צמרת בתי ההשקעות וחברות הביטוח: מועדון גברי סגור

בכל הנוגע ל"ניהול הכסף" בבתי ההשקעות ובחברות הביטוח, ככל שמטפסים למעלה בסולם הדרגות, כך מוצאים עולם גברי כמעט לחלוטין ■ G בעקבות הדרת הנשים השקטה של שוק ההון הישראלי

שוק ההון / צילום: שאטרסטוק
שוק ההון / צילום: שאטרסטוק

"האם אני מאמינה שאני יכולה להיות מנכ"ל חברת ביטוח או בית השקעות? אני מאמינה שאני יכולה", שואלת ומשיבה בכירה בשוק ההון. "האם אני מאמינה שכאישה ייקחו אותי? תלוי מי הבעלים. אלה שני ענפים בעלי מורשת מאוד גברית, ואולי יחפשו מי שצמח בין סוכני הביטוח או בחדרי המסחר".

באופן מוזר, בעוד ענף הבנקאות מרחיב את העיניים בשלוש מנכ"ליות (בלאומי, בבינלאומי ובדיסקונט), ובתחום הרגולציה הפיננסית נמצא גם נגידה לבנק ישראל, גם חשבת כללית וגם מנכ"לית למשרד האוצר, הרי שאת מה שקרוי "ניהול כסף", מנהלים בעיקר גברים. כאשר מנסים להיזכר בנשים שעמדו בראש בתי השקעות, צריך לקמט את המצח ולדוג בקושי שניים-שלושה שמות. בחברות ביטוח המצב עגום עוד יותר: ממגדל ועד הפניקס, מכלל ועד בכלל, המנכ"לים תמיד-תמיד גברים, כמו גם בעלי הבית.

"כשאני הגעתי לשוק ההון, לפני יותר מעשרים שנה, בכלל לא היו נשים", אומרת עו"ד אילנית לנדסמן-יוגב, מנהלת תחום שוק ההון וניירות ערך במשרד הרצוג פוקס נאמן. "זה היה מקצוע באסכולה הישנה, היו כורזים בבורסה, תקנה תמכור, ומשם הגיעו כל הגברים שהיום נמצאים בעמדות המפתח. אבל גם היום בצד ניהול התיקים, יש לא מעט אנשים שהם נורא-נורא פמיניסטיים עד שזה מגיע למי שינהל להם את הכסף, ואז הם מעדיפים שזה יהיה גבר. יש הרבה שינוי לכיוון הנשי בעולם העסקי בישראל, אבל תחום ניהול הכסף נשאר מאוד גברי".

בשיחות רבות שניהל G עם אנשי שוק ההון, יש מי שתולים זאת בעולם החד והאכזרי של חדרי המסחר כדבר שפחות הולם נשים, ומשווים את זירות המסחר ואת עולם חיפוש הלקוחות של הביטוח לציד.