לפני שנתיים: זוהיר בהלול מסר עדות אופי לסייען חיזבאללה

מקום 17 ברשימת המחנה הציוני מסר עדות אופי לטובת מילאד חטיב, שהורשע באפריל 2013 בסיוע לאויב במלחמה - ונידון ל-7 שנות מאסר ■ בהלול: "עדות האופי הייתה עבור המשפחה ולא עבור בנה שסרח"

זוהיר בהלול / צילום: אריק סולטן
זוהיר בהלול / צילום: אריק סולטן

העיתונאי זוהיר בהלול, אשר שובץ במקום ה-17 ברשימת המחנה הציוני לכנסת, נתן עדות אופי לפני כשנתיים במשפטו של מילאד חטיב, תושב מג'ד אל-כרום שהורשע במגע עם חיזבאללה ונידון ל-7 שנות מאסר בפועל - כך עולה ממידע שהגיע לידי וואלה! חדשות.

חטיב הורשע בחודש אפריל 2013, לאחר שהודה במסגרת הסדר טיעון בעבירות של מגע עם סוכן זר, קשר לסייע לאויב במלחמה ומתן שירות להתאחדות בלתי מותרת.

בהלול נתן את עדותו חודש לפני שחטיב הורשע, ואף שהסתייג מהנאשם עצמו וממעשיו, הוא דיבר בשבח משפחתו וטען כי מדובר ב"מלח הארץ", וכי היא "יכולה להוות מדד לדו-קיום בארץ סבוכה מאוד ביחסים בין יהודים לערבים".

מגזר הדין של בית המשפט המחוזי בחיפה עולה כי חטיב נפגש כמה פעמים בדנמרק ובטורקיה עם פעיל חיזבאללה ותמורת 500 דולר העביר בשנת 2012 מידע לארגון, בין היתר על "מיקום בסיס צבאי ובו מסתור לנשק, מיקום שני מפעלים בהם מייצרים נשק, מיקום מחסני נשק החצובים בהר ופרטי נבחרי ציבור".

אחרי שחזר לארץ, פעל חטיב על מנת לאסוף מידע הקשור בביקורו של נשיא המדינה דאז, שמעון פרס, במג'ד אל-כרום באוגוסט 2012, לרבות סידורי האבטחה של הנשיא, מספר המאבטחים וכלי הרכב בשיירה שלו.

בחודש מארס 2013, בשלב הטיעונים לעונש, הופיע העיתונאי זוהיר בהלול כעד אופי מטעמו של הנאשם חטיב. הוא נמנע מלהביע אמפתיה כלפיו, אך סיפר כאמור כי חטיב הגיע ממשפחה נורמטיבית. "לא קל לי היה לבוא היום לבית המשפט, זאת הפעם הראשונה שאני מגיע, אך החלטתי שאני לא יכול לחמוק ממתן עדות אופי למשפחה הזו", אמר בעדותו.

הוא הוסיף כי אחרי שהכיר את דודו של חטיב, החל להתוודע בהדרגה ליתר בני משפחתו. "כמה מהדודים של הנאשם עבדו בתחנות דלק, כאשר החיבור בינם לבין החברה היהודית היה יותר מנושא עבודה. כאשר הייתי מגיע לתחנה, הייתה לי הזדמנות לשוחח איתם, ו-(להיווכח, ע"נ) עד כמה זיק השמחה היה עימם כאשר שוחחו עם הקליינטים היהודים. זאת לא משפחה רק נורמטיבית, אלא משפחה שהערך של שתי הקהילות גבוה עבורה. לדעתי, משפחה זו חרטה על דגלה את השותפות, הדיאלוג עם הציבור היהודי. בעיקר עם הציבור היהודי".

בהלול הקפיד בעדותו שלא לשבח את הנאשם באופן ישיר, אך גם לא גינה את המעשה שלו באופן נחרץ. "אני הייתי יותר מאשר המום כאשר שמעתי שהנאשם, איני יודע אם סרח או סטה מהמשפחה. במוזיקה, הטון קובע את המוזיקה, גם האקלים הבית-ספרי קובע את התלמיד. המשפחה הזו לא הייתה אמורה להביא את הנאשם להסתבכות זו", אמר והוסיף: "זה לא הולם את המשפחה".

בהלול גם הדגיש כי הוא חש חוסר נוחות ממתן עדות האופי לנאשם. "הגעתי לכאן עם לב דואב ועם נפש מיוסרת, כי אני כאיש תקשורת שמרבה להיפגש עם נוער יהודי, תמיד גאה להציג בפני התלמידים ש-99% מהמיעוט הערבי מעולם לא פגע במדינה".

זוהיר בהלול מסר בתגובה: "עדות האופי הייתה עבור המשפחה ולא עבור בנה שסרח. מדובר במשפחה שאני מכיר היטב אשר כרתה ברית דו-קיום עם החברה היהודית. אני מתנגד מכל וכל לפעולות בגינן הורשע בן המשפחה. הניסיון להסית ולפגוע במרקם היחסים בין אזרחי ישראל היהודים והערבים בגלל אנשים בודדים שסרחו הוא ניסיון נאלח, ואלחם בו בכל כוחי".