"אני צופה שהתשואות בביטוח ב-2015 יהיו נמוכות יותר"

יוני טל, מנהל ההשקעות הראשי של קבוצת מנורה מבטחים, מסכם שנה מוצלחת ■ הפוליסות המשתתפות ברווחים רשמו ב-2014 תשואה ענפית ממוצעת של 5.8%, וקרנות הפנסיה החדשות הניבו לחוסכים 6.4%

יוני טל / צילום: תמר מצפי
יוני טל / צילום: תמר מצפי

שנת 2014 הסתיימה עם תשואות חיוביות בביטוחי המנהלים שמנהלות חברות הביטוח, ובקרנות הפנסיה החדשות המקיפות, שרובן המכריע בשליטת אותן חברות ביטוח. ב-12 החודשים האחרונים רשמו הפוליסות המשתתפות ברווחים שמנהלות חברות הביטוח עבור המבוטחים שלהן תשואה נומינלית ברוטו ממוצעת של 5.8%, בעוד שקרנות הפנסיה החדשות המקיפות הציגו לעמיתים תשואה ממוצעת של 6.4% על סך ההשקעות שלהן. נוסף על כך הציגו הקרנות החדשות המקיפות גירעון של כ-0.23% בגין חישובי האקטואריה על הסיכונים הביטוחיים שנלווים לחיסכון בקרנות הפנסיה המקיפות - מה שהוכר בעבר כתשואה הדמוגרפית.

המנצחת הגדולה של דירוגי התשואות ב-2014 בביטוחי המנהלים ובקרנות הפנסיה היא מנורה מבטחים, שמובילה את דירוג התשואות בפנסיה החדשה המקיפה, עם תשואה של כ-7%, ובמקביל גם מובילה את דירוגי התשואות בפוליסות המשתתפות ברווחים, עם תשואה שנתית של כ-6.9%.

את השקעותיה של מנורה מבטחים, שמחזיקה בקרן הפנסיה החדשה הגדולה במשק ובתיק המשתתף ברווחים החמישי בגודלו, מנהל יוני טל. נוסף על הובלת הדירוג ל-2014, טל מציג גם את התשואה השנתית הממוצעת הראשונה בדירוג הפוליסות המשתתפות ברווחים לשלוש השנים האחרונות.

לדברי טל, "הדאבל שרשמנו בפנסיה ובביטוחי המנהלים בשנת 2014 נבע מכמה דברים שעבדו טוב בתיק, בהם ההלוואות הפרטיות שעבדו טוב, ללא כשלי אשראי, קרנות השקעה שעשו תשואה טובה השנה ותיק מט"ח שלא היה חשוף כמעט לאירו, ומצד שני היה חשוף בעיקר לדולר, והניב תשואה טובה".

ישנם גורמים בשוק הפיננסי שמבקרים את הגידול החד מדי בהלוואות הפרטיות, הסמי-בנקאיות, על-ידי הגופים המוסדיים. מנורה מבטחים פעילה בתחום זה. מה עמדתך ביחס לגידול החד בפעילויות אלה בשנים האחרונות?

"ההלוואות הפרטיות מחליפות במידה רבה את האג"ח הלא-סחירות, והיקפן עדיין בשיעור חד-ספרתי מהתיק. נכון שזה מסתכם במיליארדי שקלים, אבל, כשיעור מהתיק זה סביר. נוסף על כך, הרגולציה, הניסיון והבקרה בתחום גדלו והתרחבו, ובוודאי שזה נכון למנורה מבטחים. הניסיון שלנו בתחום מאוד חיובי עד היום. יש שם סיכונים שצריך לדעת לנהל אותם, והניסיון מראה שאנו, מנורה מבטחים ומוסדיים אחרים, יודעים לנהל אותו כיאות".

ומה לגבי היציאה של המוסדיים בהשקעות לחו"ל?

"תופעת הוצאת הכספים לחו"ל והגדלת נתח ההשקעות מעבר לים רק תלך ותגדל. בעצם היציאה לחו"ל, הגופים המוסדיים מפזרים את נכסי הסיכון בתיק ובונים אלוקציה (הקצאת אפיקי השקעה) טובה יותר, ומאזנים סיכונים".

מה הצפי שלך לשנה שהחלה לפני ימים מעטים?

