"לאכוף העסקת בעלי מוגבלויות במקומות עבודה"

חיים פילוסוף: "סנקציות, כלכליות או משפטיות, לא יובילו לתוצאה הרצויה, שכן כולם מבינים היום את חשיבות הנושא, ואנחנו בעיצומה של מהפכה"

אדם על כסא גלגלים /צילום: שאטרסטוק
אדם על כסא גלגלים /צילום: שאטרסטוק

"יש לאכוף את החוק להעסקת אנשים עם מוגבלויות, כמו גם לאכוף את החוק שלפיו יש להנגיש מקומות לאנשים עם מוגבלויות. אין מדובר במהלכים וולונטריים", כך אמר היום (ד') נציב שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, אחיה קמארה, במסגרת דיון בכנס ה-19 לנושאי עבודה, שמקיימים השבוע ההסתדרות הכללית ונשיאות הארגונים העסקיים באילת.

את הדיון הנחה יו"ר אילן ויו"ר לשכת ארגוני העצמאים, אהוד רצאבי, ועסק בחסמים בשילוב ובתעסוקה של אנשים עם מוגבלויות. חרף עמדתו של קמארה, חיים פילוסוף, סמנכ"ל חברת המשקם הנחשבת למעסיק הגדול ביותר בישראל של אנשים עם מוגבלויות, סבור כי אין לאכוף את החוק להעסקת אנשים עם מוגבלויות - שכן בשנים האחרונות מתקיימת בחברה מהפכה בנושא: "סנקציות, כלכליות או משפטיות, לא יובילו לתוצאה הרצויה, שכן כולם מבינים היום את חשיבות הנושא ,ואנחנו בעיצומה של מהפכה", אמר. עם זאת, קמארה משוכנע כי "כולם בעד הנגשה של מקומות לבעלי מוגבלויות או בעד העסקתם אבל בפועל - הם מגיעים אחר-כך לבית או למשרד שלהם ולא עושים בנושאים האלה דבר. בלי אכיפה - דברים לא יקרו".

לדברי הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בהסתדרות, גיא שמחי, "אנחנו בעיצומו של תהליך - ויש להעמיד את הכלים שיאפשרו לכך ששילוב של בעלי מוגבלות בשוק העבודה, יצליח. צריך לאפשר את ההתאמות המתבקשות- שיאפשרו לאדם עם מוגבלות לבצע את תפקידו, ומאותו רגע הוא יכול לבצע אותו כמו כל עובד אחר".

בקיץ האחרון חתמו ההסתדרות הכללית והארגונים העסקיים על הסכם, ולפיו כל מקום עבודה במגזר הפרטי שמעסיק מעל 100 עובדים, יעסיק 3% ממניין עובדיו הם בעלי מוגבלויות. בהמשך, ההסכם הורחב באמצעות צו גם למגזר הציבורי. לדברי מנהלת המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות במשרד הכלכלה, דפנה מאור בשבועיים הקרובים אמורה ועדה מיוחדת מטעם המדינה לפרסם את הקריטריונים שעל פיהם ייקבע מיהו אדם עם מוגבלויות.