בדיקת "גלובס": משקפי המציאות המדומה המובילים בשוק

בשנים הקרובות יחליטו הצרכנים אם לאמץ את דגמי המשקפיים של ענקיות הטכנולוגיה, שמייצרים עבור כל אחד מציאות מותאמת אישית

הסרט "מטריקס" בכיכובו של קיאנו ריבס משנת 1999 הציג מציאות עגומה. אנשים חיים בבתים פרטיים, עובדים בעבודות רגילות, אוכלים, שותים ומקיימים קשרי חברה, אולם החיים הללו לא אמיתיים בכלל, והאדם החי אותם בעצם מחובר למכונה שמציגה לו מציאות אחרת, מבלי שיידע על כך.

התסריט הדמיוני הזה הוצג לפני 16 שנה, אולם בימינו הוא כבר לא נשמע כל כך דמיוני. החל מחברת אוקולוס הפחות מוכרת - שהציגה גרסת הדגמה של משקפיים מוצלחים במיוחד בתערוכת CES האחרונה בלאס וגאס - ועד ענקיות כמו מיקרוסופט וסמסונג - רבות מהיצרניות הגדולות משקיעות מאמצים וכסף רב בפיתוח משקפיים שהרכבתם משנה את המציאות שרואה המשתמש, כלומר, משקפי מציאות מדומה ומציאות רבודה.

קטגוריית משקפי המציאות המדומה והמציאות הרבודה תפסו בחודשיים האחרונים תאוצה בתעשיית הטכנולוגיה, במיוחד לאחר שתי הכרזות חדשות המסוגלות להשפיע על אורח חיינו, אולי אפילו בדומה לשינויים שחוללו הסמארטפונים לאנושות.

יש שני סוגים עיקריים של משקפיים: האחד הוא משקפי מציאות מדומה, והשני הוא משקפי מציאות רבודה (אוגמנטד ריאלטי). משקפי מציאות מדומה הם בעצם מסך מלא מול עיניו של המשתמש. האדם עם המשקפיים לא רואה דבר מחוץ להם והוא מסתובב בעולם וירטואלי. לעומת זאת, משקפי מציאות רבודה מספקים שכבה נוספת של מידע על המציאות, למשל, מסך טלוויזיה המולבש על הקיר האמיתי בצורה וירטואלית או דמות דמיונית המהלכת על השולחן האמיתי.

בינתיים, כל המוצרים שהוצגו מנתקים את האדם המשתמש בהם מהמציאות בה הוא נמצא, או מציגים לו עצמים וירטואליים על המציאות האמיתית. קשה עדיין להבין מה יקרה לאנשים שיתמכרו למוצרים הללו, שיאפשרו להם להישאר בתוך משחק מחשב שמנתק אותם לגמרי מהמציאות שלהם והופך את המציאות האמיתית לאפורה ומשעממת.

משקפי המציאות הרבודה, ובמיוחד אלו של מיקרוסופט, אולי יאפשרו לאנשים לרהט חלק מהבית שלהם בחפצים לא קיימים (למשל, להיפטר מהטלוויזיה או מתמונות). אם קטגוריית המשקפיים מהסוג הזה תתבסס בשוק, יהיה מעניין לראות מה אנשים יעשו איתם ואלו הגבלות יחילו על עצמם בזמן השימוש בהם.

ומה לגבי המחירים? קשה להעריך כרגע את טווחי המחירים של המוצרים, כי מדובר בעיקר בדגמי אב טיפוס שהוצגו על-ידי החברות. סמסונג מוכרת את ה-Gear VR ב-200 דולר, אבל הדבר דורש גם רכישת פאבלט מסוג Note 4. בחברת אוקולוס מציעים את הדגם הקודם עבור מפתחים ב-350 דולר.

אוקולוס - לחיות בתוך משחק

בין החידושים שהוצגו בתערוכת האלקטרוניקה הצרכנית CES שהתקיימה בחודש שעבר בלאס וגאס, בלט תחום מעניין - מציאות מדומה. משקפי המציאות המדומה אוטמים את המשתמש לחלוטין מהסביבה שלו ומכניסים אותו בעצם למציאות אחרת. החברה המוכרת בתחום היאOculus, שנרכשה בשנה שעברה ב-2.2 מיליארד דולר על-ידי פייסבוק. ב-CES אוקולוס הציגה את המשקפיים החדשים שלה Crescent Bay וזכתה להתעניינות רבה במיוחד מהמשתתפים, שעמדו בתור כדי להתנסות בהם. מדובר במשקפיים שאוטמים באופן מוחלט את זוויות הראייה של המשתמש, הכוללים גם אוזניות באיכות סאונד תלת-ממדי.

