סקר TGI: "גלובס" מזנק 21% בחשיפה במחצית 2 ב-2014

עיתון "גלובס" זינק ביולי-דצמבר לחשיפה של 5% ■ החשיפה ל"ישראל היום" ירדה לראשונה במחצית השנייה ל-38.9%, אך הוא עדיין העיתון בעל החשיפה הגבוהה בישראל ■ "ידיעות" עולה מ-34.5% ל-35.2%

עיתונים, TGI / צלם: תמר מצפי
עיתונים, TGI / צלם: תמר מצפי

העיתון הכלכלי "גלובס" מזנק בחשיפתו במחצית השנייה של 2014 ב-21% - כך עולה מנתוני סקר ה-TGI שפרסמה היום (ב') חברת קאנטר מדיה, אשר מודד את שיעור החשיפה של מותגי העיתונות המודפסות ותחנות הרדיו בישראל בחציון השני של השנה שחלפה.

לאחר ששמר על יציבות של 4.2% לאורך שני החציונים האחרונים, זינק "גלובס" בין החודשים יולי-דצמבר 2014 לנתון חשיפה של 5% ולמעשה משתווה לחשיפתו של העיתון "דה מרקר", שרושם ירידה בחציון זה לשיעור חשיפה של 5.1%, לעומת 5.8% בחציון הקודם.

בתום שנת 2014 עומד "גלובס" על שיעור חשיפה שנתי ממוצע של 4.6% - ירידה של 4% לעומת שנת 2013. עם זאת, יש לציין כי נתוני ראשית 2013 כוללים גם מוסף כלכלי יומי נוסף שיצא תחת המותג "גלובס" למנויי "מעריב", ולכן הנתונים אינם משקפים את האופן בו מופץ העיתון היום.

בהשוואה שנתית, גם "דה מרקר" ירד ב-4% לחשיפה של 5.5%, ואילו "כלכליסט", המופץ על גבי פלטפורמת "ידיעות אחרונות", ירד ב-12% בחשיפתו. זאת למרות עלייה בחשיפה בחציון השני של 2014 לכדי נתון של 10%.

"ישראל היום" ממשיך להיות העיתון בעל החשיפה הגבוהה בישראל. מנתוני ה-TGI לחציון השני עולה כי למרות שחשיפת העיתון החינמי בימי חול (בין החודשים יולי לדצמבר 2014) עומדת על 38.9%, נתון גבוה מזה של "ידיעות אחרונות", היא נחלשת לראשונה מאז קומו של העיתון, אולם בקנטאר מדיה מבהירים כי לא מדובר בירידה מובהקת סטטיסטית.

לעומת זאת, לאחר חציון ראשון עם נסיגה משמעותית בחשיפה, עולה "ידיעות אחרונות" מחשיפה של 34.5% לחשיפה של 35.2% בחציון השני.

לאחר שבתום שנת 2013, ניצבו שני ענקי הפרינט זה מול זה עם חשיפה זהה של 37.7%, שנת 2014 מחלקת את יחסי הכוח באופן ברור יותר. החציון הראשון הקשה של "ידיעות אחרונות" מוביל אותו לממוצע שנתי של 34.9%, לעומת חשיפה שנתית ממוצעת של 39.3% לעיתונו של שלדון אדלסון.

בסופי השבוע התמונה הפוכה - "ידיעות אחרונות" ממשיך להיות עיתון סוף השבוע בעל החשיפה הגבוהה ביותר עם עלייה בחציון השני לממוצע של 39.4% (לעומת 38% בחציון לפני), ואילו "ישראל היום" שומר על נתון קבוע של 34% בחבילת הסופ"ש.

החציון השני של שנת 2014 עמד בסימן מבצע "צוק איתן", אשר השפיע על צריכת המדיה והחשיפה לעיתונות המודפסת. כך, בין היתר ניתן להסביר את העובדה שלאחר התרסקות דרמטית בראשית 2014, מתאושש עיתון "הארץ" במחצית השנייה של 2014 לנתון של 5.8% לעומת 4.8% בחציון לפני (לאחר שכבר עמד על חשיפה של 6.1% בסוף 2013).

