"סגן הנשיא ביידן עלול להחרים את נאום נתניהו בקונגרס"

סגן נשיא ארה"ב הוא גם בכיר המחוקקים: נשיא הסנט ■ "פוליטיקו": בשיחות פרטיות מאיימים עשרות מחוקקים דמוקרטים "לדלג" על נאום רה"מ ■ במקביל: דיפלומט אמריקאי בכיר יגיע לישראל זמן קצר לפני צאת נתניהו לוושינגטון

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אינו מתחייב להיות נוכח בנאומו המתוכנן של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במושב משותף של מליאות שני בתי הקונגרס, ב-3 במארס. הוא אינו היחידי. בשיחות פרטיות מאיימים עשרות צירים דמוקרטים בבית-הנבחרים "לדלג" על נאום רה"מ, לדברי מחוקקים ועוזרי מחוקקים על גבעת הקפיטול. כך מסר אמש האתר "פוליטיקו", אחד מכלי התקשורת המובילים בסיקור התפתחויות פוליטיות בוושינגטון.

סגן נשיא ארה"ב הוא גם נשיא הסנט, כלומר המחוקק הבכיר ביותר, ואם ביידן אכן לא יופיע לשמוע את נאום נתניהו, זו תהיה סטירה מצלצלת לרה"מ ורמז בוטה נוסף לישראל, שרה"מ עבר קו אדום ביחסיו עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה. אובמה ושר-החוץ שלו, ג'ון קרי, כבר הודיעו שלא ייפגשו עם רה"מ במהלך ביקורו בוושינגטון.

כזכור, נענה נתניהו להזמנה של יו"ר בית-הנבחרים, הרפובליקן ג'ון ביינר, לנאום בקונגרס על סוגיית הנשק הגרעיני באיראן, בלי לתאם את ההזמנה עם הבית הלבן, כפי שמקובל בהכנות לקראת ביקור מנהיג זר בוושינגטון. הממשל חושד, ששגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, היה שותף ברקיחת ההזמנה מאחורי גבו של הנשיא.

בתוך כך נודע, כי דיפלומט אמריקאי בכיר יגיע לישראל כשבועיים לפני המועד המתוכנן של הנאום לשיחות עם בכירים בירושלים. סביר להניח כי השפל ביחסי רה"מ ונשיא ארה"ב יהיה בין הנושאים שיעלו על הפרק. אליסטייר באסקי, דובר במועצה לביטחון לאומי, אמר ל"גלובס", כי הדיפלמט הוא פיליפ גורדון, עוזר מיוחד לנשיא ומתאם נושאי המזה"ת, צפון אפריקה ואזור המפרץ בבית הלבן. לדברי הדובר, יינאם גורדון בוועידה השנתית של המכון למחקרי ביטחון לאומי וייפגש עם פקידים ישראלים ופלסטינים בכירים בירושלים וברמאללה, "כחלק מהמעורבות האמריקאית השגרתית והמתמשכת במגוון רחב של סוגיות בילטרליות ואזוריות". כתב "גלובס" מציין, שראש המכון למחקרי ביטחון לאומי עד לעת האחרונה היה אלוף (במיל.) עמוס ידלין, עתה מועמד המחנה הציוני למשרת שר הביטחון, שמתח ביקורת חריפה על הנאום המתוכנן של נתניהו. הוא הגדיר אותו כ"משחק פוליטי" וצעד "לא אחראי".

"פוליטיקו" מציין, כי פרשת הנאום דירדרה את היחסים בין אובמה לנתניהו, שמאז ומתמיד היו מתוחים, לנקודת השפל הנמוכה ביותר אי פעם. המחוקקים הדמוקרטים נאלצים לאזן בפומבי את התמיכה שלהם בישראל עם התמיכה שלהם באובמה, שמנסה לסגור הסכם עם איראן להגבלת יכולותיה הגרעיניות חרף התנגדות עזה של נתניהו.

הנאום תוכנן לתת רה"מ במה שממנה הוא יוכל להזהיר את הבית הלבן מפני הסכנות שטמונות בהסכם פוטנציאלי עם טהראן. אבל, מציין "פוליטיקו", נראה שתכנית הנאום היתה מבוססת על הערכה ישראלית שמעמדו של אובמה נחלש, בעקבות תבוסת הדמוקרטים בבחירות האמצע בנובמבר אשתקד, שבהן הם הפסידו את השליטה בסנט ולא הצליחו להשיג רוב בבית-הנבחרים. יתר על כן, עיתוי הנאום, שבועיים לפני הבחירות בישראל, היה יכול רק לעזור לנתניהו.

