"המניות ימשיכו להנות מכסף זול, האג"חים מקבלים תמיכה"

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון בתגובה להודעת דראגי: "ללא שילוב של שינויים מבניים, רפורמות בשוק העבודה, ודה-רגולציה במדינות חשובות כגון צרפת ואיטליה, קשה לצפות להאצה בפעילות הכלכלית באירופה"

מריו דרגי / צילום: רויטרס
מריו דרגי / צילום: רויטרס

מריו דראגי, יו"ר ה-ECB שלף היום את ה"בזוקה" לה חיכו בשווקים זמן כה רב: תוכנית הקלה כמותית במסגרתה ירכוש אגרות חוב בסכום של כ-60 מיליארד אירו - מעל התחזיות המוקדמות בשווקים. זאת, לאחר שהותיר היום את הריבית ללא שינוי על 0.05%. (לכתבה המלאה)

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מציינים בתגובה כי "דראגי מעט הפתיע את השוק עם היקף ההרחבה המוניטרית של 60 מיליארד יורו לחודש עד ספטמבר 2016 לפחות. השוק ציפה להיקף של 50 מיליארד יורו. מדובר בצעד חיובי אשר יתמוך בתשואות נמוכות במדינות הגוש (ואשר ישפיע לטובה גם על אג"ח ארה"ב) ולהמשך היחלשות היורו, אך ללא שילוב של שינויים מבניים, רפורמות בשוק העבודה, ודה-רגולציה במדינות חשובות כגון צרפת ואיטליה, קשה לצפות להאצה בפעילות הכלכלית באירופה".

אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות, מציין כי "אין ספק שדראגי יודע לתת לשווקים מה שהם רוצים. התוכנית של ה-ECB עונה למעשה על ציפיות השווקים ואף יותר. היקף התוכנית מתאים להערכות המוקדמות אך דראגי טרח לציין כי במידה ויהיה צורך התוכנית תמשך מעבר לתאריך המתוכנן של ספטמבר 2016 כך שייתכן שלמעשה היקף התוכנית יהיה גבוה יותר. בנוסף ה-ECB טרח לציין ש-20% מהרכישות יהיו ישירות תחת ה-ECB (ולא תחת הבנקים המרכזיים של כל אחת מהמדינות) כך שבחלק משמעותי מהתוכנית הסיכון משותף לכל מדינות הגוש, מה שמחזק בעיני המשקיעים את הסולידריות שבין מדינות הגוש".

"האם תוכנית ה-ECB תוציא את גוש האירו מבוץ? כנראה שלא. הבעיות הכלכליות בגוש האירו קשות מדי ומבניות מדי מכדי שיהיה ניתן לפתור אותן בעזרת הדפסת כסף בלבד. תוכנית ה-ECB נועדה בעיקר להחליש את המטבע בגוש ולאפשר למדינות להמשיך ולבצע את ההתאמות הנדרשות בסביבה פיננסית הנוחה ביותר. יחד עם זאת, ללא התקדמות ברפורמות הנדרשות יהיה קשה לפירמות האירופאיות להגדיל את רווחיהן והסיכון שהמשקיעים יאבדו בשלב כלשהו את הסבלנות תגדל", אומר גרינפלד.

ברק גרשוני מאלומות קרנות נאמנות מציין כי "ההודעה של נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי, מכניסה את אירופה לעידן של הקלה כמותית לפחות ל-18 חודשים ולפחות ל- 1 טריליון אירו. מפתח דבריו של דראגי בעניין תכנית ההקלה הכמותית ניתן להבין כי הוא לא שולל כלל המשך של התכנית גם לאחר תקופת סיום התכנית המוגדרת בנאום אלא אם האינפלציה תתקדם ותגיע לרמה הרצויה מבחינתו, מעט מתחת ל-2%".

"דראגי נחוש במלחמתו בדיפלציה וימשיך בתכניתו גם אם יידרש לפרק זמן נוסף מעבר ל- 18 החודשים עליהם הצהיר. המשמעות לשוק היא שתשואות האג"ח ימשיכו להנות מתמיכה חזקה ולהישאר נמוכות ושווקי המניות ימשיכו להנות מכסף זול וזמין. ניהול התכנית צפוי להיות קשה במיוחד כשמדובר בכל כך הרבה מדינות, אך דראגי מסר כי בהמשך יספק הסברים על אופן ניהול תכנית ההקלה ועל הנושא החשוב והמטריד ביותר, הנשיאה בסיכונים במקרה של חדלות פרעון של אג"ח שיירכשו במסגרת התכנית".

אביחי שורצקי, האסטרטג הראשי של IBI, מציין כי "בטווח הקצר, היקף התוכנית מצוי בגבול העליון של התחזיות, כך שאין זה מפתיע שעם הצגת התוכנית רשמו התשואות הממשלתיות האירופאיות ירידות חדות, שוקי המניות הגיבו בחיוב, והאירו נחלש. בראייה יותר ארוכת טווח, ה- ECB השיק תוכנית רכישות משמעותית. לאור ניסיון העבר מתוכניות רכישות בהיקפים שכאלו, תוכנית זו צפויה להיות חיובית עבור נכסי הסיכון, ומהווה ציון דרך משמעותית בתיזת ה-Sweet Spot לשוק איגרות החוב באירופה בה אנו מחזיקים זה זמן רב. ברמה הפונדמנטאלית, כפי שציינו בעבר, אנו סבורים שבסביבה של מדיניות מוניטארית כל כך מרחיבה קשה לבנק מרכזי להביא להשפעה משמעותית על הכלכלה הריאלית. הערוץ העקרי אשר עדיין נותר לבנק המרכזי הוא ערוץ שער החליפין, ובשבועות האחרונים נראה שדראגי נוחל הצלחה בערוץ זה".

יוגב שוורץ, מנהל השקעות בחברת הקרנות של תמיר פישמן: "בהחלטתו לקח בחשבון הבנק האירופאי שתי התפתחויות שליליות מהתקופה האחרונה, אינפלציה יורדת והציפיות ממשיכות להיות נמוכות, וירידה דרמטית במחירי הנפט. במקביל ההאטה הכלכלית בגוש האירו עדיין מורגשת. עוד הדגיש הבנק כי הריבית הינה נמצאת בגבול התחתון שלה ולכן נדרשות פעולות נוספות. לסיכום הדגיש דראגי כי הנתונים הכלכליים בשילוב הניתוח המוניטארי מצדיקים פעולות שיתמכו בפעילות הכלכלית ויביאו לאינפלציה הרצויה , לכיוון ה-2%. מנוסח ההודעה עולה כי הודעת הבנק הינה בקנה אחד עם ציפיות השוק ואף מעבר. עוד עולה כי ייתכן ופעולת הבנק לא תהיה מוגבלת ותימשך עד להשגת יעדי האינפלציה. בתגובה להכרזה רמת התשואות של ספרד ואיטליה ירדו לרמות שפל, והשוק מגיב בחיוב. להערכתנו, מדובר על הודעה בעלת השפעה חיובית לשווקי המניות והאג"ח וייתכן ונראה את התשואות הנמוכות נשמרות בתקופה הקרובה. בנוסף, נצטרך להמתין ולראות את השפעת הצעדים על הכלכלה הריאלית. מעבר לכך החלשות האירו לאחר ההודעה (ובתקופה האחרונה שלפני ההודעה) צפויה לתמוך בייצוא האירופאי".