המיליארדר הישראלי חרל"פ מספר על ההשקעה במובילאיי

ד"ר שמואל חרל"פ בראיון בלעדי ל"גלובס": "מבחינתי זאת תהיה טעות למכור עכשיו את המניות. אני משקיע אסטרטגי ולא פיננסי"

שמואל חרל"פ / צילום: איל יצהר
שמואל חרל"פ / צילום: איל יצהר

ביולי אשתקד, כשפירטנו כאן את רשימת בעלי המניות המלאה במובילאיי (Mobileye) על רקע הנפקתה הראשונית בשוק ההון האמריקאי - כללה זו 240 שמות. 240 בעלי מניות, אך למעשה רק 3 מתוכם ניתנים להגדרה כבעלי מניות אסטרטגיים ולא פיננסיים. כאלו שהשקיעו בחברה בגלל אמון כמעט מוחלט בחזון ארוך הטווח שלה, ולא רק מתוך רצון לעשות אקזיט (או לפחות כך הם טוענים). כאלו שמומלץ לעקוב אחר פקודות הקנייה והמכירה שלהם במניות החברה כי אם הם מעריכים שהמניה שלה זולה או יקרה - הם כנראה יודעים משהו שהמשקיע הקטן עדיין לא יודע.

שניים מתוך אותם שלושה הם מייסדי מובילאיי (כי מייסד הוא תמיד משקיע אסטרטגי): פרופסור אמנון שעשוע, יו"ר וסמנכ"ל טכנולוגיה ראשי ועמיתו זיו אבירם, מנכ"ל החברה. בעל המניות השלישי, ששיעור החזקתו הנוכחי כמעט זהה לזה של שני המייסדים, הוא ד"ר שמואל חרל"פ, יו"ר ובעל השליטה בכלמוביל, יבואנית הרכב המובילה בארץ (מייבאת את רכבי מרצדס, מיצובישי, יונדאי וסמארט).

חרל"פ (69), שמבין דבר אחד או שניים בעולם הרכב, הוא למעשה המשקיע הפרטי הגדול ביותר בחברה, מלבד שני מייסדיה, ולכן מניעיו להשקעה בה מעניינים לא פחות מאלו של שעשוע ואבירם, ואולי מעניינים יותר על רקע הצעת המכר השנייה שאליה צועדת מובילאיי, שפיתחה מערכת המתריעה מפני סכנות בכביש במהלך נהיגה. מובילאיי, נזכיר, הודיעה אתמול כי תצא להנפקה משנית שתכלול אך ורק הצעת מכר בהיקף של עד חצי מיליארד דולר של חלק מבעלי מניותיה.

הנפקה משנית זו תצא אל הפועל, כפי שמקובל בוול סטריט, חצי שנה לאחר ההנפקה הראשונית וכשפוקעת החסימה המוטלת על מכירת מניות של בעלי עניין במהלך תקופה זו. במקרה של מובילאיי, תאריך הפקיעה הוא 28 בחודש, יום רביעי הבא. וול סטריט, ולא במפתיע, חשה את הצעת המכר הקרבה ולחצה את המניה כלפי מטה. ממחיר השיא שאליו נסקה באוקטובר האחרון, 60.28 דולר, איבדה מניית מובילאיי 35% והיא נסחרת כעת לפי 39.22 דולר - מחיר המשקף שווי חברה של 8.4 מיליארד דולר ותשואה נאה של 57% על המחיר בהנפקה הראשונית.

מובילאיי, כאמור, פיתחה מערכת התרעה מפני סכנות בכביש במהלך נהיגה. מערכת זו מבוססת על עינית המותקנת מתחת למראה הקדמית של המכונית. המערכת מתריעה, דרך צלילים שהיא משמיעה, מפני מצבים שעלולים להיות מסוכנים כמו סטייה מנתיב הנסיעה, אי שמירת מרחק מהמכונית שלפניה, או קרבה יתרה להולכי רגל ורוכבי אופניים. המערכת נמכרת ליצרני ציוד, ואלו משווקים אותה ליצרניות הרכב שמשלבות אותה במכוניות שהן מציעות לקהל הרחב.

הנפקת החברה הייתה למעשה ההנפקה הראשונית הישראלית הגדולה ביותר בכל הזמנים. החברה גייסה לקופתה 208.1 מיליון דולר, ואילו בעלי המניות בה (כמעט כל אותם 240) מכרו מניות תמורת 815.1 מיליון דולר, ולכן היקפה הכולל עמד על 1.02 מיליארד דולר.

חרל"פ היה אחד מאותם בעלי מניות בודדים שלא מכרו מניות בהנפקה הראשונית, וגם את הצעת המכר השנייה הוא אינו מתכוון לנצל כדי לממש חלק מהחזקתו במובילאיי - 9% מההון ששווים 757.3 מיליון דולר (3 מיליארד שקל). זאת, להבדיל משני מייסדיה שבהנפקה הראשונית מכרו כל אחד מניות תמורת 46 מיליון דולר, וייתכן שיחזרו למכור בהנפקה הממשמשת ובאה. מובילאיי, נציין, עדיין לא פרסמה את רשימת בעלי המניות המוכרים.