אך, כותב "פוליטיקו", ההערכה הישראלית על אובמה לא עודכנה מאז נובמבר. מאז, שיעור התמיכה בנשיא ארה"ב החל לעלות בסקרים. נוסף לכך, נתניהו לא העלה על דעתו את עוצמת התגובה השלילית בישראל ליזמת הנאום. יזמה זו נתפסת כצעד שמסכן את היחסים בין רה"מ ישראלי לנשיא אמריקאי.

על פי הניתוח ב"פוליטיקו", העימות עם נתניהו מציב את הממשל הנוכחי בעמדה שהוא אינו מורגל בה במסכת היחסים עם ישראל: יתרון פוליטי. במשך שש שנות כהונתו של אובמה בבית הלבן, הצליח נתניהו לדחוק אותו לפינה ולאגף אותו. הפעם, יזמת הנאום בקונגרס הציתה ביקורת ברחבי וושינגטון ובקהיליה היהודית בארה"ב, וגם בקרב דיפלומטים, פקידים ישראליים ומתנגדי נתניהו בישראל, לרבות השגריר לשעבר בוושינגטון, והביקורת הזו ניצתה אפילו בלי הרבה הפצרות ושידולים של הבית הלבן.

הנשיא ועוזריו אינם אומרים למחוקקים לדלג על נאום נצתניהו, אך הם גם אינם אומרים להם להיות נוכחים בו, אומר "פוליטיקו". "אנו משאירים למחוקקים הדמוקרטים להחליט האם הם רוצים לבוא לנאום או לא", אמר גורם בבית הלבן.

משרדו של ביידן לא הגיב על תהליך קבלת ההחלטה האם הוא יהיה נוכח בנאום. בדרך כלל, בעת נאומו של מנהיג זר לפני מליאות בתי הקונגרס, יושב סגן נשיא ארה"ב, כנשיא הסנט, על הבימה ליד יו"ר בית-הנבחרים, מאחורי הנואם.

נכון לאתמול, מחוקקים דמוקרטים רבים על גבעת הקפיטול, ובכללם כמה יהודים, אמרו, כי קרוב לוודאי שכסאותיהם ייוותרו ריקים בעת נאום נתניהו. כמובן, ייתכן שחלק מהם יחזרו בהם מהאיום הזה. ציר בית-הנבחרים הדמוקרטי סטיב כהן אמר ל"פוליטיקו", שהוא שוקל לא לבוא לנאום ושהוא דן על כך עם עמיתיו. "אני פשוט לא יודע אם זו התגובה המתאימה", הוא אמר. "אך אני חושב שזו שגיאה (ההחלטה לנאום) ואולי היעדרות מהנאם היא תגובה מתאימה. אך עדיין לא החלטתי".

"לנוכח העובדה שהבחירות בישראל ייערכו בתוך זמן קצר, ולאור המו"מ עם איראן, אני חושב שנתניהו תוקע את עצמו במצב פוליטי שקרוב לוודאי ייפגע באינטרסים של ישראל", אמר כהן.

לא כל הדמוקרטים מתרחקים מהנאום. ראש הסיעה הדמוקרטית בבית-הנבחרים, ננסי פלוסי, שמתחה ביקורת קשה על הנאום, אמרה שבכוונתה להיו נוכחת, וכמוה גם הסנטור צ'אק שומר והציר אליוט אנגל.

מאז החלה התסיסה בקרב הדמוקרטים, עמלה ישראל למנוע קרע מפלגתי בתמיכת המחוקקים בישראל, מציין "פוליטיקו". גורם רשמי ישראלי אמר לאתר, שישראל מקווה שהמצב ייתייצב עד בואו של נתניהו לוושינגטון. "אנו מעריכים את התמיכה הדו-מפלגתית בישראל בקונגרס ומקווים שהמחוקקים יהיו מוכנים להאזין לדברי רה"מ על סוגיה שמאיימת על הביטחון הלאומי של ארה"ב ועל עצם קיומה של ישראל", אמר הגורם.