התנסות של "גלובס" בדגם האב טיפוס של אוקולוס גילתה חוויה חדשנית ומטלטלת. במשך 6 דקות שבהן המשתמש מרכיב את המשקפיים, הוא חש כאילו נזרק לתוך משחק מחשב. הוא נמצא בעיצומה של סצנה של שדה קרב, סטייל משחקי הפעולה של הפלייסטיישן. אפשר להסתובב בזירת קרב, לראות דמויות בגודל אמיתי, להרגיש כאילו יורים עליך ולהתכופף מחפצים עפים. הכל מרגיש אמיתי והתחושה היא כאילו באמת נמצאים בזירת קרב. השחקן אינו מתבונן מבחוץ כמו בטלוויזיה. הוא יכול ללכת קדימה, להתקרב לחפצים ולהתבונן עליהם מכיוונים שונים, כאילו היו בעולם האמיתי. המסקנה מההתנסות הזאת חד-משמעית: חוויית הגיימינג עומדת להשתנות בשנים הקרובות.

אוקולוס
 אוקולוס

גוגל - הדור הבא בדרך?

המשקפיים הכי מוכרים המשלבים מידע וירטואלי על המציאות הם גוגל Glass - שאותם הפסיקה גוגל לייצר לאחרונה. מדובר במשקפיים המשלבים מסך קטן לצד עינו של האדם המשתמש בהן. המשקפיים מציגות מידע הקשור לניווט, מסרונים ושיחות וידיאו. המשקפיים גם משלבות מצלמת וידיאו, המאפשרות לצלם את הדברים אותם רואה המשתמש ולשדר אותם לחברים.

הדבר האחרון גרם להמון בעיות לגוגל, כאשר מקומות שונים בארה"ב אסרו להכניסם, מחשש שבעלי הגלאס יצלמו את האנשים בהם בסתר. לאחרונה הודיעה גוגל שהיא מפסיקה למכור את הגלאס. גוגל אספה את כל תוצאות הניסוי הזה מהמשתמשים שלה, כאשר עכשיו היא חוזרת לשולחן העבודה, שם היא כנראה מתכננת מוצר אחר באותו תחום.

גוגל גם הובילה סבב גיוס בסוף השנה שעברה בסך 542 מיליון לחברה בשם Magic Leap. מדובר בחברה שלא חשפה עדיין יותר מדי פרטים על הטכנולוגיה שלה, אבל היא תאפשר לצפות בדמויות וירטואליות בעולם האמיתי, בחוויה איכותית במיוחד. המוצר יכולל משקפיים, אבל גם טכנולוגיה שתקרין תמונה ישירות לעיני המשתמש, כך שהתוצאה אמורה להיות חוויה ריאליסטית ברזולוציה גבוהה.

גוגל
 גוגל

סמסונג - לבעלי NOTE 4

סמסונג הציגה כבר בחודש ספטמבר, בתערוכת האלקטרוניקה IFA בברלין, את משקפי המציאות המדומה Gear VR שפותחו על ידי חברת אוקולוס. המשקפיים הם בעצם מתקן שעליו המשתמש מתקין את הפאבלט Note 4 ובעזרת עדשות מיוחדות הוא יכול לשחק במשחקים ולהרגיש אפקט של מציאות מדומה עם מסך בגודל 175 אינץ' ממרחק 2 מטר.

בדיקת התנסות במשחק טמפל ראן מגלה שמדובר במכשיר עם חוויה שונה ממה שאנחנו מכירים. התחושה היא שהאדם המשחק נמצא בתוך עולם אחר, משום שבכל זווית שאליה מזיזים את הראש רואים המשך של תצוגת המשחק. הגרפיקה נראית טוב וזה בהחלט מוסיף לחוויית הגיימינג. השליטה נעשית באמצעות ג'ויסטיק (בדומה לשלטים בפלייסטיישן או באקס בוקס).