חרל"פ הוא אחד מעשירי ישראל, והשווי "על הנייר" של החזקתו במובילאיי - באופן אישי ודרך כלמוביל - למעשה הופך אותו לאחד המיליארדרים (בדולרים) הישראלים הבודדים שיש בעולם. למרות זאת, ואולי בגלל זאת, חרל"פ, שדי ממעט להתראיין, לא התבטא בפומבי עד כה על השקעתו במובילאיי. עכשיו, על רקע הצעת המכר השנייה, הוא מסביר בראיון בלעדי ל"גלובס" מה עומד מאחורי האמון הכל כך מוחלט שלו בעתיד החברה, ומדוע הוא נמנע לממש אפילו חלק קטן מהחזקתו בה.

"אין לי שום כוונה למכור מניות של מובילאיי בהצעת המכר המתוכננת מפני שהחברה מובילה מהפכה בתחום הרכב, כרגע על ידי יצירת בטיחות נהיגה אקטיבית ומניעת תאונות. באשר לעתיד, הדובדבן שבקצפת של מובילאיי הוא היכולת שלה לייצר פלטפורמה לרכב אוטונומי, רכב ללא נהג", אומר חרל"פ, "לכן ההשקעה שלי בחברה היא אסטרטגית לחלוטין ולא פיננסית, ואני לא מחפש נקודת יציאה ממנה. אני שמח להיות שותף למסע המדליק של מובילאיי, שבעיניי נמצאת בחזית הטכנולוגית של התחום הכי חם היום בעולם הרכב. לא נראה לי הגיוני למכור את המניה עכשיו".

חרל"פ טוען כי הוא מבין מה עומד מאחורי נסיגת המניה מאוקטובר האחרון. "יש בוול סטריט פעילות שורט גבוהה על המניה כי החסימה תפקע בשבוע הבא, והשוק צופה שבעלי עניין בחברה ימכרו מניות וכפועל יוצא מחיר המניה יירד. זה ברור לי לחלוטין. ככה עובד השוק הקפיטליסטי וזה בסדר גמור. אך עבור משקיע ערך כמוני, זו טעות למכור עכשיו את המניות".

- אז מבחינתך שווי חברה נוכחי של 8.4 מיליארד דולר אינו מנופח.

"זהו שווי חסר משמעות. שווי שאין לו אחיזה במציאות מבחינת הפוטנציאל העתידי של מובילאיי".

מובילאיי, וזו נקודה די מהותית, החדירה מוצר לשוק והפכה לסיפור הצלחה - לפחות לפי שוויה - לפני שלמעשה קיבלה עליו פידבק מהצרכן הסופי שלו, הנהג. החברה, כפי שהסברנו לעיל, מוכרת את מערכת ההתרעה שלה ליצרני ציוד אלקטרוני לרכב ואלו משווקים אותה ליצרני רכב. הנהג הממוצע, שרוכש רכב שבו מותקנת מערכת של מובילאיי, לא בהכרח מכיר את הפתרון של החברה ומתוודע לו רק אחרי רכישת הרכב. חרל"פ מסכים איתנו אך מדגיש כי הצרכן של הפתרון של מובילאיי הוא לא רק הנהג.

"מלבד הנהג, הפתרון של החברה מיועד לרגולטורים ולחברות ביטוח כי בשלב זה הטכנולוגיה שלה לא מחסלת את פעולת הנהיגה אלא את סיכוני הנהיגה. כשטכנולוגיה זו תתבשל סופית בעוד שנה-שנתיים, היא תייצר 360 מעלות של חסינות מפני תאונות, ואז באופן תיאורטי לא נזדקק לרישיון נהיגה. וכאן נוצר החיבור לחזון הנהג האוטומטי של החברה כי כשיש ברכב מצלמה וחיישנים שקולטים כל מכשול מסביב לו, ומאפשרים תגובה אוטומטית שלו - אז למה צריך רישיון נהיגה?

"לכן, מובילאיי מובילה מהפכה הן בתחום הביטוח, והן בכל הקשור לעלויות רפואיות של נפגעי תאונות דרכים. יתרה מכך: מכונית שיודעת לבלום את עצמה ולסטות בזמן מנתיב היא מכונית שחוסכת הרבה דלק, ולכן הפתרון של מובילאיי יכול ליצור חיסכון עצום בעלויות דלק שעדיין לא בא לידי ביטוי במחיר המניה שלה. לטכנולוגיה הזו, שבסך הכול מבוססת על מצלמה שנראית מאוד תמימה, יש משמעויות עצומות מחוץ לעולם הרכב נטו".

ועדיין, מה שמשפיע כרגע על אותו פוטנציאל שאתה מדבר עליו הוא חוויית המשתמש הסופי, דהיינו הנהג. מעדויות לא מעטות שנשמעו עד כה חוויה זו אינה ממש נעימה. יש נהגים, ולא רק בארץ, שטוענים כי המערכת הופכת את חוויית הנהיגה לסיוט. לטענתם, היא מצפצפת בלי הפסקה, משגעת להם את השכל ומרוב ייאוש חלקם כיבו אותה.

