מנהיג דמוקרטי לנתניהו: הנאום בקונגרס יפגע בישראל

רה"מ מנסה לתקן היחסים עם מחוקקים דמוקרטים ■ הבית הלבן: היחסים עם ישראל "חשובים יותר מאשר דיפלומט כלשהו" ■ יו"ר בית הנבחרים נחלץ לעזרת דרמר: אני לבדי אחראי להזמנת נתניהו

בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס

דברי בכיר בממשל, בראיון ל"ניו יורק טיימס", ששגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, הציב את טובתו של רה"מ בנימין נתניהו מעל האינטרסים של היחסים בין שתי המדינות עוררו מיד הערכות שהקריירה של דרמר כשגריר בוושינגטון מתקרבת לקיצה.

במקביל, מתפרסמים היום (ו') דיווחים, שנתניהו החל לנהל שיחות טלפוניות עם מחוקקים דמוקרטים בכירים על גבעת הקפיטול כדי להסביר להם את החלטתו להיענות להזמנת היו"ר הרפובליקני של בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, לנאום בקונגרס על איראן ב-3 במארס, מאחורי גבו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה.

החלטה זו עוררה זעם בסיעות הדמוקרטיות בסנאט ובבית-הנבחרים ומשרד רה"מ מנסה למנוע מצב, שבו התמיכה הדו-מפלגתית של הקונגרס בישראל תיהפך לנכס של המפלגה הרפובליקנית בלבד. יש תמימות דעים בירושלים ובקהיליה הפרו-ישראלית בוושינגטון, שניכור בין הדמוקרטים לבין ישראל יהיה אסון למדינה. אחד מהמנהיגים הדמוקרטים אמר לנתניהו, כי הנאום המתוכנן פוגע בישראל.

גורם פרו-ישראלי בוושינגטון אמר אמש ל"גלובס": "הנושא מספר אחד בשיחות פנימיות בשגרירות ישראל הוא, איך לקיים מעתה את המגעים עם הדרגים הבכירים של הממשל בוושינגטון לאחר שדרמר יצא מהמשחק (או במקור: הורד מהמגרש והושב על הספסל)".

ההתבטאות זו דומה במהותה לדברי דן קרצר, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, שצוטט ב"טיימס" כך: "דרמר ליכלך; מי יעבוד אתו עכשיו"? לדברי קרצר, לא סביר להניח שממשל אובמה יכריז על דרמר כפרסונה נון גראטה (אישיות בלתי רצויה), אך הממשל יוכל לבקש שדרמר יינזף או יועבר מתפקידו.

דובר בשגרירות ישראל בוושינגטון אמר אמש (ה') ל"גלובס", כי השגרירות "אינה מגיבה" על התפתחויות שקשורות בפרשה. השגרירות שומרת על שתיקה מאז שהפרשה התפוצצה, בשבוע שעבר, למעט ראיון אחד שהעניק דרמר ל"ניו יורק טיימס", ביום ג', ובו אמר שהוא אינו מתחרט על דבר ושהוא לא התכוון להקל בכבודו של אובמה.

ההערכות על עתידו העגום של דרמר בוושינגטון נובעות מעוצמת העימות בין ממשל אובמה לבין נתניהו והסיעה הרפובליקנית בקונגרס. הזעם בחוג הפנימי של אובמה על הזמנת נתניהו, והסכמת רה"מ לקבל את ההזמנה, בא לידי ביטוי מודגש בביקורת החריגה בחריפותה על דרמר, שהשמיע הבכיר בממשל בראיון ל"טיימס".

לדעת הממשל, דרמר יזם את המהלך או נטל חלק פעיל בביצועו. ביקורת בעלת אופי רשמי על דיפלומטים ממדינות בעלות ברית של ארה"ב היא תופעה נדירה ביותר. בכל אופן, נראה שבשלב זה הממשל מנסה למנוע שפיכת שמן נוסף על המדורה ודובריו מאותתים שבינתיים אין נשקפת לדרמר סכנת מידור מוחלט. אין ספק שהשגריר הפסיד את האמון שהצליח לצבור בהדרגה בבית הלבן, בסטייט דיפרטמנט וכנראה גם אצל כמה מחוקקים דמוקרטים, אך שערי וושינגטון טרם נסגרו לפניו כליל.

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר אתמול, בתדרוך לכתבים, כי היחסים בין ארה"ב לישראל "חשובים יותר מאשר דיפלומט כלשהו". זו לא בדיוק הצהרה מחבקת, אך היא מהווה רמז לכך שהממשל החליט להניח את דרמר לנפשו, בינתיים.

