תמיד רציתם מכונית אמריקאית: כך תשקיעו במגזר הרכב

מגזר הרכב האמריקאי הוא אחד המגזרים שאמורים ליהנות מהגידול בצריכה בארה"ב, אך הוא סבל בשנה החולפת מביצועי חסר ■ הנה כמה מניות מומלצות להשקעה של חברות שמצטיינות בחידושים טכנולוגיים ובהתייעלות מרשימה

ג'נרל מוטורס / צילום: בלומברג
ג'נרל מוטורס / צילום: בלומברג

שוקי המניות ממשיכים בתנודתיות שאפיינה אותם בחודשים האחרונים, וגם הטלטלה הנמשכת במחירי הנפט לא מוסיפה לרגיעה הכללית. במהלך מפתיע ביטל הבנק המרכזי בשוויץ את תמיכתו במטבע, וגרר תנודתיות נוספת במחירי נכסים ומטבעות. השוק ממתין לתגובת הבנק האירופי המרכזי (ECB) מחר (ה'), בנוגע למה שנראה כמו מלחמת ריביות בין הבנקים המרכזיים. ברקע, המשך חששות משקיעים כי כלכלת ארה"ב לא תצמח בקצב הצפוי, ולפחות בינתיים אין חיזוק לתזה הזו בנתונים המתפרסמים.

צניחת מחירי הנפט, והשפעתה על הכלכלות, החברות והצרכנים, ממשיכה לייצר תזות השקעה רלוונטיות; אחת מהן מייחסת לצרכן הפרטי במקומות רבים בעולם הכנסה פנויה, שתתורגם להוצאה צרכנית גבוהה יותר. גידול כזה בהוצאה, הוא אחד ממנועי הצמיחה הגבוהה יחסית לשאר העולם המיוחסת לארה"ב.

אחד המגזרים שאמור היה ליהנות בארה"ב מהגידול בצריכה, הוא מגזר הרכב שהומלץ על ידי רבים בשנה האחרונה. בפועל הניבו מניות הרכב תשואת חסר על מדד S&P 500 ורבות מהן אף ירדו. תערוכת הרכב בשיקגו בשבוע שעבר ותערוכת CES בתחילת החודש בלאס וגאס היו הזדמנות טובה לבחון את המגמות בענף, כמו גם להתעדכן מפי המנהלים על תחזיותיהן לשנה הקרובה.

כמה מגמות בולטות משכו תשומת לב, וימשיכו לעשות זאת גם בשנים הקרובות. תחום הרכב עובר מהפכה אמיתית - הניסיון לעצב את תפיסת הרכב העתידי, שמשלב טכנולוגיות מתקדמות בתחומי הרכב החשמלי, הרכב ללא נהג וממשק עזרים ניידים עם הרכב.

נחזור לקרקע המציאות. מכירות כלי הרכב בארה"ב ממשיכות להתאושש, על רקע השיפורים באשראי הזמין ובמצב הצרכן, וכן כתוצאה מהירידה המתמשכת בעלויות הבנזין. מכירות כלי הרכב, שצפויות להסתכם בכ-16.5 מיליון, אמורות לעלות לרמה של כ-17 מיליון השנה.

שוק הרכב הפרטי ממשיך לשקף תחרות עזה בין החברות האמריקאיות, היפניות והאירופיות. שתי האחרונות נהנות מיתרון תחרותי, בעקבות היחלשות האירו והין, וגם תרגום מטבעי לדוחות הכספיים שיפר תוצאות של חברות אלה. אם נוסיף לכך את השפעת חוזקו של הדולר על הוצאות משפטיות בגין תביעות והחזרת כלי רכב מסיבית (בעיקר ב-GM), נוכל להבין אולי את ירידות הרווח למניה השנה, של חברות כמו GM ופורד ב-17% ו-28% בהתאמה. נתונים אלו מסבירים את התנהגות המניות בשנה האחרונה, ומחייבים הערכה מחודשת לרווחי 2015.

רווחי החברות צפויים לזנק

לטובת חובבי הדגמים והחידושים הציגה פורד את הדגם GT, בעל מנוע של 600 כ"ס, ואת הדגם מוסטנג המחודש, שיכול לייצר מעל 500 כ"ס. עוד הציגה פורד את הגרסה המעודכנת למערכת Applink, שמאפשרת סנכרון בין מפות הניווט בסמרטפון לצג הרכב. החברה נמצאת במו"מ עם עליבאבא, בניסיון לשפר את מערכת הניווט והמוזיקה.