"הסביבה הכלכלית ולא רק הכלכלית בהחלט נראית מאתגרת בהסתכלות לשנה הבאה. אנו נכנסים לסביבת ריביות עוד יותר נמוכה, והבעיה בתשואות לאור הריביות הכה נמוכות זה זמן ממשיכה להתגבר. ברור שהתשואות פשוט לא מספיקות כדי לתת את מה שהיינו רגילים לו בעבר. לכך ניתן להוסיף שהמרווחים בקונצרני לא גבוהים, כאן ובעולם. ונוסף על כך, אין לשכוח שאנו בשנה שישית של עליות, להוציא 2011, שהייתה שנה של דריכה במקום, וגם התנודתיות בשווקים הולכת וגדלה".

כיצד ישפיעו הסיכונים וההתפתחויות בכלכלה העולמית - ההתפתחויות בפרנק השוויצרי, ברובל, במחירי הנפט, והמתיחויות הגיאופוליטיות שלא שוככות, בוודאי בהקשר שלנו?

"אין ספק שהסיכון גדל כאן ובעולם".

אז מה יהיה להערכתך ב-2015 בכל הנוגע לתשואות בתיקי העמיתים?

"אני נזהר מלנבא תשואות. עם זאת, ישנה תחושה שהתשואות ב-2015 צריכות להיות נמוכות מהתשואה שהצגנו ב-2014, וגם תשואה נומינלית נמוכה מזו שנרשמה ב-2014 תהיה טובה, בהתחשב ברמות האינפלציה המאוד נמוכות שיש".

הצוותים השתנו בכלל ובמגדל

תיק הפוליסות המשתתפות ברווחים, נציין, הוא תיק הדגל של קבוצות הביטוח, אף שהוא סגור להצטרפות מבוטחים חדשים מאז 2004. במקום השני בדירוג התשואות בתיק זה ב-2014, ובדירוג קרנות הפנסיה החדשות המקיפות הגדולות, ניצבת קבוצת הראל, שאת השקעותיה מנהל אמיר הסל. חטיבת ההשקעות של הראל מציינת גם הובלה בדירוגי הקרנות הבינוניות לשנה, לשלוש ולחמש השנים האחרונות - עם קרן מנוף.

עוד נציין ביחס ל-2014 את הקרן פנסיה הקטנה של פסגות, שצוברת נכסים במהירות נאה וכבר מנהלת כ-772 מיליון שקל, ואת איי.די.איי ביטוח, שמוכרת בציבור הרחב כביטוח ישיר. ברבעון השני ב-2014 העבירה איי.די.איי ביטוח את ניהול ההשקעות בפוליסות החיסכון שלה ממיטב אל תוך הבית, תחת ניהולו של מנהל השקעות החברה גיל זלבסקי. בינתיים זה נראה לא רע עבור חברת הנישה הקטנה, והמסלול הכללי שלה, ששייך לשוק הפוליסות שהונפקו החל מ-2004 ואילך, רשם ב-2014 תשואה שנתית נאה של כ-7.1%, על נכסים בהיקף קטן מאוד של כ-123 מיליון שקל.

בהסתכלות על טווחי זמן ארוכים יחסי, של שלוש וחמש השנים האחרונות, עולה כי בשוק הפנסיה ההובלה נמצאת בידיה של קרן מיטבית עתודות שבבעלות כלל ביטוח, והשנייה לה היא הראל גילעד של קבוצת הראל.

בהקשר זה נציין, כי צוות ניהול ההשקעות של כלל ביטוח, שבעבר נחשב לאחד היציבים והוותיקים, השתנה מהותית בשנתיים האחרונות. בתחילה היה זה מנהל ההשקעות הראשי של כלל ביטוח, רועי יקיר, שעזב לפני כשנתיים לטובת הפניקס, ואז הוחלף על-ידי שוקי בורשטיין. בתווך היו אחרים שעזבו, בהם ניר מורוז שעזב והצטרף לפסגות, וכאלה שהחליפו אותם, בהם לימור דנש שהייתה קודם לכן במגדל.

