אלשטיין בדרך לרוב בדירקטוריון אי.די.בי, בן משה יאבד מכוחו

בן משה הפתיע כשהחליט אתמול לא להשתתף בהנפקת הזכויות שהוביל שותפו אלשטיין, והוא עשוי להיות מדולל להחזקה של 17% בלבד ממניות הקונצרן ■ אלשטיין, שעשוי להגדיל את חלקו ל-64% מאי.די.בי, ישאף למנות יו"ר מטעמו

מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

איש העסקים מוטי בן משה הדהים אמש, בשעות הערב המאוחרות, את מנהלי אי.די.בי פתוח ואת שותפו לשליטה בחברה, אדוארדו אלשטיין, כאשר הודיע כי בחר שלא להשתתף בהנפקת הזכויות הגדולה שמוביל אלשטיין, ושנועדה להזרים לאי.די.בי סכום של עד 806 מיליון שקל לצורך תשלום חובות הקונצרן בשנה הקרובה. ההחלטה של בן משה, להפסיק להזרים כספים לאי.די.בי, עשויה להתברר כוויתור שלו על החזקת שליטה שרכש לפני פחות משנה, במסגרת הסדר החוב בקונצרן. נכון להיום מגיע ההפסד "על הנייר" שרושמים אלשטיין ובן משה - פועל יוצא של ההרעה במצבה העסקי-פיננסי של אי.די.בי - לכ-550 מיליון שקל כל אחד.

ההודעה של בן משה הגיעה בתום ימים של ניסיונות מצד השניים למצוא את הנוסחה שתשאיר אותם בשליטה משותפת באי.די.בי. אלא ששנה של חילוקי דעות על דרך ניהול הקונצרן קשה לפתור בתוך ימים בודדים. וכך, אתמול בערב שלחו עורכי הדין של בן משה, רענן קליר וגיורא ארדינסט, מכתב לאי.די.בי ובו הודעה על ההחלטה שלא לנצל את הזכויות המוקנות לבן משה מתוקף החזקותיו (31%) בחברה.

היום התקיים בבורסה שלב המסחר בזכויות בו ניתנת האפשרות לבעלי המניות הקיימים של אי.די.בי למכור את הזכויות שקיבלו לכל מי שיחפוץ בכך. לאחר מכן אמורים בעלי הזכויות להודיע עד יום שלישי לאי.די.בי על כוונתם לממש את הזכויות, ולרכוש מהחברה מניות לפי מחיר של 1.5 שקל למניה. אלו שיממשו את הזכויות גם יקבלו אופציות הניתנות למימוש במניות נוספות של החברה בעתיד.

אלשטיין, יוזם המהלך, כבר התחייב לממש את זכויותיו בהיקף של 256 מיליון שקל, לרכוש זכויות נוספות ולממש אותן תמורת עוד 150 מיליון שקל, וכן להעניק לחברה את האפשרות לדרוש ממנו בתוך שנה לממש אופציות מסדרה א' שכבר ברשותו תמורת 150 מיליון שקל.

אלא שכל הכסף הזה לא יספיק לאי.די.בי כדי לעמוד בהתחייבויותיה ב-2015. לפי הודעת החברה, ידרשו לה עוד 146 מיליון שקל ב-2015 ועוד 652 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2016. הודעתו של בן משה אמש אותתה כי אין בכוונתו לרכוש זכויות נוספות, אולם, כאמור, עדיין תישאר בידיו האפשרות לממש את חלקו בסך 256 מיליון שקל עד יום שלישי, ובכך לצמצם את דילול החזקתו בחברה. עם זאת, הסיכוי לכך נראה לפי שעה נמוך.

בן משה גם מאמין שהסכם השליטה המשותפת בינו לבין אלשטיין מעניק לו את הזכות לרכוש מחצית מהמניות שאלשטיין יקבל במסגרת הנפקת הזכויות מחר. אלא שעורכי הדין של אלשטיין, דוד חודק ואיתן אפשטיין, הבהירו אתמול במכתב לעורכי הדין של בן משה, כי האחרון לא יהיה זכאי למניות שינבעו מזכויות שקיבל אלשטיין לידיו.

