יוזמה חדשה: להקצות ליצרנים הקטנים שטחי מדף ברשתות

היוזמה של התאחדות התעשיינים נתקלת בספקנות רבה מצד הספקים הקטנים ■ בעלי חברת חטיפי העמק: "לשופרסל ולמגה אין אינטרס להכניס אותי למדפים"

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

האם בקרוב יזכו היצרנים הקטנים בישראל לשטח מדף בולט ברשתות השיווק כפי שזוכים להם המונופולים? האגף לתעשייה גדולה ובינונית בהתאחדות התעשיינים בישראל מקדם יוזמה שלפיה הרשתות שופרסל, מגה ורמי לוי שיווק השקמה יקצו שטח מדף מיוחד לקידום מכירות של מוצרי מזון מתוצרת מפעלים קטנים או בינוניים. מדובר בהקצאת שטח מדף לזמן מוגבל של 30 ימים, שעשוי לקדם את מכירות היצרנים הקטנים.

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, הודיע היום (ג') כי החליט לתת פטור מאישור הסדר כובל להסדר שתקיים התאחדות התעשיינים בין 3 רשתות השיווק.

במסגרת היוזמה, 3 רשתות השיווק יקצו כאמור שטח מדף ייעודי למצרכים המסופקים על-ידי מפעלים ישראלים בלבד שמחזור מכירותיהם אינו עולה על 100 מיליון שקל בשנה. כל רשת תחליט מהו שטח המדף שיוקדש ליצרנים הקטנים ותמתג אותו בשיתוף עם ההתאחדות. רשתות השיווק הן שיחליטו אילו מוצרים לשים במדפים.

מרבית היצרנים הקטנים עמם שוחח "גלובס" כלל לא שמעו על היוזמה. חלקם גם מטילים ספק רב בהשפעה שתהיה לה על הנוכחות במדפים.

אורי מטוס, בעל חברת חטיפי העמק, שאינו משווק את מוצריו ברשתות שופרסל ומגה, וגם ברמי לוי הוא משווק ב-3-4 סניפים בלבד, אומר ל"גלובס": "מי צריך אותנו? שופרסל צריכה אותנו? מגה צריכה אותנו? הקונים שלנו הם קונים חכמים, אז את לא רואה אותנו במדפים. אנחנו מוכרים את הסחורה בשווקים החכמים, ששם משלמים תמורה של איכות מול מחיר. אני לא מייצר במבה אלא בולי. היא לא פחות טעימה מבמבה אסם, ובולי 80 גרם נמכר לצרכן ב-2 שקלים - כשליש מהמחיר של במבה אסם".

- אתה מאמין שיוזמה כזאת תכניס אותך למדפי 3 הרשתות?

"לא, אני לא מאמין בזה. לשופרסל ולמגה אין אינטרס להכניס אותי למדפים. אם היה להן אינטרס, הן לא היו צריכות את התאחדות התעשיינים והיו יכולות לקחת ממני סחורה, כי כולן מכירות אותי. גם ברמי לוי אני מוכר במספר מועט של סניפים.

"היצרנים הקטנים שיקבלו את המדף ביוזמה הזאת יהיו אלה שיש להם את הכוח מול הרשתות. חטיפי מאנה על המדפים בגלל הכוח של שסטוביץ (בעלת השליטה במאנה - א"ח). גם עכשיו אני מעריך שמי שיהיה על המדפים בשופרסל ומגה אלה יהיו חטיפי מאנה ולא חטיפי העמק, ולכן אני לא בונה על היוזמה הזאת".

ברשת שופרסל סירבו להגיב לדברים.

מרשת מגה נמסר בתגובה: "הרשת מקדמת ככל שניתן ספקים ויצרנים קטנים ואף נענתה ליוזמה של הפורום לספקים קטנים בדבר הקצאת מדפים נפרדים לספקים אלה, כפי שאישר הממונה הבוקר. לגבי היצרן חטיפי העמק - היצרן מייצר עבור הרשת מספר מוצרים של המותג הפרטי, כך שטענתו אינה מובנית לנו".

במסגרת האישור שנתן הממונה גילה, אושר למעשה כי ההתאחדות תנהל משא-ומתן מול 3 רשתות השיווק לגיבוש הסכם המסגרת במיזם שיוגבל לקידום המכירות ולעצם הקצאת השטחים ולא לתנאים המסחריים.

הממונה גם הדגיש כי ההתאחדות לא תוכל להיות מעורבת בבחירה אילו מהמפעלים ישתתפו בפועל במיזם. עוד קבע הממונה כי המיזם יהיה פתוח לכל מפעל קטן ובינוני, גם אם אינו חבר בהתאחדות התעשיינים.