"אני לא יכול להעיד על ההתנסות האישית שלך או של מישהו אחר במערכת. ההתנסות האישית שלי שונה ממה שתיארת. אני רואה איך לקוחות של כלמוביל, לדוגמה, נוהגים הרבה יותר בזהירות עם המערכת. נכון, זו אולי מערכת שמבלבלת את המוח אך היא מחייבת את הנהג לנהוג באופן אחראי וכל עוד הוא משתמש בה בקביעות, לאט לאט היא מפסיקה לצפצף כי הנהג נוהג יותר באחריות. וזו התרומה העצומה של מובילאיי: חינוך לנהיגה זהירה יותר ומניעת תאונות דרכים".

- אז לדעתך, מטרת העל של מובילאיי היא לשנות דפוסי התנהגות של הנהג.

"אני לא יודע אם נכון להגדיר את זה כך, אך זה מה שקורה בסופו של דבר משימוש במערכת של החברה. מטרת העל היא לחסל את תאונות הדרכים ולהפוך את הרכב לבטוח לחלוטין. יכול להיות שהמחיר כרגע הוא שהמערכת קצת מעצבנת, אך ייתכן שהדורות הבאים שלה יהיו יותר ידידותיים למשתמש. כך או אחרת, זו מערכת שהולכת לשנות בגדול את עולם הרכב ואת העולמות שסובבים אותו".

- דיברת על החזון ארוך הטווח של מובילאיי: מכונית ללא נהג. זהו חזון לא ראשוני ולא ייחודי למובילאיי. גוגל כבר השיקה מכונית כזו מתוצרתה.

"נכון מאוד. גוגל הייתה הראשונה שהשיקה מכונית כזו, והיא דוחפת קדימה מאוד חזק את החזון הזה".

- לגוגל יש כיסים עמוקים בהרבה משל מובילאיי. תיאורטית, כששתי החברות ינסו להביא לשוק פתרון מסחרי של מכונית ללא נהג, ייתכן מאוד שלגוגל יהיה הרבה יותר קל לעשות זאת.

"כשמדובר בכסף - כן, לגוגל יהיה הרבה יותר קל מלמובילאיי, אך זו לא שאלה של כסף. השאלה היא אם הטכנולוגיות של מובילאיי ושל גוגל יכבשו את עולם הרכב, את יצרני הרכב ואת הלקוחות שלהם. עד כמה שידוע לי, הפתרון הנוכחי של גוגל הוא מאוד מורכב ויקר והוא כלל לא ניתן ליישום מסחרי. גוגל ניגשה לתחום הזה מזווית מאוד שונה מזו של מובילאיי: הטכנולוגיה שלה מבוססת על מיפוי כל מה שמסביב לרכב, והמיפוי הזה דורש הרבה זמן ואנרגיה. למובילאיי אין את הבעיה הזו. היא לא צריכה למפות דבר. היא רק צריכה לזהות אובייקטים בסביבת הרכב ולתת להם פרשנות, כלומר לקבוע איך הרכב יתייחס אליהם. זו טכנולוגיה שמבוססת על שבב מאוד מתוחכם ועל מצלמה, כרגע אחת ובעתיד אולי 2-3. זה הכול. ובסופו של דבר, הטכנולוגיה היא שתנצח ולא היכולות הכספיות - גבוהות ככל שיהיו".

- נחזור לסוגיית חוויית המשתמש. יש אנשים, כמוני לדוגמה, שפשוט אוהבים לנהוג והפתרון של נהג אוטומטי לא מתאים להם.

"נכון, גם אני אוהב לנהוג, אך הפתרון של מובילאיי לא ישלול ממך את האפשרות לנהוג. הוא ייתן לך את האופציה לא לנהוג, וזה היופי שבו. מצד אחד הוא יביא לחיסול תאונות הדרכים ומצד אחר יאפשר לנהג לא לנהוג, וההחלטה תהיה שלו. אני עדיין לא יודע באיזו קונפיגורציה זה יקרה, אך אני מאמין שמובילאיי תאפשר למי שירצה בכך לנהוג, ולמי שלא ירצה - אפילו בחלקים מהנסיעה ולא בכולה - לא לנהוג ולהעביר את המכונית למצב של נהג אוטומטי".

- ומה לגבי המחיר הסופי של הפתרון הזה לצרכן?

"אני לא יודע מה הוא יהיה. רכב אוטונומי לא יהיה בשוק לפני שנת 2020, אך המחיר של פתרון כזה ליצרן הרכב - שהוא הלקוח של מובילאיי - יהיה הרבה הרבה יותר זול מכל אלטרנטיבה אחרת שקיימת. מובילאיי היא בעיניי המנהיגה העולמית של הטרנד הזה, ולכן למכור עכשיו מניות שלה יהיה מעשה לא חכם".

מובילאיי
 מובילאיי