בהלת "הגילוי מרצון": על מי ממליצים בבנק UBS?

בעקבות חקירת רשות המסים נגד ישראלים המחזיקים נכסים לא מדווחים בחו"ל, בין היתר בבנק UBS שווייץ, מבקשים לקוחות ישראלים רבים של הבנק לפנות לרשות בהליך "גילוי מרצון" בנוגע לחשבונם ולהימנע מהליך פלילי

במסגרת בהלת "הגילוי מרצון", הנובעת בין היתר מפרשת בנק UBS שווייץ, מבקשים לקוחות ישראלים רבים של הבנק השווייצרי לפנות לרשות המסים כדי לדווח על כך שהם מחזיקים חשבון לא-מדווח בבנק, להסדיר את חבות המס בגינו ולהימנע מהליכים פליליים נגדם. ל"גלובס" נודע כי לקוחות רבים של UBS שווייץ קיבלו מהבנק בחודשים האחרונים רשימה של משרדי עורכי דין ורואי חשבון מומלצים, העוסקים בהליכי גילוי מרצון.

מרשימת המומלצים עולה כי היא אינה נסמכת על דירוגי המשרדים המקובלים וכוללת משרדי עו"ד מסוגים שונים - מהגדולים והבולטים בישראל ועד משרדים מוכרים פחות. ברשימה בולטים בהיעדרם חלק מהמשרדים שזכו לדירוגים הגבוהים ביותר בדירוגים בינלאומיים בתחום המסים. הרשימה אף מעלה תמיהה - כיצד ממליץ הבנק ללקוחותיו לפנות למשרדי רו"ח, כאשר האינטרס של לקוח המבקש לפנות לרשויות המס, לפחות ככל שמדובר בגילוי אנונימי, הוא לפנות דווקא לעו"ד. זאת, משום שלעו"ד, בניגוד לרו"ח, יכולת להימנע ממסירות מידע שמגיע לידיו במסגרת הטיפול בלקוח, בשל חיסיון עו"ד-לקוח.

הרצוג לצד פיק

רשימת המומלצים של הבנק כוללת משרדים מהגדולים בישראל, בהם הרצוג-פוקס-נאמן, גולדפרב-זליגמן וש. הורוביץ; לצד עורכי דין ממשרדים קטנים יותר אך מוכרים היטב בתחום המסים, דוגמת עו"ד טלי ירון-אלדר ועו"ד אודי ברזילי. עם זאת, ברשימה מופעים גם משרדים מוכרים פחות, שאינם נכללים בדירוגים המוכרים, כגון משרד ליאור פיק ושות' מרמת החייל.

מבדיקת "גלובס" עולה כי הרשימה גובשה על-ידי בנק UBS שווייץ, ככל הנראה, על בסיס עבודה משותפת של פקידים מסוימים בבנק עם עוה"ד המומלצים. למרות זאת, ברשימה לא נכללים משרדים שסביר שאף הם מוכרים ל-UBS, כגון משרד גורניצקי ושות' ומשרד שקל ושות' שדורגו יחד עם משרד הרצוג-פוקס-נאמן בקטגוריה הגבוהה ביותר בדירוג הבינלאומי Chambers Global וכן דורגו כמשרדים "מובילים" - הדירוג הגבוה ביותר - בדירוג הישראלי "גלובס DUN'S 100". במשרדים שקל וגורניצקי ביקשו שלא להתייחס רשמית לשאלת "גלובס" מדוע הם לא נכללו ברשימת המומלצים.

בעיית החיסיון מול רו"ח

בין משרדי רואי החשבון שעליהם ממליץ בנק UBS שווייץ נכללים משרדו של רו"ח גידי בר-זכאי, משרד רווה-רביד ושות', משרד ארצי-חיבה-אלמקייס-כהן ומשרד בנצי דנציגר ושות'. גם בקרב משרדי רוה"ח המופיעים ברשימה לא נכללים אף אחד מחמשת המשרדים הגדולים בישראל. את היעדרם של משרדי רוה"ח הגדולים ניתן להסביר במוטיבציה הפחותה שלהם לטפל בתיקי גילוי מרצון בשל סוגיית החיסיון והבעיה שהיא מעוררת בנוגע להתייעצות עם רו"ח בכל הנוגע להליך של גילוי מרצון.

"הבעיה בהמלצה על משרדי רו"ח נובעת מהיעדרו של חיסיון הדומה לחיסיון עו"ד-לקוח", מסביר עו"ד זיו שרון, יו"ר פורום המסים בלשכת עורכי הדין ושותף מייסד במשרד זיו-שרון ושות'. "אין ספק שרואי חשבון מוסמכים ומוכשרים לנהל הליכי גילוי מרצון, אך אני חושש שידידי בלשכת רו"ח ובלשכת יועצי המס היו מסכימים איתי שהיה ראוי שכדי שיעבדו בצורה הטובה ביותר - יהיה להם חיסיון כפי שיש לעו"ד. נכון לעכשיו, כל עוד אין חיסיון כזה, הלקוחות שלהם עשויים להיות חשופים.

קחו, לדוגמה, אדם שהגיש בקשת גילוי מרצון אנונימית באמצעות רו"ח, בזמן שהתנהלה חקירה סודית נגדו שהחלה בטרם החל בגילוי מרצון. במקרה כזה, מחלקת החקירות של רשות המסים תוכל להזמין את רוה"ח של אותו אדם ולדרוש ממנו לחשוף את זהותו של הלקוח. לכן - נכון להיום, הדבר המומלץ הוא שגילוי מרצון אנונימי ייעשה על-ידי עורכי דין".

יצוין כי בנק UBS שווייץ נקט בזהירות המתבקשת במסגרת המלצתו על עורכי דין ורואי חשבון, והבהיר ללקוחות שהבחירה במייצג לצורך הליך הגילוי מרצון היא על אחריות הלקוח.

בנקאי מ-UBS נעצר במלון בתל-אביב עם רשימת לקוחות

במסגרת פרשת בנק UBS שווייץ חשודים לפחות 28 ישראלים בעבירות מס בקשר לחשבונות סודיים שהחזיקו בבנק השווייצרי. החשוד המרכזי בפרשה הוא רוני אליאס, בנקאי של UBS, שהיה איש קשר ללקוחות הישראלים, ולפי החשד סייע להם בהסתרת חשבונותיהם.

לפי החשד, אליאס נהג להגיע לגיחות תדירות לישראל, במסגרתן ערך מפגשים סודיים עם לקוחות חדשים שגייס לבנק השווייצרי.

אליאס בחר לבצע פגישות אישיות עם לקוחותיו, לכאורה כדי להימנע משליחת מסמכים בדואר האלקטרוני או בפקס, באופן שמותיר ראיות על קיומם של החשבונות הסודיים.

אליאס ושניים מלקוחותיו נעצרו בפשיטה של רשות המסים והמשטרה במהלך פגישה במלון יוקרה בתל-אביב ביוני האחרון. במסמכים שנתפסו בחדרו של אליאס במלון, נכללה רשימת לקוחות של אליאס, העלולה להביא לחקירה של מאות חשודים נוספים . כפי שחשף "גלובס" בסוף דצמבר האחרון, בין החשודים גם שופט המחוזי בחיפה, משה גלעד, ורעייתו, אביבה. השופט גלעד יצא ל"חופשה" בעקבות החשדות נגדו.

המומלצים-עורכי דין
 המומלצים-עורכי דין

לקבלת ייעוץ מרו"ח שהוא גם עו"ד - לחצו כאן