מודיעין עסקי: מה הופך את מניית שנפ לראויה להשקעה?

שנפ היא אחת השחקניות המובילות בשוק המצברים המיועדים לכלי רכב באופן עקבי, עם נתח שוק מוערך של כ-45%

שוק מצברי ההתנעה והצמיגים לכלי הרכב בישראל מתפלג בין יצרנים מקומיים ליבואנים. אלה נבדלים באיכות, במיתוג ובתמחור המוצרים. התעשייה המקומית מתמודדת מול תחרות אשר הולכת ומחריפה לאורך השנים, אך קיימות מספר חברות מובילות בתחומן, דוגמת שנפ ווולקן.

שנפ, שהוקמה בשנת 1951 כחברה פרטית על ידי משפחת רוזנשיין, הפכה ב-2007 לציבורית, ונסחרת כיום בשווי של כ-180 מיליון שקל. נכון להיום, משפחת המייסדים מחזיקה ב-36.9% מההון, קרן סקיי ב-33.6%, והיתר בידי מוסדיים והציבור.

עד שנת 2012 עסקה החברה במישרין בתחום אחד - ייצור, יבוא ושיווק מצברים מסוגים שונים, בעיקר בארץ אך גם בחו"ל. להערכתנו, קפיצת המדרגה המשמעותית בפעילות התרחשה באותה שנה באמצעות ביצוע שתי רכישות בתחום יבוא ושיווק צמיגים: האחת, ביוני 2012, רכישה ישירה של 50% מהון המניות של החברה הפרטית כסלו מידי מייסדיה; השנייה, שלושה חודשים לאחר מכן, רכישה בעקיפין על ידי כסלו של 100% מהזכויות באליאנס שיווק ישראל מידי אליאנס חברה לצמיגים בע"מ.

להערכתנו, הצמיחה החוץ-אורגנית של שנפ פועלת במספר פרמטרים לטובת בעלי המניות: היתרונות לגודל מעניקים עדיפות בהגדלת נתחי שוק בכל אחד מהתחומים, יוצרים אצל הלקוחות זהות חזקה יותר כלפי מוצרי החברה ומחזקים את המותג "שנפ". השפעה חיובית נוספת עשויה לנבוע מהסינרגיה בין שני תחומי הפעילות של החברה, ייצור המצברים ויבוא הצמיגים, שהם בעלי קהל לקוחות חופף ומשלים - עובדה שעשויה להערכתנו להצמיח ערך רב בשנפ, הודות למערך ההפצה החזק שלה.

שוקי המצברים והצמיגים בישראל הם נגזרת ישירה של שני וקטורים הפועלים בכיוונים מנוגדים: הראשי, היקף כלי הרכב הממונעים בישראל; והמשני, תדירות החלפת מצבר ו/או צמיג. הנתונים מצביעים על מגמת עלייה בהיקף כלי הרכב על כבישי ישראל, אך לא בקצב מהיר. תדירות ההחלפה של מצבר וצמיג מוערכת ב-3 שנים, עם נטייה להגדלת הנתון לאור השיפור באיכות המוצרים והארכת אורך החיים שלהם. שוק המצברים נחשב לסולידי, ומתאפיין ביציבות ללא שינויים משמעותיים בהיקף הצריכה בשלוש השנים האחרונות.

פלטפורמת הפצה חזקה

שנפ היא אחת השחקניות המובילות בשוק המצברים המיועדים לכלי רכב באופן עקבי, עם נתח שוק מוערך של כ-45%, אשר נובע, בין היתר, מוותק בייצור, מותג מוכר ופרמטרים של איכות וזמינות. לאור מספרם הרב של היבואנים, חלה שחיקה בשיעורי הרווחיות של השחקנים בענף.

שוק הצמיגים שונה משוק המצברים, ומתאפיין ביבוא ממדינות שונות ברחבי העולם. קשה לאמוד את גודל השוק, לאור העובדה כי יבוא הצמיגים מחושב לפי משקל גומי ולא לפי כמות.

להערכתנו, האסטרטגיה של שנפ עשויה להציב אותה בעמדה עדיפה על מתחרותיה. כמו כן, החברה בחרה לנקוט אסטרטגיית מחיר גבוה, כדי ליצור למוצריה ערך נתפס ומיתוג אצל הלקוחות. הצרכן הסופי מוכן לשלם מחיר גבוה יותר עבור מצבר שנפ, על פני מצברים אחרים או מיובאים, אשר עלולים להיתקל בקשיי מזג האוויר הישראלי.

בנוסף, ללקוחות הקמעונאים, קרי "החשמליות", מוכרת החברה במחיר גבוה יותר גם לעומת המתחרה העיקרית, וולקן, וזהו גורם נוסף העומד בבסיס הרווחיות הגולמית הגבוהה בשנפ.

בנוסף, בהתאם לדוחות הכספיים שלה, החברה בחרה לשים דגש על פלטפורמת הפצה חזקה, לצורך חיזוק הקשר עם לקוחותיה והעמקת נתח השוק שלה. 8 סניפים ברחבי הארץ משמשים כמרכזי מכירות, הפצה ושירות, כך שהחברה יכולה לפקוד אחת לשבוע את כל לקוחותיה הקמעונאיים, לתזמן במהירות את אספקת המצברים, לטפל בתקלות מולם, וחשוב מכך - לאסוף מהם את המצברים הישנים לצורכי מחזור. היוזמה היא של החברה, וכך הלקוחות נחשפים יותר ויותר למצברים מתוצרתה.

לסיכום, חברת שנפ ראויה, להערכתנו, לבחינת השקעה.

*** הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ומנהל השקעות תחום מניות בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה