יותר יחימוביץ' מטרכטנברג

המודל הוא שבדיה, אבל הפערים בין ההבטחות למימון גדולים

יצחק בוז'י הרצוג ומנואל טרכטנברג / צילום: איל יצהר
יצחק בוז'י הרצוג ומנואל טרכטנברג / צילום: איל יצהר

המועמד של המחנה הציוני לתפקיד שר האוצר הוא אמנם פרופ' מנואל טרכטנברג, אבל במצע הכלכלי-חברתי שהציגו היום הרצוג ולבני ניכרות היטב טביעות האצבעות של שלי יחימוביץ', סתיו שפיר, עמיר פרץ ופרופ' יוסי יונה. הדברים נאמרים לחיוב או לשלילה - תלוי בתפיסת העולם שהבוחר הולך איתה אל הקלפי.

בעוד שהסלוגן של כחלון הוא "נטו בשבילי" תוך דגש על כיסו של האזרח בתחום עמלות הבנקים, מחירי הדיור והמזון - במחנה הציוני מדברים על "תיקון חברתי", "צדק חברתי" ולקיחת אחריות ע"י הממשלה. הם גם מבטיחים: "הכסף חוזר לציבור". זוהי לא סתם סמנטיקה, אלא אולי תמצית המהות שמנסים לשדר במפלגה: פחות דיבורים על חשבון העו"ש של הגברת כהן נוסח לפיד את כחלון, יותר הסתכלות רחבה על מערכות החינוך, הבריאות והרווחה.

גם מי שבכל זאת יבקש לבדוק איפה הוא מקבל יותר "נטו בשבילי", הרי שהתוכנית מתיימרת לנצח גם בפן הזה. סבסוד מלא לכל הצהרונים לילדים עד גיל 9, למשל, יחסוך למשפחות צעירות 1,000 שקל בחודש. כחלון, לעומת זאת, הבטיח סבסוד מלא רק ביישובים חלשים - שם כבר קיים סבסוד כמעט מלא לאור אימוץ חלקי של המלצות ועדת טרכטנברג בעניין. גם ההבטחה להוסיף סייעת שנייה לגני ילדים בגילאי 3-4 מעידה על קריאה נכונה של המפה, שכן עבור עשרות אלפי הורים מדובר בסוגיה הבוערת והאקוטית ביותר - הרבה יותר מהתחרות בבנקים, שבירת מונופולים או סיסמאות אחרות שעובדות בעיקר על חלק מעורכי העיתונים.

במחנה הציוני מדברים על צמצום מספרם של עובדי הקבלן בישראל - סוגיה שלא באה לידי ביטוי במצע של המפלגות האחרות. במפלגה לא פירטו כיצד הם מתכוונים לעשות זאת, אבל נראה כי הכוונה בעיקר למגזר הציבורי תוך אזכור הבטחה נקודתית לביטול מה שמכונה "מורי קבלן".

בתחום הבריאות ניכר שהמפלגה מאמצת למעשה (כמו כחלון) את הרפורמה שגיבשה יעל גרמן ("יש עתיד"), מבלי לתת לה קרדיט כמובן. במפלגה הזכירו בקווים כלליים את הכוונה להזרים 1.5 מיליארד שקל לטובת קיצור תורים, אבל בצד זו הוסיפו הבטחה שכלל אינה ניתנת ליישום במסגרת התקציב הזה: "נוכחות רופאים מומחים לאורך כל היום". כידוע, תנאי ההעסקה של הרופאים מעוגנים בהסכמים קיבוציים, ותוקף ההסכם האחרון עם הרופאים הוא עד 2020. גם אם ההסתדרות הרפואית תסכים לפתוח את ההסכם, הרי שיהיו לזה עלויות לא קטנות. מנגד, אם מישהו במחנה הציוני באמת התכוון לאמירה הזו ברצינות, ניתן יהיה לחייב את מנהלי בתי החולים ליישם סעיף בהסכם האחרון שלא ממש נאכף עד היום: סמכות לכל מנהל מחלקה לחייב גם רופאים מומחים (ולא רק מתמחים) בביצוע תורנויות, חלקיות או מלאות.

ככלל, וגם בזה המחנה הציוני לא שונה מהמפלגות האחרות, קיימים פערים גדולים בין ההבטחות לבין יכולות המימון שלהן. שוב אותה אמירה בדבר "העמקת הגבייה" או "מאבק בהון השחור באמצעים מתקדמים", בלי להסביר מהם האמצעים. מנגד, במחנה הציוני שרטטו היום מפת דרכים והניפו בצורה מפורשת דגל סוציאל-דמוקרטי עם אמירות ברורות בדבר אחריותה של הממשלה כלפי האזרחים שלה, זאת בצד ניהול כלכלת שוק תחרותית.

ההבטחה להעמיק את המעורבות הממשלתית, להגדיל את חלקה של הממשלה בתוצר וההכרה בכך ש"השמן סובל מתת-תזונה" - שימוש ביקורתי בעולם המושגים של נתניהו שהציג את המגזר הציבורי כשמן ועצלן שסוחב על גבו את הסקטור הפרטי השדוף - כל אלה צובעים את המחנה הציוני במעט מצבעיה של דנמרק או שבדיה, וזה קורה כשהשותפה הבכירה של הרצוג הייתה עד לפני שנים לא רבות מנהלת רשות החברות וההפרטות, נסיכת הימין הכלכלי של ישראל.