אתם עדיין רעבים?

הגיע הזמן שמקדונלד'ס תחדל להאביס אותנו בתירוצים ותתחיל לדאוג למזון

מקדונלדס / צלם: רויטרס
מקדונלדס / צלם: רויטרס

השבוע הודיע דון תומפסון, מנכ"ל רשת מקדונלד'ס, על פרישה מהתפקיד, שבוע לאחר שהחברה פרסמה תוצאות קודרות. שורה של אירועים הקשורים לבטיחות במרכיבי המזון שאירעו לאחרונה, וביניהם גילוי של בשר פיגולים (מזון פסול לאכילה) במוצרי החברה ומציאת חלקי פלסטיק בהמבורגרים בכמה מדינות, עשו את השפעתם על ההחלטה. האם חברת מקדונלד'ס טרם הפנימה שהמבורגר אמור להיות עשוי מבשר? חכו שנגיע אל הצ'יפס.

בחודש שעבר פרסם גרנט אימהרה, לשעבר מנחה התוכנית "מכסחי המיתוסים", שביקר במפעל החברה שמספקת את הצ'יפס למקדונלד'ס, את מרכיבי הצ'יפס, לאחר שעקב אחר תהליך הייצור במלואו. אם ניחשתם שתפוחי אדמה נכללים בין מרכיבי הצ'יפס של מקדונלד'ס, צדקתם! רק שבנוסף להם נכללים ברשימה 18 מרכיבים נוספים, שהמשפט המתבקש המסכם אותם הוא: "שומר נפשו ירחק".

בין המרכיבים שמנה אימהרה היו: דימתיל פוליסילוקסן, סוג של סיליקון המשמש לייצור פלסטלינה מסוג "סילי פאטי", שבמוצרי מזון תפקידו למנוע התזה של שמן רותח כאשר הצ'יפס מוכנס לתוכו; הכימיקל טרטא בוטיל-הידרוקינון (TBHQ), שבבסיסו דלק אשר נועד לשימור מוצרי מזון; דקסטרוז, סוג של גלוקוז, שמשמש כדי להעניק לצ'יפס את גונם הזהוב; סודיום פירופוספט, שמטרתו למנוע את צבעם האפור של הצ'יפס החתוכים לאחר ההקפאה.

כן, נכון, קשה לעכל את המידע.

אז הנה עוד קצת מידע. בחודש שעבר דווח ביפן על שן שנמצאה במנת צ'יפס ועל חתיכות פלסטיק בגלידה. חתיכת פלסטיק פצעה קלות ילד במחוז פוקושימה. כל אלה מגיעים רק שבוע לאחר שבמקדונלד'ס יפן נמצאה פיסת ויניל (החומר שממנו עשו פעם תקליטים) בנאגטס שלקוח אכל. ואם לא די בכך, בקיץ האחרון נודע כי הספק הסיני של ענקית המזון המהיר מכר לרשת עוף שפג תוקפו.

אתם עדיין רעבים?

בנוסף לפרסומים העגומים שבהם נתקלנו לאורך השנים, על החומרים הרעילים שמוכנסים לנו לגוף באריזה יפה של אוכל, ישנה גם האזהרה לעובדים שפורסמה לפני שנתיים באתר של החברה. החברה מזהירה את העובדים שלא לאכול את האוכל של מקדונלד'ס, כיוון שהוא אינו בריא ולא מומלץ.

כך נכתב בעבר באתר החברה, בפוסט המיועד לעובדים, אך מאפשר כניסה בהרשמה ופורסם ברשת CNBC: "מוצרי מזון מהיר הם אלטרנטיבות מהירות, זולות וזמינות לבישול ביתי, אך בעוד שהם נוחים וחסכוניים לבעלי סגנון חיים עמוס, מזונות מהירים הם בדרך-כלל עמוסים בקלוריות, שומן, שומן רווי, סוכר ומלח, ועלולים להעלות את הסיכון להשמנה בקרב חלק מהאוכלוסייה".

למרות כל אלה, החברה ממשיכה להיאבק בפרסומים השליליים ומצהירה על ארוחות בריאות, השוואת קלוריות לארוחות דיאטטיות ותוספת חסה למנות, כאילו החסה היא זו שתציל את האומה מהבשר. על הבשר אמנם עוד לא דיברנו, אך בנאגטס, למשל, נמצאו מרכיבים לא פחות כימיים מאשר בצ'יפס, וגם זה פורסם ודווח ללא לאות.

חברת מקדונלד'ס מוערכת בשווי של 100 מיליארד דולר. בשווי שוק כה גדול ובפריסת סניפים בסדר גודל עולמי, היא בהחלט יכולה להרשות לעצמה רגולציה מחמירה יותר על המזון. ואם היא לא מסוגלת להתמודד עם הוצאת הכימיקליים ממרכיבי המזון שלה, אז מישהו אחר יוכל.

יש מקום להתערבות רגולטורית מגבוה, גם מצד הממשלה. אף אחד לא מעוניין לספוג כימיה מיותרת במזון שלו, והגיע הזמן שמקדונלד'ס תחדל להאביס אותנו בתירוצים ובפרסומים לא רלבנטיים - ותתחיל לדאוג למזון שהיא מכניסה לנו לפה.

כעת, משהחלה ההידרדרות המתבקשת ברווחי החברה כתוצאה מפרסומי התקלות חסרות האחריות, הגיע הזמן שמישהו יעשה שם באמת סדר. אין שום סיבה שמעצמה בסדר גודל כזה תוותר על הפיקוח הנדרש, בתחום כה חיוני כמו המזון שלנו.