד מסר משרד החקלאות בהתייחס לטענות על פערי התיווך בין המגדלים למשווקים, כי "מחירי הפירות והירקות בחנויות, ברשתות השיווק ובשווקים אינם בפיקוח המדינה, ומכאן מתנהלים לפי עקרונות של כלכלה חופשית. אין ספק כי שתי החוליות החלשות בשרשרת הן החקלאי והצרכן. באחרונה, וכחלק ממדיניות השקיפות של משרד החקלאות, החל המשרד לפרסם דוח שבועי המציג את מחירי הפירות הירקות, לפי מחיר לחקלאי, לסיטונאי ולצרכן תוך השוואת המחירים לשבוע הקודם".