החסרונות הם שכאשר מרכיבים את המשקפיים, יש מעין אובדן התמצאות במרחב. יש גם מי שעלול לחוש בחילה קלה לאחר כמה דקות משחק המצריך קפיצות רבות עם הדמות הווירטואלית. בשלב זה ה-Gear VR לא נמכר בישראל וספק אם בכלל יגיע לארץ בתקופה הקרובה. בינתיים, מי שמעוניין לרכוש אותו, יכול לעשות זאת ברשת בסט ביי בארה"ב בעלות של 200 דולר.

סמסונג
 סמסונג

מיקרוסופט - הולוגרמה בבית

לפני כשבועיים ערכה מיקרוסופט מפגש עיתונאים לחשיפת מערכת ההפעלה הבאה שלה ווינדוס 10 (העתידה לצאת לקראת סוף השנה), שם הציגה אביזר מעניין מאוד - משקפיים הולוגרפיים בשם HoloLens ומערכת ווינדוס הולוגרפיק. מדובר במשקפי מציאות מדומה, המציגים עצמים וירטואליים בתצורת הולוגרמה. בסרטון שהציגה מיקרוסופט, אפשר היה לראות מסכים וירטואליים המוצגים בסביבתו של המשתמש לניהול שיחות וידיאו בסקייפ, בה התמונה של האדם מותאמת לאזור בו הוא נמצא, הדמיה של מוצר או אפילו בנייה של עצמים תלת-ממדיים.

בסרטון רואים אדם המסתובב בביתו ורואה פתקים וירטואליים על המקרר או טלוויזיה וירטואלית על הקיר, כאשר הוא יכול לתקשר עם החפצים הווירטואליים, להפעיל אותם ולהגדיל או להקטין אותם. בחלק אחר בסרטון, מתקן אדם את הברז בביתו, כשהוא נעזר בהולוגרמת חצים שמסמן אדם אחר על הברז האמיתי. המשקפיים קצת גדולים, אבל הם לא דורשים חיבור לסמארטפון או למחשב חיצוני בשביל לפעול. השליטה מתבצעת באמצעות פקודות קוליות או מחוות תנועת יד באוויר.

אמנם מדובר עדיין באב טיפוס, אבל החוויה שהוא מספק גרפה מחמאות. הטענות העיקריות היו שמדובר במוצר לא מושלם, הן מבחינת החוויה של המשקפיים והן מבחינת איכות התצוגה. יש להניח שהמוצר ישתפר עד שיגיע לשוק.

מיקרוסופט
 מיקרוסופט

אינפיניטי AR - עד שולחן הניתוחים

חברת אינפיניטי AR הישראלית (Infinity AR) עברה גלגולים שונים, ולאחרונה הציגה לתקשורת בארץ את המוצר החדש שלה בתחום המציאות הרבודה. אינפיניטי לא מפתחת חומרה כמו משקפיים, אלא פועלת בתחום התוכנה ומפתחת פתרון היושב על משקפיים של חברות אחרות ומסוגל לעבוד אפילו על מוצרים עם חומרה בדולרים בודדים.

המוצר מציג פתרון מעניין מאוד לתחומי הרפואה, ההדרכות וכמובן המשחקים. כך למשל, מנתח יכול להשתמש במשקפיים בשביל לקבל מידע המוצג ליד האדם המנותח, למשל, סריקה של הגוף ומבט נוח מזוויות שונות, ואילן במשחק של מכוניות, התוכנה מזהה את השולחן, את המקום בו הוא נגמר ואפילו את הקיר לידו - כך שהמכונית נוסעת על השולחן וכאשר היא מגיעה לקצה היא יודעת לא ליפול.

"המוצר יוצע קודם לשוק העסקי", אומר מוטי קושניר, מנכ"ל אינפיניטי. "בשנתיים הקרובות המוצר הזה יהיה בתחום ההדרכות, למשל הצגה של מנועי מטוסים עבור חברות תעופה, ואחר כך יגיע לתחום המשחק. נשמח להיות המנוע של עולם המציאות הרבודה". אינפיניטי מתכננת להשיק את התוכנה שלה כבר ברבעון הרביעי של השנה. בחברה מועסקים 7 עובדים, והושקעו בה עד היום 2.2 מיליון דולר.

אינפיניטי
 אינפיניטי