ארנסט חזר ואמר, כי רעיון הזמנת נתניהו, שנהגה ובוצע ע"י ביינר ודרמר, בלי להתייעץ עם הבית הלבן, היה "חריגה מהפרוטוקול". הוא הדגיש שוב, כי אובמה לא ייפגש עם נתניהו כאשר רה"מ יגיע לוושינגטון במארס, כדי להימנע ממראית עין של התערבות בבחירות הקרבות בישראל.

הוא אמר, שהעבותות בין ישראל לארה"ב נותרו חזקים ושהבית הלבן אינו מתכנן צעד כלשהו נגד דרמר. "מחויבותה של ארה"ב לבעלת בריתה החזקה ביותר במזה"ת, ישראל, חורגת מפוליטיקה מפלגתית", אמר ארנסט. "אני חושב שאנשים משני הצדדים מבינים זאת ויודעים מדוע".

גם משרד החוץ האמריקאי הודיע אתמול, שלא מתוכננת פעולת עונשין נגד דרמר. דוברת המשרד, ג'ן סאקי, נשאלה האם היא סבורה שישאל זקוקה לשגריר חדש בוושינגטון, והאם לסטייט דיפרטנט יש בעיה עם דרמר. תשובתה: "אינני חושבת שמהבנייין הזה יוצאות הבעות דאגה (מדרמר)". כמה אנליסטים העריכו, שהתבטאות זו רמזה שהזעם על דרמר גדול יותר בבית הלבן מאשר בסטייט דיפרטמנט.

"ניו יורק טיימס" מדווח היום על שיחות נתניהו עם מחוקקים דמוקרטים במאמץ לתקן את הנזק שגרמה היענותו לנאום בקונגרס. הוא שוחח עם ראש הסיעה הדמוקרטית בסנאט, הארי ריד, ראש הסיעה הדמוקרטית בבית-הנבחרים, ננסי פלוסי, ועם הסנטור צ'רלס שומר, מס' 3 במידרג הדמוקרטי בסנאט.

לשכת נתניהו אישרה שרה"מ אכן דיבר עם דמוקרטים ועם "ידידים אחרים" בקונגרס בימים שחלפו, וכי הוא הדגיש בשיחות אלה שקיומה של ישראל אינו נושא שנתון למחלוקות מפלגתיות בקונגרס.

ריד, תומך חזק של ישראל, אמר ל"טיימס", כי הוא ניהל שיחה "גלויית לב" עם נתניהו. לדבריו, הוא אמר לרה"מ, שנאומו המתוכנן נעשה כל כך בעייתי עד שכמה סנטורים דמוקרטים הסתלקו מתמיכתם בהטלת סנקציות חדשות על איראן בגלל הנאום.

"זה פוגע בכם", אמר ריד לנתניהו. "אמרתי (לרה"מ): 'אתה צריך להבין זאת. אינני אומר לך מה לעשות או לא לעשות, אך אתה צריך להבין את הרקע מזווית הראיה שלי'".
"אך זו תהיה טעות מצדי לומר, 'אל תבוא'; לא הייתי עושה זאת", אמר ריד.

הוא הוסיף, כי אמר לנתניהו שביינר חרג מהפרוטוקול במתן ההזמנה לרה"מ. "זה לא היה הדבר הנכון לעשות. לדבריו, הבטיח לו נתניהו, שנאומו לא יישא אופי מפלגתי ככל שרק אפשר.

פלוסי אמרה, שבשיחתה עם נתניהו היא הדגישה, כי הנאום המתוכנן "עלול לשלוח מסר שגוי בכל מה שנוגע לצורך לתת סיכוי לדיפלומטיה".

לשכת יו"ר בית-הנבחרים פרסמה אמש חומר "רקע" למתן ההזמנה לנתניהו. בהודעה נאמר: "כמה דיווחים בתקשורת טענו, כי הישראלים הם שהובילו את פרוייקט ההזמנה. זה לא נכון, חד וחלק. כפי שאמר היו"ר ביינר, הקונגרס הוא זרוע נפרדת של הממשלה האמריקאית והיא שוות זכויות לזרוע המבצעת. זו היתה זכותו של היו"ר להזמין את נתניהו והוא עשה כן בגלל סיבה אחת ויחידה: לאפשר לרה"מ לדבר על הנושא החשוב ביותר שניצב לפני האזור ולפני העולם כולו - איראן".

ההודעה מציינת שביינר הוא שהגה את הרעיון והוא פנה לדרמר רק אחרי שהרעיון קרם עור וגידים כדי לבדוק האם נתניהו יקבל את ההזמנה. נראה שכוונת ההודעה הזו היא לסייע לדרמר להימלט מחיצי הביקורת ששוגרו לעברו מהממשל.