שביתה בתרכובות ברום בעקבות הכוונה לפטר 140 עובדים

העובדים זומנו לשימוע לפני פיטורים ■ יו"ר הוועד לנתניהו: "לא יעלה על הדעת כי חברה שמרוויחה מיליארדי שקלים מביאה לפיטורי עובדים" ■ כיל: השביתה חסרת אחריות

מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי
מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי

850 עובדי תרכובות ברום שמקבוצת כימיקלים לישראל (כיל) פתחו הבוקר (ב') בשביתה - בעקבות כוונת ההנהלה לפטר 140 מהם במסגרת תכנית התייעלות. העובדים זומנו בסוף השבוע שעבר לשימוע לפני פיטורים לאחר שהמשא ומתן שהתקיים בין נציגיהם לבין ההנהלה נקלע למבוי סתום. תרכובות ברום פועלת באזור התעשייה נאות חובב שבנגב.

במכתב ששיגר יו"ר ועד העובדים בתרכובות ברום, אבנר בן סניור, לראש הממשלה בנימין נתניהו, נכתב כי "לא יעלה על הדעת כי חברה שמרוויחה מיליארדי שקלים בשנה ממשאבי טבע ששייכים לאזרחי המדינה - מביאה לפיטורי עובדים בנגב וזאת אך ורק כדי להעניש את ממשלת ישראל, את המדינה ואת אזרחיה שהעזו לשלוח יד לכיסו העמוק של עידן עופר".

לטענת ועד עובדי הברום, מהלכי ההתייעלות שמקדמת הנהלת החברה מהווים פעולת "ענישה" מצדה כלפי המדינה על אימוץ ההמלצות של הוועדה לבחינת חלקה של המדינה במשאבי הטבע שלה בראשות הפרופ' איתן ששינסקי. כזכור, ועדת ששינסקי 2 המליצה לחייב את כיל לשלם למדינה החל מ-2017 מס על רווחי יתר בשיעור של 42%.

"צר לי שהנהלת כיל הגיעה לרגע הזה שבו היא מפטרת 140 עובדים", אמר היום יו"ר מרחב הנגב בהסתדרות הכללית, מאיר בביוף. "אנו רואים בזאת התנהגות כוחנית של כיפוף ידיים מול ועד העובדים וההסתדרות. העובדים יאבקו בהחלטה והם ישביתו את החברה, כל מתקניה ומשרדיה עד לביטול הגזירה הזאת".

כיל: השביתה - חסרת אחריות

מכיל נמסר בתגובה כי "החלטת ועד העובדים להשבית את המפעל הינה חסרת אחריות וסופה לפגוע במפעל ובעובדים. מפעל כיל נאות חובב (תרכובות ברום) הינו מפעל לא יעיל ולא תחרותי המתמודד עם משבר חמור בשוקים הגלובליים של תרכובות הברום ומעכבי הבעירה. המשבר והקיפאון בסביבה העסקית בנוסף לגזירות שהממשלה הטילה ומתכננת להטיל על כיל מחייבים תכנית התייעלות אחראית ונחושה שתאפשר לחברה להתמודד עם הקשיים מולם היא ניצבת תוך הבטחת עתיד המפעל ומקום העבודה של רוב העובדים.

"לצערנו הרב, ועד העובדים מתעלם מהמצב הקשה ואף פוצץ את ההידברות עם ההנהלה בשבוע שעבר, תוך דרישות להמשך העסקת כלל העובדים בתנאי שכר ועבודה מהגבוהים ביותר בתעשייה זו בעולם - המגיעים אף ליותר ממיליון שקל בשנה לעובדים מסוימים בחוזה קיבוצי. הוועד פועל באופן בלתי אחראי, תוך התנגדות לכל תהליכי ההתייעלות הנדרשים, סירוב לצמצום תקנים מיותרים ואף לניוד עובדים תוך התעלמות מתנאי ההסכם הקיבוצי ומהמצב בו נתון מפעל תרכובות הברום.

"טענות הוועד על הרווחיות הכוללת של כיל בארץ ובעולם בעצם מצביעות על כך שגם הוועד מבין שמפעל תרכובות הברום בנאות חובב, שמעסיק כ-900 עובדים, איננו רווחי ובמתכונת הנוכחית הוא חסר הצדקה כלכלית לקיומו לאורך זמן. אנו מצרים על כך שבמקום לשתף פעולה עם הנהלת החברה להתייעלות הכרחית ואחראית לאור מצבו של המפעל, בוחר הועד לשמר את האבטלה הגלויה והסמויה, ואת רמות השכר הגבוהות שסופם להוביל את החברה לאובדן ההצדקה הכלכלית להמשך קיומו.

"כיל תמשיך לנהוג באחריות ביחס לתפעול יעיל ותחרותי של המפעל תוך יישום תוכנית התייעלות שתבטיח את קיומו של המפעל לשנים רבות, והיא תמשיך לנהוג באחריות כלפי העובדים שלדאבון הלב יאלצו לסיים את עבודתם במסגרת תוכנית התייעלות זו. לעובדים שיסיימו את עבודתם במפעל יוצעו תנאי פרישה ופיטורים מהטובים ביותר בישראל - מעל ומעבר למה שהחוק מחייב.

"משעה שתהליך ההידברות פוצץ על ידי הוועד והגיע לסופו, הודיעה ההנהלה כי היא תפעל עפ"י ההליכים הקבועים בהסכם העבודה. ההנהלה אכן פעלה בהתאם למנגנון המוסכם בהסכם הקיבוצי והעבירה לוועד העובדים רשימת עובדים מועמדים לפיטורים. אלא שנציגות העובדים ויתרה על זכותה להעביר רשימה נגדית ולפיכך שלחה ההנהלה לעובדים המועמדים לפיטורים זימונים לשימוע. הנהלת כיל קוראת לוועד העובדים לנהוג באחריות כלפי כלל העובדים ועתיד החברה, לשוב באופן מיידי לעבודה סדירה ולקיים את ההסכם הקיבוצי עליו חתומה ההסתדרות ונציגות העובדים".