"בלי הסכמה על מקום הבוררות, חברות ישראליות ייגררו לדיון יקר בחו"ל"

ד"ר פיליפ הבגר, מבכירי הבוררים העסקיים בעולם: "חברות ישראליות המעורבות בניהול עסקים בחו"ל צריכות מקום נייטרלי כדי לברר את הסכסוכים הפוטנציאליים שעלולים להתעורר מול צדדים שאינם ישראלים"

פיליפ הבגר/ צילום: איל יצהר
פיליפ הבגר/ צילום: איל יצהר

"חברות ישראליות בינלאומיות שלא מנסחות סעיף בוררות מתאים בזמן עריכת הסכמים, שכולל הסכמה לגבי מקום הבוררות והשפה שבה היא תיערך, עלולות להיגרר להתדיינות משפטית במערכת משפט זרה ולהוציא הון-עתק על דיונים משפטיים במדינה אחרת" - כך מתריע ד"ר פיליפ הבגר, מבכירי הבוררים העסקיים בעולם, שמכהן כשופט בבית הדין הבינלאומי לבוררויות (ICC).

ד"ר הבגר ביקר לאחרונה בארץ לרגל השקת פעילות משותפת בין "המשכן לבוררות ולפתרון סכסוכים", לבין "המוסד השווייצרי הבינלאומי לבוררויות", המאגד את שבעת הקנטונים המסחריים הגדולים בשווייץ. ההסכם אמור לאפשר למגזר העסקי בישראל לנהל הליך בוררות בינלאומי מקצועי, כאלטרנטיבה להתדיינות בבתי משפט במדינות זרות, הכרוכה כמעט תמיד באי-ודאות ובמשאבי זמן וכסף ניכרים.

- מה הם הסכסוכים המרכזיים שבהם עסקת כבורר בשנים האחרונות?

הבגר: "בימים אלה אני מעורב בהליך בוררות בסכום של כ-1.5 מיליארד דולר בעניין של מכרה ברוסיה שקרס, על השלכותיו הרבות. בוררות נוספת, שהסתיימה לאחרונה, עסקה במחירי הגז באירופה. זו הייתה בוררות מאוד מורכבת שמערבת מדינות וחברות גדולות שלהן השפעה גדולה על הגיאופוליטיקה במזרח ובמרכז אירופה. כמו כן, עמדתי השנה בראש הליך בוררות בנושא עיצוב המוצר, שכלל בין היתר זכויות יוצר לכוסות אספרסו ולכלי מטבח".

- תוכל להסביר לנו כיצד בוחרים נכון בורר עסקי בינלאומי?

"בכל בוררות חשוב לבחור בורר שיתאים לסוג ולנושא הסכסוך. כלומר, שיהיה בעל ניסיון מתאים ויידע בנושא וכמובן שיהיה ניטרלי, על מנת שלא ייגרם מצב של ניגוד עניינים. כשבוחרים בורר בינלאומי, חשוב שהוא יהיה מסוגל לדון בסכסוך בהתאם לדין המהותי החל על ההסכם, שיהיה בעל ניסיון בתחום הבינלאומי ובעל רגישות והבנה לפערים תרבותיים. לבורר צריכה להיות מיומנות לנהל בוררויות בשפה שעליה החליטו הצדדים; וחשוב לא פחות, בעל זמינות.

"חשובה גם התאמה תרבותית של הבורר, שכן הבנת הלך-הרוח והרקע של הצדדים לסכסוך יתרמו ליעילות ניהול ההליך. גם לאחר שנמצא הבורר בעל הכישורים המתאימים, מומלץ לנהל את הבוררות תחת כללים מוגדרים. כללים אלה אמורים להבטיח פיקוח על ההליך, שמירה על לוחות-זמנים וכתובת במקרה שעולות בעיות במהלך הבוררות".

הבגר מציין כי ישראל היא מדינה קטנה אך מאוד פעילה בתחום הבינלאומי, ולכן החליט לקיים את שיתוף-הפעולה עם הארץ. "חברות ישראליות המעורבות בניהול עסקים בחו"ל צריכות מקום נייטרלי כדי לברר את הסכסוכים הפוטנציאליים שעלולים להתעורר מול צדדים שאינם ישראלים. שווייץ הנייטרלית היא מקום אידאלי לפתרון סכסוכים מסוג זה. היא גם נוחה מבחינת מיקום גיאוגרפי ומציעה סביבה משפטית אוהדת בוררות".

- מה מיוחד בהליך הבוררות העסקית בשווייץ, ומה הפך אותה למובילה בעולם בתחום?

"אחד האתגרים העומדים בפני הצדדים בהליך בוררות הוא סופיות פסק הבוררות. לאחר שהשקיעו את זמנם ואת כספם, הצדדים מצפים לכך שהפסק יהיה סופי ומוחלט. פעמים רבות, כשהצד המפסיד אינו מרוצה מהתוצאה, הוא מנסה לערער על תוקפה, לעיתים קרובות מטעמים שאינם מוצדקים.

"החוק השווייצרי ובתי המשפט המקומיים הם ידידותיים להליכי הבוררות. בשווייץ סופיות הליך הבוררות היא אבסולוטית, והכדאיות והיעילות של הגשת ערעור מצומצמת ונמוכה. אם בכל זאת יש ערעור, הוא יוגש ישירות לבית המשפט העליון בשווייץ, שידוע במהירות החלטותיו, ממוצע של 4.5 חודשים.

"כמו כן, חוקי הבוררות בשווייץ מעודכנים לסביבת העסקים של היום, והמוסד הבינלאומי לבוררויות מוביל בהליכים המזורזים שלו, שנמשכים לכל היותר עד 6 חודשים".