בוטל הסדר הנושים עם מלך השוק האפור של שנות ה-80

הפיננסייר דוד בלס, שריצה שנתיים מאסר בגין מירמה בחשבונות התק"ם, התחייב לשלם כ-6.7 מיליון שקל במסגרת הסדר הנושים עמו ■ ביהמ"ש ביטל את ההסדר

יותר מ-3 עשורים לאחר הפרשה שהביאה להסתבכותו של דוד בלס בחובות של מאות מיליונים וכמעט שנה לאחר אישור הסדר הנושים בעניינו, ביטל אמש (א') השופט חגי ברנר מבית המשפט בתל-אביב המחוזי את הסדר הנושים עם איש העסקים, שנחשב למלך השוק האפור בשנות ה-80.

בלס לא עמד בהתחייבותו לשלם סכום של כ-5.7 מיליון שקל, אותו היה אמור לשלם לקופת פשיטת הרגל תוך 3 חודשים מיום אישור ההסדר בפברואר אשתקד. זאת, מתוך קרן חוב של 6.7 מיליון שקל.

ביוני האחרון פסקה שופטת המחוזי בתל-אביב, דניה קרת-מאיר, כי אם לא ישלם בלס את ריבית הפיגורים על קרן החוב בסך של כ-307 אלף שקל, ייכלא ל-30 יום, והסכום אכן שולם. בסוף דצמבר 2014 נקט שופט המחוזי בתל-אביב, חגי ברנר, באיום לסנקציה דומה אם לא תשולם ריבית הפיגורים העדכנית שנצברה עד ל-8 בינואר, בהיקף של לפחות עשרות אלפי שקלים. גם במקרה זה, בלס מצא את המקור לשלם את הסכום. את הקרן של הסדר הנושים, כאמור, טרם שילם בלס, ולכן בוטל הסדר הנושים עמו. בין לבין, בלס ממשיך להתגורר בדירת יוקרה בשדרות חן בתל אביב, ולטענת גורמים הנוגעים לדבר, גם ממשיך להחזיק הלכה למעשה בנכסים אחרים.

"החייבים (בני הזוג, דוד ואיזבלס בלס - ג'מ') לא קיימו את ההסדר בשום מובן שהוא. הם לא שילמו דבר לקופת פשיטת הרגל וגם לא הגישו דוחות תקופתיים", כך כתב השופט ברנר בהחלטה שנתן בדצמבר האחרון. קודם לכך, ציין ברנר, "בני הזוג בלס הגישו 'בקשה להחשת תשלומים ולהבהרת הסדר הנושים', במסגרתה ביקשו שיובהר כי בכפוף לביצוע התשלום, לפי ההסדר, יוסרו כל המגבלות הנוגעות להליכי רישום דירת גב' בלס על-שם אחותה, גב' ג'ניפר קופר, ויימשכו הליכי הרישום של הזכויות בדירה". הדירה שאליה מתייחס השופט בדבריו היא אותה דירה בשדרות חן, שבה מתגוררים בני -זוג. באותה החלטה קצב השופט ברנר לבלס לסלק את מלוא החוב בגין הסדר הנושים עד ה-8 בינואר, וקבע שאם לא יעמוד בתשלום - יבוטל ההסדר. משחלף המועד ולא בוצע התשלום, בוטל, כאמור, הסדר הנושים בהחלטה שניתנה אמש.

מירמה בחשבונות התק"ם

בלס (70) היה פיננסייר אגרסיבי במיוחד שנסק אל-על במהירות והתמוטט בקול גדול באמצע שנות ה-80. פרט לכך שהוא חתום על אירוע של התמוטטות הבורסה באותם שנים, בלס היה נחשב לאחד התורמים הבולטים של מפלגת העבודה (אז "המערך"). ב-1988 נעצר בלס ובהמשך הורשע בעבירות שונות, לרבות מירמה וזיוף מסמכים בקשר לחשבונות התנועה הקיבוצית (התק"ם), שאותם ניהל. בלס הורשע בכך שהשתמש בעשרות מליוני דולר מכספי התק"ם לשימושים שונים, לרבות לצורך הלוואות בשוק האפור, תוך שימוש בתעודות פיקדון מזויפות ותוך הטעיית ראשי התק"ם לגבי מהות השימוש בכספים. זאת, עד שבוקר אחד "התעוררו" בתק"ם וגילו כי הכספים שהופקדו בידי בלס אינם. בלס נידון לשנתיים וחצי מאסר בפרשה זו.

