הרפורמה החדשה בתמ"א 38: "שוב שכחו את הפריפריה"

עו"ד אברהם ללום ממשרד אפשטיין רוזנבלום מעוז: "יש בשורה גדולה בכך ששר הפנים מתייחס לנושא תמ"א 38 ומצהיר כי יקדם אותו כעת אבל יש כמה דברים שאינם ברורים בשלב זה"

בניין בשיפוץ של תמ"א 38 / צילום: איל יצהר
בניין בשיפוץ של תמ"א 38 / צילום: איל יצהר

"יש כמה דברים שאינם ברורים ברפורמה החדשה בתמ"א 38, ונראה שגם נושא הפריפריה לא מקבל התייחסות ברפורמה החדשה" - כך אומר עו"ד אברהם ללום ממשרד אפשטיין רוזנבלום מעוז, הפועל בתחום ההתחדשות העירונית.

במסגרת הרפורמה החדשה בתמ"א 38, שעליה הוכרז שלשום (ג') במשרד הפנים, הוגשו כמה הצעות להרחבת תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה במסגרת תיקון חדש שיגובש על ידי צוות מקצועי ויאושר על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אולם, כפי שטוענים במשק, הרפורמה החדשה משאירה הרבה שאלות פתוחות. נושאים שלא קיבלו התייחסות הם, למשל, תוספת ממ"דים לבנייני מגורים שנבנו לאחר 1980, והאי היתכנות הכלכלית מעבר לערי המרכז ומוקדי הביקוש.

לדברי עו"ד ללום, "יש בשורה גדולה בכך ששר הפנים מתייחס לנושא תמ"א 38 ומצהיר כי יקדם אותו כעת אבל יש כמה דברים שאינם ברורים בשלב זה. כבר תקופה ארוכה שמדברים על נושא הפריפריה ואי יישום תמ"א 38 באזורים אלו והצעות כמו ניוד זכויות מעיר לעיר עולות על השולחן. הצעה כזו נידונה בתיקון השלישי לתמ"א 38 אך לא נכללה בו בסוף".

גם ההצעה להכליל בנייני מגורים משנת 1980 ועד 1992 במסגרת תמ"א 38 בדגש על הוספת ממ"דים מעלה סימני שאלה לגבי היישום בפועל. בשלב זה עוד לא ברור אם בניינים אלו יקבלו את כל "סל ההטבות" של תמ"א 38 ומה יהיה המבנה הכלכלי שיהפוך זאת לכדאי. "אם לא יאשרו את התמריצים של תמ"א 38 לבניינים שנבנו עד 1992, אין כל משמעות לתוכנית החיזוק, כי גם כך מותר לבנות ממ"ד על פי הוראות החוק הקיימות בישראל", מסביר עומר גוגנהיים, מנהל אשדר בוטיק. עו"ד ללום מוסיף כי "חייב להיות גם פתרון מימוני לנושא זה כי רבים מהבניינים מ-1980 ל-1992 לא בטוח יוכלו לקבל תוספת קומות ובלי ההטבה ייתכן שמי שיצטרך לשאת בעלות יהיו בעלי הדירות, מה שיהפוך את היישום לשולי".

דנית נווה, מנהלת השיווק בחברת שלום את נתן המתמחה בהתחדשות עירונית, אמרה היום: "על פניו מדובר ברעיון טוב שעשוי לפתור את בעיית המיגון לעשרות אלפי דירות ברחבי הארץ. עם זאת, הבניינים שנבנו בשנות ה-80 לרוב גבוהים יחסית, והשאלה המרכזית היא כמה קומות וזכויות ניתן יהיה להוסיף. בנוסף, התוכנית חייבת לכלול תמריצים שיאפשרו היתכנות כלכלית של פרוייקטי תמ"א בפריפריה. צריך לזכור שיישובי הפריפריה נמצאים בסיכון גדול יותר ממרכז הארץ הן מרעידות אדמה והן מאיומים ביטחוניים".