העיתון "מעריב", מאז הצטרפותו לקבוצת "ג'רוסלם פוסט", פותח דף חדש תחת המותג "מעריב השבוע" ו"מעריב סופהשבוע", ולכן בקנטאר מדיה התחילו למדוד אותו מחדש - ללא השוואה למותג "מעריב" שחווה ירידה דרמטית לאורך השנים בשל הטלטלות שפקדו אותו.

על-פי נתוני החציון השני של 2014, עומדת חשיפתו של המותג החדש/ישן, "מעריב השבוע" (בימי חול), על 2.9%. מדובר בנתון נמוך יותר מזה שהיה למותג "מעריב" בחציון הראשון של 2014 - 3.2%.

החיבור של המותג "מעריב" למותג "סופהשבוע" דווקא הועיל לעיתון, וחשיפתו עומדת על 5.4% - נתון גבוה מזה שהיה בחציון לפני עת היה לבדו וירד לשפל של 4.7%. עם זאת, יש לציין כי "סופהשבוע" עצמו הגיע כבר לחשיפה של 8%.

למרות יציבות לאורך השנים 2013-2014, גם החינמון "פוסט" רושם ירידה בחציון השני. בכל הקשור לעיתון זה מעניין לבחון את העונתיות שבחשיפה אליו - כאשר יש דימיון בין שני החציונים המקבילים בשנתיים האחרונות. כך או אחרת, "פוסט" שומר על כוחו כעיתון השלישי בישראל.

הזינוק המרשים ביותר בקרב עיתוני סוף השבוע הוא של "בשבע" החינמי, שצמח בחשיפתו ב-43% לכדי 7.3% בחציון השני של 2014, ולמעשה פתח פער גדול מול המתחרה לו במגזר, "מקור ראשון", שעומד על כ-3% סטטיים לאורך השנתיים החולפות. העיתון הדתי-לאומי גובר בסופי השבוע לראשונה גם על עיתון "הארץ", שעומד על חשיפה של 7% וממשיך להתחזק בסופי השבוע.

גלי צה"ל וקול ישראל מתחזקות

בתחום הרדיו - תחנות הרדיו הציבורי, גלי צה"ל וקול ישראל, מתחזקות בחציון השני של 2014, על פני תחנות הרדיו האזורי שרושמות ירידה כללית בחשיפה.

בתום 2014, גלגלצ היא התחנה הארצית המואזנת בישראל עם נתון שיא של 29.9% בממוצע בחציון השני של 2014. גלי צה"ל, רשת ג' ורשת ב' מתחזקות אף הן במהלך המחצית השנייה של 2014.

לדברי איתן כסיף, מנכ"ל חברת קנטאר מדיה מחקרי TGI, "למרות בלימת הירידה בשיעור קריאת עיתונים המופיעה במחצית השנייה, אנו עדים בישראל ברמה השנתית ולאורך זמן, למגמה המוכרת בעולם של ירידה בשיעור קריאת עיתונים, מגמה שנבלמה ואף חווינו גידול לתקופת מה עקב הופעתם והתחזקותם של העיתונים ללא תשלום בישראל.

"בנוגע לשאלות המתייחסות לחשיפה למדיה באמצעות מכשירים אלקטרוניים שונים לפיהם כ-27% מכלל האוכלוסייה הבוגרת מדווחים כי הם נוהגים לקרוא, בתדירות כלשהי, עיתון יומי באמצעות המחשב, כ-24% באמצעות מכשיר הסמארטפון, וכ-11% באמצעות מכשיר הטאבלט.

"בניגוד לעיתונות, ככל הנראה הרגלי ההאזנה לרדיו ממשיכים להיות בעיקר באמצעות המכשירים הקונבנציונליים, כאשר רק כ-11% מדווחים על האזנה לרדיו באמצעות הסמארטפון בתדירות כלשהי, כ-9% באמצעות המחשב ו-2% באמצעות הטאבלט.

"יש לציין כי נתונים אלה מושפעים משיעור החדירה של כל מכשיר באוכלוסייה, כאשר לכ-86% יש גישה למחשב, כ-72% מדווחים על בעלות על סמארטפון, ולכ-36% יש מכשיר טאבלט", אמר.

שיעורי החשיפה לעיתונים יומיים
 שיעורי החשיפה לעיתונים יומיים