עוד הורשע בלס, בעניין אחר, ברכישת אמצעי שליטה בבנק הספנות מבלי לקבל היתר לכך. לפי ההרשעה, רכש בלס את השליטה בבנק באמצעות חשבונות שונים של מקורביו ואנשים הקשורים אליו, תוך הסתרת היותו הרוכש בפועל. "כל עוד לא הגיע הנאשם להחזקה במניות בנק הספנות לשיעור של 10% עשו הרכישות על שמו בלבד וקרוביו, ואילו כשהחלו הרכישות לעבור את הגבול האמור - נעשו הרכישות בחשבונות נאמנות על-ידי עורכי דין שלו ורואה החשבון שלו דאז, ועל-שם עובדיו, ידידותיו וחברה בשליטתו, שאף היא יוצגה באמצעות עורכי דינו דאז. כל הרכישות האמורות נעשו עבור בלס, בכספו, על-פי הוראותיו, כאשר השליטה בכל העניין נתונה בידו", נכתב בגזר הדין של בלס מ-1989.

דירת יוקרה ומתחם נדל"ן בת"א

ההליכים להשבת החובות העצומים שהותיר בלס עם התמוטטותו המפוארת, התמשכו על מי מנוחות יותר משלושה עשורים. רק ב-2002 הוכרזו בלס ורעייתו, איזבל, כפושטי הרגל ורק בפברואר אשתקד אושר הסדר הנושים עימם. במשך כל התקופה המשיכו בני-הזוג בלס, כאמור, להתגורר בדירת יוקרה בגודל של כ-200 מטרים בשדרות חן בתל אביב, ולטענת חלק מהמעורבים בבניין, המשיכו אף להחזיק בפועל בנכס נדל"ן משמעותי - מתחם ברחוב השוק בשכונת פלורנטין בתל אביב, הכולל מגרש חניה ועשרות דירות.

ממשרד של עו"ד יעקב בויאר, הנאמן בפשיטת הרגל, אישרו את קיומו של הנכס בדרום תל אביב, אך מסרו כי ההליך בקשר אליו מתנהלים בנפרד מהליך פשיטת הרגל; וזאת, על-ידי הבנקים שהחזיקו בשעתו בעיקול הזכויות על הנכסים ערובה לחובותיו של בלס. עם זאת, במשרד הנאמן לא שללו טענות מצד גורמים הנוגעים להסדר החוב של בלס, לפיהן ייתכן שבלס מנהל בפועל את הנכס ואף נהנה בפועל מדמי שכירות הנגבים בקשר אליו.

"הסדר שהוא הרע במיעוטו"

הסכום של כ-6.7 מיליון שקל שנדרש בלס לשלם במסגרת הסדר החוב, הוא רק חלק פעוט מתוך יתרת חוב של של בלס, בהיקף של יותר מ-160 מיליון שקל, זאת כולל חובותיה של רעייתו. עם אישור ההסדר אשתקד כינתה השופטת קרת-מאיר את ההסדר "הרע במיעוטו". לדבריה, "בהסדר שלפני מוצע דיבידנד של כ-5.8% מחובותיו של דוד בלס וכ-2.2% מחובות איזבל בלס - כפי שנאמר על-ידי הנאמן - ההסדר הוא בבחינת 'הרע במיעוטו'".

בהחלטתה כתבה השופטת עוד כי "אין ספק כי עובדתית ההסדר בכללותו איננו מיטיב עם הנושים. אולם, נראה כי האלטרנטיבה העומדת בפני הנושים היא אלטרנטיבה טובה אף פחות, וכי לאחר למעלה מ-10 שנים בהם מתנהלים ההליכים - קיים סיכוי קטן ביותר כי ניתן יהיה לאתר נכסים נוספים ולממש אותם כדי להגדיל את הכספים המחולקים לנושים... מדובר בברירת מחדל שנותרה בשלב זה, כאשר האפשרות האחרת היא המשך ההליכים בעלויות, שאף אחד לא יכול לשאת בהן ובתוצאות שאינן ברורות".

בלס סירב להגיב לדברים.