בעקבות הדרמה באירופה: בנק ישראל ישקול ריבית שלילית?

אביחי שורצקי, האסטרטג הראשי של בית השקעות אי.בי.אי: "בנק ישראל יידרש בקרוב להכריע האם לשוב ולבצע צעדים לא שגרתיים, כמו חזרה לרכישות מט"ח, או אפילו הפחתת ריבית הבסיס לרמה של 0% ואף מעבר לריבית שלילית"

השקת תוכנית התמריצים של הבנק האירופי המרכזי הפילה ביום שישי את האירו למחיר של 4.49 שקלים - שפל של 12 שנים. במקביל טיפס הדולר לרמה של 4.01 שקלים. לדעת אביחי שורצקי, האסטרטג הראשי של בית השקעות אי.בי.אי, בהתפתחויות של הימים האחרונים היה המשק הישראלי בכלל שחקן פאסיבי, ולכן התנהגות השקל מול המטבעות השונים נבעה מהמהלכים בעולם ולא מהתפתחויות מקומיות. לדעתו, מגמת היחלשות האירו מול הדולר צפויה להימשך בעתיד הקרוב.

שורצקי מציין עוד כי מאז שבנק ישראל הוריד את הריבית לרמה של 0.25% הוא הפך לשחקן פאסיבי בעולם שערי החליפין, ורכש בתקופה זו מט"ח רק במסגרת תוכנית קיימת למזעור השפעת תגליות הגז. עם זאת, לנוכח הירידה בסביבה האינפלציונית בישראל, מעריך שורצקי כי בנק ישראל יידרש בקרוב להכריע האם לשוב ולבצע צעדים לא שגרתיים, כמו חזרה לרכישות מט"ח, או אפילו הפחתת ריבית הבסיס לרמה של 0% ואף מעבר לריבית שלילית.

האג"ח הממשלתיות זינקו היום

בשוק הסולידי נרשמו היום במהלך המסחר עליות חדות של עד 1% באג"ח הממשלתיות השקליות בתגובה לתוכנית המוניטרית של דראגי, והתשואה השנתית לפדיון של האג"ח הממשלתית לעשר שנים נפלה לשפל חדש - 1.77%. באג"ח הצמודות נרשמו עליות מתונות יותר של עד 0.6%, אולם לדעת אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות, הירידה בציפיות האינפלציוניות בשווקים בתקופה האחרונה נראית מעט מוגזמת ועשויה לייצר העדפה דווקא לרכיב הצמוד.

"אמנם תחזית האינפלציה שלנו לשנה הקרובה היא 0.5% בלבד, אך יש לזכור כי הסבירות שבכל שנה מחיר הנפט יצנח ב-50% ומחיר החשמל יירד ב-10% היא כנראה נמוכה. אם נוסיף לכך את הירידה במרווחי התפעול של החברות הקמעונאיות בשנתיים האחרונות, את העלייה הצפויה בשכר המינימום, ואת הסבירות להעלאת מסים לאחר הבחירות, הרי שסביבת האינפלציה לא תיוותר כנראה אפסית גם בשנים הבאות. לכן, כאשר שוק האג"ח מגלם אינפלציה צפויה ל-5 שנים של 1% בלבד בשנה, נראה שקיים מעט אובר שוטינג בשוק, שיוצר עדיפות קלה דווקא לרכיב צמוד המדד".