ענקיות סיניות השקיעו 100 מיליון דולר בקרן של משה חוגג

ענקיות האינטרנט Tencent ו-Renren מובילות את ההשקעה בקרן ההשקעות השנייה של חוגג, Singulariteam ■ חוגג הסביר כי כניסת המשקיעות הסיניות תאפשר לחברות הפורטפוליו של הקרן להיכנס בקלות יותר לשוק האינטרנט והדיגיטל הסיני

ענקיות האינטרנט הסיניות Tencent ו-Renren מובילות את ההשקעה בקרן ההשקעות השנייה של משה חוגג, Singulariteam, בהיקף כולל של 100 מיליון דולר. במסיבת עיתונאים השיק היום חוגג, שעומד בראש הקרן והיזם מאחורי אפליקציות כמו mobli ו-yo. משקיע נוסף בקרן הוא קינס רקישב, איש עסקים קזחי שעשה את רוב הונו בתחום התעשייה המסורתית והיה חלק מהקרן הראשונה של סינגולריטים וכן השקיע ישירות בחברת מובלי.

חברת Tencent הסינית עומדת מאחורי שירותים מובילים, בהם אפליקציית ההודעות המיידיות WeChat, והיא נסחרת סביב 200 מיליארד דולר והיא החברה השנייה בגודלה בסין אחרי עליבאבא ואחת הגדולות בעולם. חברת renren עומדת מאחורי "פייסבוק הסינית" ונסחרת סביב 900 מיליון דולר.

חוגג הסביר כי כניסת המשקיעות הסיניות תאפשר לחברות הפורטפוליו של הקרן להיכנס בקלות יותר לשוק האינטרנט והדיגיטל הסיני. באשר לחלקו של רקישב, הוסיף חוגג כי "בניגוד לקרן הקודמת, שרקישב היה בפרונט, הפעם הוא עדיין משקיע מהותי אבל לא מוביל".

לדברי חוגג, "כשהשקנו את הקרן הראשונה החלטנו להביא מתודה אחרת, שבה אנחנו מתפקדים כחצי אנג'ל וחצי קרן. אנחנו משקיעים בשלבים מאוד ראשוניים של רעיונות אבל במקום לשים 100 אלף דולר, אנחנו משקיעים 1-2 מיליון דולר בשלב המצגת והרעיון", הוא הסביר. "זה חריג אבל אם אפשר לצטט את וורן באפט: 'אם אתה מאמין במשהו אז לך על זה אגרסיבי או תעזוב את זה במנוחה'. בעולם שלנו, להשקיע 1-2 מיליון דולר בשלב הראשוני זה ללכת אגרסיבי. זה משפר בצורה ניכרת את סיכויי ההצלחה של החברות שאנחנו משקיעים בהן. יש הבדל בין מנכ"ל שמחפש איך לשלם משכורות מחר בבוקר לבין מנכ"ל שיש לו את הכסף בבנק והוא מרוכז ומפוקס על בניית המוצר ויצירת ערך", הוסיף חוגג.

חוגג ציין כי כ-20 מיליון דולר מהקרן החדשה כבר הושקעו בסטארט-אפים וכך פורטפוליו הקרן השנייה כבר כולל שתי חברות שמפתחות אפליקציות מייל - tl;dr ו-hop, לצד webydo שבונה אתרי אינטרנט והחברות genesort, invest.com ו-the.net.

מבחינת חוגג וסינגולריטים, מדובר בעליית מדרגה משמעותית לאחר שהקרן הראשונה הייתה בהיקף של 20 מיליון דולר. בקרן הראשונה השתתפו משקיעים נוספים שהתווספו במודל של co invest והוסיפו עוד 80 מיליון דולר. לדבריו, הסטארט-אפים שבהם השקיעה החברה עם הקרן הראשונה גייסו כ-300 מיליון דולר מהמשקיעים השונים.

בין החברות הללו ניתן לציין את מובלי, אפליקציית הרשת החברתית לתמונות וסרטוני וידיאו שחוגג הוא המנכ"ל שלה, ושגייסה בסה"כ 86 מיליון דולר. חברה נוספת היא storedot, שמפתחת מטען מהיר לסמארטפונים, ושגייסה 32 מיליון דולר. עוד חברות בולטות בפורטפוליו של הקרן הראשונה שאפשר למנות הן חברות meta ו-infinity, שמפתחות משקפיים מיוחדים למציאות מורחבת (augmented reality) וכן את חברת yo, שפיתחה אפליקציית תקשורת שמבוססת על מילה אחת שנשלחת למשתמשים.

חוגג ביקש להדגיש את ההבדל בין הקרן שהוא עומד בראשו לבין קרנות אחרות. "אנחנו מחברים בין חברות וכך הסינרגיה בין החברות ובין מנכ"לים, מנהלי מוצר ומנהלי שיווק עוזרת לכל האקו סיסטם של הפורטפוליו", הוא הסביר. עוד הוסיף חוגג כי הוא גייס לשורות הקרן שני אנשי אקדמיה בתחום הפסיכולוגיה ההתנהגותית ובתחום השיווק והטרנדים כדי לייעל את העבודה של הקרן ושל הסטארט-אפים עצמם.

חוגג נשאל באשר להיעדרם של מספר אישים בולטים מהשקת הקרן השנייה של סינגולריטים, לאחר שהיו חלק נכבד בהשקת הקרן הראשונה. אחד מהם הוא ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שהיה יו"ר הקרן הראשונה.

"בעצה משותפת של שני הצדדים, החלטנו שאולמרט עסוק היום בדברים אחרים והוא לא ממשיך איתנו (אולמרט נידון לשש שנות מאסר בפועל ונמצא בימים אלה בהליכי ערעור משפטיים - ר ג')", אמר חוגג. דמות אחרת היא עדי שלג, שניהל את הקרן הראשונה וכיום הוא עד מדינה במשפטו של נוחי דנקנר.

"הקרן החדשה גדולה פי חמישה מהקרן הראשונה שעדי ניהל. ברגע שזה הפך להיות יותר משמעותי, לקחתי את ההגה לידיים ועדי מוביל כיום את תחום הפיתוח העסקי בקרן", הסביר חוגג.

במקביל להכרזה, הודיע חוגג כי בכוונת הקרן לשכור מבנה בהיקף של 9,000 מ"ר, בו יאוכלסו יחדיו מרבית חברות הפורטפוליו של הקרן כדי לאגד את כולם תחת אותו גג וכדי להפרות זו את זו בתהליכי הפיתוח. כמו כן, הכריזה הקרן על תחרות עיצוב במסגרתה יתמודדו מעצבים על אפשרות לזכות בארבעה פרסים בסך כולל של 100 אלף שקל על עיצוב ממשקי משתמש חדשניים (UI) בתחומים: פיננסיים, מייל, דפדפן וחדשות.