השנה השינויים הפרסנוליים בכלל ביטוח נמשכו. שוקי בורשטיין עזב את הקבוצה, ובמקומו תמונה בימים הקרובים ענת לוין, שבעבר כבר הפכה למנהלת השקעות מובילה במגדל. כך, צוות ניהול ההשקעות שהיה בכלל ביטוח עד לפני כשנתיים התפזר בחלקו, והוחלף במנהלים ותיקים ממקומות אחרים. ימים יגידו אם זרוע ניהול ההשקעות של כלל ביטוח, כנ"ף, תחזור להיות מהמקומות היציבים פרסונלית בשוק.

על כל פנים, את הדירוג החמש-שנתי של הפוליסות המשתתפות ברווחים מובילה החברה בעלת התיק הגדול בשוק: מגדל, שגם בה צוות ניהול השקעות חדש, שמזוהה עם בעלי הבית והמנהלים הנוכחיים, ושברובו לא היה בחברה לאורך כל השנים האמורות. שם, נזכיר, החליף אסף שהם את לימור דנש ואת עומר קרייזל, שניהלו את התיק קודם לכן.

פחות תשואה במסלולים מ-2004

כאמור, הפוליסות המשתתפות ברווחים הן פוליסות שנמכרו בשנים 1992 עד 2003, והן גם מוכרות כקרנות י'. מדובר במסלולי הדגל של חברות הביטוח, אבל הן סגורות למצטרפים. מבוטחים חדשים של חברות הביטוח מצטרפים מאז 2004 לפוליסות מסוג אחר, במגוון מסלולי השקעה. בסוף שנת 2014 נוהלו במסלולים אלה סכומים בהיקף מצרפי של כ-77 מיליארד שקל, לעומת כ-137.7 מיליארד שקל בפוליסות המשתתפות ברווחים, ומתוך סך כולל של כ-220.6 מיליארד שקל בכספי פוליסות חיסכון שמנוהלים בשוקי ההון.

במהלך השנה החולפת הציגו הפוליסות שנמכרות החל מ-2004 ואילך תשואה ענפית ממוצעת של כ-5.1% (לעומת כ-5.8% בפוליסות המשתתפות ברווחים). בשלוש השנים האחרונות הציגו הפוליסות הללו תשואה שנתית ממוצעת של כ-8.4% (לעומת כ-9.9% בתיק המשתתף), ובחמש השנים האחרונות התשואה השנתית עמדה בממוצע על רמה של כ-6.4% (לעומת כ-7.2% לשנה בתיק המשתתף).

התיק המוסדי הגדול ביותר במשק נמצא בקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר - עמיתים - שאת השקעותיהן מנהל גיורא סרצ'נסקי, ושמציגות תשואה גבוהה מאוד, ומוצלחת ביחס לכל המתחרים. בעמיתים יש שתי ועדות השקעה שונות ושלושה תיקי השקעה ראשיים: מבטחים הוותיקה, מקפת הוותיקה וקג"מ.

מנתונים שנמסרו לנו מעמיתים, ב-2014 רשמו שלושת התיקים הללו תשואה גבוהה של כ-12.7% בממוצע - הרבה מעבר לגופים המוסדיים בשוק הפרטי. בשלוש השנים האחרונות ובחמש השנים האחרונות הממוצע השנתי של עמיתים עמד על 9.9% ו-8.5% בהתאמה.

התשואה העודפת של עמיתים ביחס לשוק המוסדי נובעת ככל הידוע מכך שהתיק של עמיתים מאוד ארוך, והוא מתאפיין במיעוט אג"ח קונצרניות סחירות (שכמעט לא קיימות בתיק) ובתיק אשראי לא סחיר גבוה, שנתן תשואה עודפת. כמו כן, עמיתים נהנו מהטיה בתיק המניות לחו"ל, שסייעה להציג תשואה גבוהה, במיוחד על רקע כך שהחשיפה במט"ח לא גודרה, וזה הוביל לרווחים השנה (בעיקר על רקע התחזקות הדולר).

תשואות קרנות הפנסיה החדשות המקיפות לשנת 2014
 תשואות קרנות הפנסיה החדשות המקיפות לשנת 2014

מה עשו חברות הביטוח עם הכסף שלכם בשנה החולפת
 מה עשו חברות הביטוח עם הכסף שלכם בשנה החולפת

תשואות קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר עמיתים
 תשואות קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר עמיתים