ההלוואות שמציעים לסטודנטים בדרך לדירת 2 חדרים ביפו

מחירי הדירות לא יירדו פה כי גם אם ההיצע יעלה על הביקוש, מישהו יציע "דירה לכל תלמיד תיכון" ויכניס עוד 600 אלף רוכשים לשוק ■ טור / דרור מרמור

רוכשי דירות / צילום: רוני שיצר
רוכשי דירות / צילום: רוני שיצר

התאחדות הסטודנטים, מי שהשמיעה עד לא מזמן קולות של מחאה נגד יוקר המחיה, מצטרפת כעת לניפוח בועת הנדל"ן המקומית. בזמן שבבנק ישראל רועדים מאפשרות לעלייה בריבית, ובזמן שבאוצר דיווחו שבדצמבר נרשם שיא ברכישת דירות, החליטה ההתאחדות להקים מיזם חדש - "דירה לכל סטודנט", בשיתוף 3 חברות מסחריות, במטרה לדחוף כמה שיותר דירות למאות אלפי הסטודנטים שמתחשק להם לקנות דירה.

ה"מועדון" שהושק היום כל-כך מופרך ומסוכן, שקשה להאמין שלא מדובר בסאטירה. מועדון שקורא לעצמו ה"חבר של הסטודנטים", כאילו היכולות הפיננסיות של משרתי הקבע (החברים במועדון "חבר" המקורי) דומה לזו של הסטודנטים. כאילו צורכי הדיור של סטודנטים, ברובם ישראלים אחרי צבא, דומה לזו של משפחות הקבע.

אבל אם אפשר לדחוף גם אותם לשוק הדיור, להוסיף ביקוש של עוד 310 אלף סטודנטים (בהתאחדות עצמה ציינו היום בצער ש-96% מהסטודנטים כלל לא חושבים לקנות דירה בשנה הקרובה) להיצע הנמוך ממילא, אז למה לא לפמפם עוד את הבועה? כאילו נסיקה של 100% במחירי הדירות ב-7 השנים האחרונות לא הספיקה לנו.

אבל לא צריך לדאוג. לא באמת מדובר רק בסטודנטים. מתברר שלמועדון "הבית האקדמי" יכולים להצטרף גם אקדמאים שסיימו את התואר לפני שנתיים, וכן "הורים, אחים וילדים" של אותם סטודנטים. מי שבא ברוך הבא, העיקר שהוא ירגיש בר מזל להיות חלק ממועדון מופלא. בר מזל להשתתף בהגרלה החגיגית שתיארך ב-28 בחודש באונ' ת"א (ותודה לאקדמיה), ותאפשר לו לקנות דירה במיליון שקל (2 חדרים, 49 מ"ר) "באזור המתפתח של יפו".

ומנין ישיגו הסטודנטים הון עצמי לדירה במיליון שקל? ומה עם הוראת בנק ישראל, שקבעה שרוכשי דירה ראשונה חייבים להביא 25% הון עצמי לפחות, צעד שנועד להציל את הבנקים אבל גם להגן על רוכשי הדירות?

מתברר שבהתאחדות מצאו את הדרך לעבוד על נגידת בנק ישראל. כדי לקנות דירה במיליון שקל, התגאו שם, אפשר לקחת 750 אלף במשכנתא רגילה ו-150 אלף שקל לקבל "בהלוואת סטודנט בתנאים מועדפים". כ-2% מעל ריבית המשכנתא. באיחור מה, גילו בהתאחדות את נפלאות המינוף: חוב של 900 אלף שקל, שיכול לממן דירה של מיליון שקל.

אף אחד לא סיפר להם כנראה על משבר הסאב-פריים באמריקה, שם לכל הפחות רק הנכס היה משועבד לבנק, בעוד שבישראל הבנקים יכולים לרדת לחייהם ולנכסיהם האחרים של הלווים עד תשלום השקל האחרון. אף אחד לא הסביר להם ש-25% מערך הדירה הוא שיעור הון עצמי מינימלי שמנסה להבטיח שהיקף החוב על רכישת הדירה לא יהיה גבוה לפתע מערך הנכס הנרכש, מהלך שידרדר מהר כדור שלג ענק.

אבל למה שהמחירים יירדו פה אי פעם? אם ההיצע יעלה פתאום על הביקוש, או אם חלילה לסטודנטים ולקרוביהם יהיה קשה לגרד אפילו 10% הון עצמי כדי לקנות פה דירה, תמיד אפשר לצאת במבצע "דירה לכל תלמיד תיכון". למה ש-600 אלף תלמידי התיכון וחטיבות הביניים יפספסו את חגיגת הנדל"ן?