כל אחד מהשניים השקיע 700 מ' ש'

אלשטיין ובן משה רכשו אשתקד את השליטה באי.די.בי פתוח במסגרת הסדר החוב של החברה האם לשעבר, אי.די.בי אחזקות, שנקלעה לחדלות פירעון תחת בעל השליטה הקודם, נוחי דנקנר. כל אחד מהשניים כבר השקיע מכיסו כ-700 מיליון שקל באי.די.בי ועל פי תנאי הסדר החוב הם מחויבים להשקיע, בסך הכל, עוד 393 מיליון שקל במהלך השנה הנוכחית.

בן משה רואה עצמו כרגע משוחרר מהתחייבות זו, לאור התחייבותו של אלשטיין להשקיע לבדו סכום גבוה יותר, אולם אי.די.בי עצמה הבהירה השבוע כי יועציה המשפטיים בוחנים כעת האם כך הדבר, או שבכל מקרה בן משה מחויב בהזרמת מחצית הסכום (196.5 מיליון שקל).

אלשטיין הוא זה שיזם, כאמור, את הנפקת הזכויות במטרה להימנע מעימותים משפטיים עם נושי אי.די.בי (מחזיקי האג"ח והבנקים), סביב יכולת החברה לשרת את חובותיה. אלא שבן משה טען כי מתווה הנפקת הזכויות אינו פותר את בעיות היסוד של אי.די.בי פתוח ושל החברות הבנות התפעוליות שלה, ולכן ביקש לקבוע אסטרטגיה כוללת לקבוצה לפני שיזרים מזומנים נוספים לטובת הנושים.

הסכם השליטה בין השניים מעניק לכל אחד מהם 3 מושבים בדירקטוריון, כך שחילוקי הדעות ביניהם בחודשים האחרונים שיתקו למעשה את יכולת קבלת ההחלטות בגוף המרכזי של החברה. המציאות הזאת הפכה את שלושת הדירקטורים העצמאיים בעל כורחם ללשון המאזניים בין שני הניצים בכל הקשור להחלטות תפעוליות, אולם מנעה כל חשיבה אסטרטגית קדימה.

אלשטיין נחוש לשלוט בדירקטוריון

כעת אמור המצב להשתנות, בהנחה שלא יממש את זכויותיו, ידולל בן משה להחזקה של לא יותר מ-17% בהון, בעוד אלשטיין יעלה להחזקה של עד 64%. הפער הזה אמור לשנות את מבנה הדירקטוריון, אולם השאלה המרכזית היא כמה דירקטורים יקבל אלשטיין על חשבונו של בן משה. אם יקבל שניים, תהפוך השליטה למעשית עם רוב ברור של חמישה דירקטורים, אולם אם יקבל רק אחד הרי שהרוב בהחזקה לא יתבטא בשליטה במלאה בגוף הקובע את מדיניות החברה.

אלשטיין, המתגורר בארגנטינה, נחוש לזכות בשליטה כדי שיוכל למנות לחברה יו"ר חדש ומנהלים מקצועיים המתגוררים בישראל ומכירים היטב את כלכלתה. דבר זה יאפשר לו לצמצם את מעורבותו היומיומית בענייני אי.די.בי, כשמי שיעשה זאת יהיה יו"ר מטעמו שיקבל את האחראיות על הקבוצה. בהקשר זה דווח באחרונה כי אחד המועמדים לתפקיד הוא מנכ"ל בנק מזרחי טפחות לשעבר, אלי יונס.

חשוב להדגיש כי בן משה מנגד עדיין מאמין ביכולתו להמשיך ולהשפיע על פעילות הקבוצה גם לאחר דילול החזקותיו. אלא שבסביבת אלשטיין נוטים דווקא לחשוב כי שותפם יחפש כעת דרך יציאה מההשקעה באי.די.בי. בהסכם השליטה בין השניים קיים מנגנון היפרדות BMBY אולם לא מן הנמנע כי ההיפרדות תעשה בדרכים אחרות.

מניית אי.די.בי נסחרה היום בירידה של 3% למחיר של 1.27 שקל, המשקף לחברה שווי של 380 מיליון שקל בלבד. גם איגרות החוב של אי.די.בי פתוח ספגו היום ירידות, על רקע החלטתו של בן משה להימנע מהזרמת ההון, כשהאג"ח הקצרות נסחרו בתשואת זבל שנתית לפדיון של 23%.

הזרימו הרבה, קיבלו מעט
 הזרימו הרבה, קיבלו מעט