מחזיקי אג"ח דסק"ש בוחנים חלופות; ידרשו הסברים מההנהלה

אי.די.בי תשעבד למנורה מבטחים מניות דסק"ש נוספות ■ אדמה תגייס 600 מ' ש' בהרחבת סדרת אג"ח

אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי

לאחר שדסק"ש עברה לשווי נכסי שלילי: קבוצת אי.די.בי פתוח מתקרבת לביצוע גיוס ההון בהנפקת הזכויות לבעלי מניותיה, אולם בינתיים מחריפות הצרות אצל אחת משתי החברות הבנות המרכזיות שלה, חברת ההחזקות דיסקונט השקעות (דסק"ש). שופרסל וסלקום, שתי ההחזקות המרכזיות של דסק"ש, איבדו ב-3 החודשים האחרונים 17% ו-45% מערכן בהתאמה, ועקב כך ירד הערך הנקי של נכסי דסק"ש, הנסחרת בשווי של כחצי מיליארד שקל, אל מתחת לאפס.

כיום עומד הערך הנכסי הנקי (NAV) של דסק"ש על מינוס 170 מיליון שקל, והעניין מדיר שינה מעיני מחזיקי האג"ח, שחוב החברה כלפיהם עומד על כ-4.5 מיליארד שקל (לא כולל ריבית שנתית של יותר מ-500 מיליון שקל בשלוש השנים הקרובות).

חמש סדרות האג"ח שלה ספגו בשלושת החודשים האחרונים ירידות של עד 31%, והן נסחרות כעת בתשואות לפדיון של עד 22%, המשקפות הסתברות גבוהה להסדר חוב. על רקע זה עשויים חלק מנאמני האג"ח לפנות בקרוב שוב לדירקטוריון החברה, כדי להבין כיצד בכוונתה לעמוד בהתחייבויותיה.

חלק מהמשקיעים המקצועיים עוסקים כעת בחישובים לגבי שווי נכסי דסק"ש במצב של פירוק, וזה גבוה עדיין במאות מיליוני שקלים מערך השוק של התחייבויות החברה. לפיכך, משקיעים אלו לא יתנגדו למשל, אם תחליט החברה לממש חלק מנכסיה ולהגדיל את נזילותה.

מניית דסק"ש ירדה ב-21% מתחילת ינואר, ובסך הכול איבדה כ-75% מערכה בשלושת החודשים האחרונים. הירידה העקבית פוגעת בשווי הבטוחות שקיבלה חברת הביטוח מנורה מבטחים במסגרת הלוואה שהעניקה בעבר לחברה האם אי.די.בי פתוח, ומחייבת את האחרונה להגדיל את הביטחונות.

היום דיווחה אי.די.בי, הנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, כי כתוצאה מירידה בשווי השוק של הבטוחות שהעמידה לטובת ההלוואה, היא נאלצת לשעבד למנורה מבטחים עוד 6.9 מיליון מניות דסק"ש, בשווי של 42 מיליון שקל.

בסך הכול משועבדות לטובת מנורה מבטחים כעת 20.4 מיליון מניות (23.9% מדסק"ש), בשווי של 125 מיליון שקל, וכן 2.2 מיליון מניות של כלל ביטוח (4.4% מהחברה) בשווי של 119 מיליון שקל. שווי הבטוחות מספק כעת יחס כיסוי של 178% ליתרת ההלוואה (נטו), שעומדת על 137 מיליון שקל - גבוה מיחס הכיסוי הנדרש של 150% מערך החוב.

ב-5 בפברואר יתקיים המסחר בזכויות שתנפיק אי.די.בי לבעלי מניותיה, שתנסה לגייס מיידית במסגרת זו עד 800 מיליון שקל. אלשטיין הודיע כי בכוונתו להזרים עד 400 מיליון שקל במסגרת ההנפקה, אך על רקע ההתנגדות החריפה למהלך של שותפו בן משה והנאמנים להסדר החוב בחברה האם לשעבר, אי.די.בי אחזקות, ייתכנו צעדים משפטיים שינסו לעכב את המהלך ולשנותו.

אלשטיין, שרכש בימים האחרונים בבורסה מניות דסק"ש ב-240 אלף שקל, ומניות אי.די.בי ב-135 אלף שקל, יהפוך לבעל שליטה יחיד באי.די.בי אם ההנפקה תצא לפועל, ובן משה יבחר שלא להשתתף בה.

אדמה: אין קשר לרכישות בסין

אתמול פרסמה יצרנית חומרי ההדברה אדמה (לשעבר מכתשים אגן), ש-40% ממניותיה מוחזקות בידי דסק"ש, כי בכוונתה לגייס עד 600 מיליון שקל באמצעות הרחבת סדרת האג"ח הארוכה שלה (סדרה ב') בעלת מח"מ של 9.9 שנים. באדמה הבהירו כי תמורת ההנפקה תשמש למיחזור חובות קיימים לבנקים ולבעלי האג"ח, וכי למהלך אין קשר לתוכנית הרכישה של שלוש חברות בסין, שלטובתה ניסתה, ללא הצלחה, לגייס בוול סטריט.

סדרה ב', הצמודה למדד המחירים לצרכן, היא הסדרה הגדולה של אדמה, בהיקף של 2.75 מיליארד שקל ע"נ. הסדרה נושאת ריבית של 5.15%, נסחרת לפי תשואה לפדיון של 4.8% ותיפרע בין 2020 ל-2036.

במסגרת ההנפקה מתכננת אדמה להציע למשקיעים מוסדיים אג"ח מסדרה ב' בהיקף של 400 מיליון שקל ע"נ, וכן אופציות הניתנות למימוש ל-200 מיליון שקל ע"נ אג"ח נוספים.

בין המחזיקים הגדולים באג"ח מסדרה זו מקרב הגופים המוסדיים ניתן למצוא את אלטשולר שחם (189 מיליון שקל ע"נ), מגדל (183 מיליון שקל ע"נ), הראל (80 מיליון שקל ע"נ) ופסגות (73 מיליון שקל ע"נ).

אדמה פרעה בסוף נובמבר תשלום קרן של 380 מיליון שקל למחזיקי האג"ח מסדרה ד' הקצרה, ובמקביל שילמה ריבית של 117 מיליון שקל למחזיקי האג"ח משתי הסדרות שלה (ב' ו-ד'). בסוף מאי היא תידרש לתשלום ריבית של 105 מיליון שקל למחזיקים משתי הסדרות, ובנובמבר תשלום ריבית באותו הסכום, במקביל לפירעון קרן נוסף של 380 מיליון שקל למחזיקי האג"ח הקצרות.

במקביל, היא מתכננת לפרוע במהלך השנה גם חלק מההלוואות שקיבלה במסגרת קווי האשראי שיש לה בבנקים בישראל, בהיקף של כ-800 מיליון שקל.