מי שגנבה את ההצגה הייתה GM, שהציגה את הרכב החשמלי Bolt, שצפוי להגיע לשוק בתחילת 2017 ולאפשר נסיעה רצופה של 320 ק"מ; עלותו צפויה לעמוד על כ-30 אלף דולר. החברה גם הציגה דגם שני לשברולט Volt ההיברידי, שיכול לנסוע 80 ק"מ ללא טעינה, כך שצריכת הדלק שלו אמורה לעמוד על ליטר ל-17.5 ק"מ ולאפשר נסיעה רצופה של 1,000 ק"מ.

נושא כלי הרכב החשמליים וההיברידיים מביא אותנו לטסלה (סימול: TSLA) שמניותיה התרסקו מרמה של 286 דולר בספטמבר ל-192 דולר היום. ירידת מחירי הנפט, שפגעה בחברות אנרגיה אלטרנטיבית, יחד עם תג מחיר גבוה של 70 אלף דולר, תחרותיות עם חברות כמו מרצדס, ב.מ.וו וכעת GM, פגעו בסנטימנט המשקיעים כלפי החברה. בתערוכת דטריוט סיפר היזם אלן מסק על חדירה איטית לסין, שהביאה לירידה נוספת במחיר המניה. המלצתנו למניות החברה היא כבר תקופה "החזק" עם מחיר יעד שנראה היום גבוה מהשוק ועומד על 230 דולר. דוחות החברה, שיתפרסמו בשבוע השלישי של פברואר, יהוו הזדמנות לבחון שוב המלצה זו שהוכיחה את עצמה בחודשים האחרונים, כאשר עצם מעבר החברה בשנתיים הקרובות לרווח עדיין אינו בטוח.

חברת GM (GM) הודיעה בתערוכת דטריוט, כי תשבור ב-2014 שיא מכירות, שיעמדו בעולם על 9.92 מיליון כלי רכב, וזאת למרות כ-30 מיליון החזרות רכב לתיקונים. החברה צפויה גם להגדיל ב-20% את תקציב ההשקעות השנה לרמה של 9 מיליארד דולר. מכירות של 40% מחוץ לצפון אמריקה, אשר מהם 14% לאירופה, צפויות באופן טבעי להיפגע מטבעית, אך החברה הינחתה לתוצאות מעל הצפי בשנה הקרובה במרווחים ובעלויות. להערכתנו, הכנסות החברה צפויות לעלות ב-2.3%, והרווח יזנק ל-7.9 מיליארד דולר (4.8 דולר למניה) ולעבור את שיא הרווח מ-2012. החברה תפרסם דוחות שנתיים ב-4 בפברואר.

חברת פורד (F) הינחתה ביום משקיעים על רווחי 2015 הצפויים, והודיעה כי תציג בשנה הקרובה 15 דגמים חדשים (בהמשך לשיא השקות שרשמה בשנה החולפת, של 24 דגמים חדשים). 64% ממכירות החברה הם בצפון אמריקה ו-18% באירופה. אנו צופים לפורד עלייה של 8.5% במכירות השנה, וזינוק ברווח לרמה הגבוהה בשנים האחרונות למרות תהפוכות המטבע. הרווח למניה צפוי לעמוד על 1.9 דולר למניה. החברה תפרסם את דוחותיה השנתיים בשבוע הבא.

לתחום רכב העתיד ניתן להיחשף דרך חברת הרכיבים החשמליים Visteon (VC), המייצרת מערכות חשמליות לרכב. מכירות החברה, שהופרדה מפורד בשנת 2000, מתפלגות בין אסיה (מעל 40%), אירופה (30%) ורק 17% בצפון אמריקה. בתערוכה הינחתה החברה לסך מכירות של 3.3 מיליארד דולר, מעל הערכות השוק; ותזרים המזומנים החיובי שלה יאפשר לה רכישה חוזרת של מניות (Buy Back) ודיבידנד מיוחד היקף כולל של כ-2.7 מיליארד דולר. החברה תדווח בשבוע השלישי של פברואר, ואנו צופים לה עלייה במכירות של 11% השנה וזינוק ברווח לרמה של 5.25 דולר למניה.

לסיכום, השיפור באשראי הזמין ובהכנסה הפנויה של הצרכן צפוי להביא להמשך שיפור במכירות הרכב בעולם, ובארה"ב בפרט, בשנה הקרובה. חידושים טכנולוגיים, כמו גם התייעלות מרשימה, צפויים להזניק את רווחי החברות, ואולי לאושש את ביצועי המניות שהיו חלשים ב-2014 ביחס למדדי המניות ולמגזרים אחרים.

מניות הרכב המומלצות
 מניות הרכב המומלצות

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם