לוחמה פסיכולוגית נגד שגרירות ישראל בוושינגטון?

מקור שמזוהה עם המפלגה הדמוקרטית טוען כי בשגרירות שוררת "בהלה" בגין הקרע עם הדמוקרטים ■ גורם בשגרירות: "שטויות" ■ אינדיק: המצב רק ייעשה יותר גרוע ■ מחוקק דמוקרטי לשגריר דרמר: לא מאמינים לך

בנימין נתניהו - עצרת זיכרון בעקבות הפיגועים בפריז / צילום:רויטרס
בנימין נתניהו - עצרת זיכרון בעקבות הפיגועים בפריז / צילום:רויטרס

האם גורמים במפלגה הדמוקרטית מנהלים לוחמה פסיכולוגית נגד שגרירות בוושינגטון במאמץ להביא לביטול נאומו המתוכנן של רה"מ, בנימין נתניהו , לפני מליאות שני בתי הקונגרס בתחילת מארס? מקור פרו-ישראלי, שמזוהה עם המפלגה הדמוקרטית ושמודע, לדבריו, למתרחש בשגרירות, טוען ששוררת בה "בהלה" בגין הקרע המתרחב, באופן שאינו ניתן לשליטה, בין מחוקקים דמוקרטים, בכללם חברים בצמרת הממסד הדמוקרטי, לבין הממשלה הנוכחית בישראל.

המקור הדגיש שאין שום קרע בין הדמוקרטים לבין מדינת ישראל או עמה. לדבריו, כמה דיפלומטים בשגרירות חשים מורת רוח מה"בלגן" שאליו נקלעה הנציגות בגין פרשת הנאום. בתגובה הסתפק הבוקר (ה') גורם בשגרירות ישראל במילה אחת: "שטויות".

על רקע התבטאויות נזעמות, חסרות תקדים, שנשמעות מפי מחוקקים דמוקרטים בימים אלה, הטענה על בהלה ומורת רוח בשגרירות עשויה להיות משאלת לב של דמוקרטים מסוימים או תכסיס של לוחמה פסיכולוגית, שתכליתה לדחוף לביטול הנאום או לציירו כמיזם חד-מפלגתי של הרפובליקנים בשת"פ עם נתניהו ידידם. הזעם הדמוקרטי נובע מהעובדה, שההזמנה לנאום בקונגרס, שיצאה מהיו"ר הרפובליקני של בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, והיענות נתניהו להזמנה נעשו מאחורי גבו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בניגוד לפרוטוקול.

מדיווחים באמצעי תקשורת בארה"ב מצטייר שסערת הנאום המתוכנן של נתניהו הולכת וגוברת. מאמצי שגריר ישראל, רון דרמר, שאליו הצטרף גם יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, המבקר בוושינגטון, לסתום את החור בסכר הדמוקרטי לא עלו יפה, לפי שעה. דרמר, שביקש להיפגש עם מחוקקים דמוקרטים, שידועים כתומכי ישראל, במאמץ לכבות את הלהבות, שמע מפיהם דברי תוכחה חריפים, כפי שפורסם אתמול ב"גלובס".

היום מדווח "פוליטיקו", כי אחד מהחוקקים בפגישה הרחיק לכת והאשים את דרמר, כי קשה להאמין לו בשעה שהוא טוען, כי לא העלה כלל על דעתו איזו תסבוכת של התנגחות בין רפובליקנים לדמוקרטים תצמח מהזמנת נתניהו. על פי דיווח ב"ושינגטון פוסט", האשים אותו מחוקק את דרמר בחוסר כנות. הבעת אי אמון בשגריר ישראלי מכהן מפי מחוקק, ולו גם בשיחה סגורה, היא אירוע חסר תקדים בוושינגטון. את הפגישה אתמול אירגן ציר בית-הנבחרים הדמוקרטי אליוט אנגל. היום (ה') ייפגש דרמר, ביזמתו, שוב עם אנגל, אולי בגלל כשלון הפגישה אתמול.

במקביל, אורגנה ליו"ר הכנסת אלדשטיין פגישה עם יו"ר בית-הנבחרים ביינר, כאמור רפובליקן, אך גם זו עלתה על שרטון. לפגישה הזו הוזמנו גם שני מחוקקים דמוקרטים. אבל השניים ביטלו את השתתפותם לאחר שנודע להם שראש הסיעה הדמוקרטית בבית-הנבחרים, ננסי פלוסי, לא הוזמנה. שגרירות ישראל הוקפצה לפעולה וארגנה לפלוסי פגישה נפרדת עם יו"ר הכנסת.

אך גם הפגישה הזו לא התנהלה על מי מנוחות. דובר של המחוקקת אמר: "פלוסי הביעה דאגה מכך שערבוב פוליטיקה פלגנית ביחסים בין ישראל לארה"ב אינו הדרך הטובה ביותר להתקדמות לאור האתגרים העצומים שניצבים לפני שתי המדינות".

הקונסנסוס בקרב הדמוקרטים בושינגטון הוא, שאם דרמר רוצה באמת ובתמים לתקן את הבעיות שנוצרו בגין נאום נתניהו, אין די בהתנצלות, כותב "פוליטיקו". נתניהו ודרמר יצטרכו לבטל את הנאום או לקבוע לו מועד אחר. אחרת צפויה הידרדרות נוספת ביחסים.

מרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, סיפק את הערכת המצב הבאה, בראיון ל"פוליטיקו": "ההתרוצצות של דרמר ואדלשטיין על גבעת הקפיטול אתמול היא סימפטום למה שקורה בעקבות הזמנת נתניהו לנאום בקונגרס והיענותו להזמנה. המצב יילך ויחמיר. הדמוקרטים, בין אם מדובר במחוקקים דמוקרטים יהודיים, או בוחרים יהודיים שמצביעים בעד הדמוקרטים, ואלה מהווים רוב בקרב הבוחרים היהודיים בארה"ב, אף אחד מאלה אינו רוצה למצוא עצמו במצב שבו הוא יצטרך לבחור בין ישראל לבין נשיא ארה"ב".

בינתיים מוסר "וושינגטון פוסט", כי בין הדמוקרטים ששוקלים להחרים את נאום נתניהו נמצאת גם הסנטורית הדמוקרטית הוותיקה דאיין פיינסטין, הדמוקרטית הבכירה בוועדת המודיעין של הסנט. לדבריה, ברור שהנאום המתוכנן של נתניהו הוא פוליטי, ותפאורת הרקע של אולם בית-הנבחרים תשמש למטרות פוליטיות של רה"מ, שבועיים לפני הבחירות בישראל.

הסנטור ריצדארד דרבין, מס' 2 במידרג הדמוקרטי בסנט, אמר כי מחוקקים דמוקרטים רבים רוצים לדלג על נאם נתניהו כדי לתת ביטוי לתמיכתם באובמה ולהביע התנגדות למה שהם רואים כצעד פוליטי בוטה של הרפובליקנים ושל נתניהו. לדבריו, הדמוקרטים שואלים עתה כיצד לנהוג במהלך הנאום המתוכנן. מצד אחד הם אינם רוצים להצטייר כתומכים בנתניהו לפני הבחירות, אך, בה בעת, הם אינם רוצים להיראות כמי שפוגעים במו"מ עם איראן. על פי ידיעות קודמות, מדובר בעשרות מחוקקים דמוקרטים שזועמים על הנאוום.

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, לא הוציא אתמול מכלל אפשרות שסגן הנשיא, ג'ון ביידן, יחרים את נאוום נתניהו. הוא חמק מתשובה על שאלה האם אובמה יבקש מביידן לפסוח על הנאום. הדובר הודה, שצעד כזה של ביידן עלול לפגוע בנתניהו בבחירות בישראל: "נראה; בתהליך קבלת ההחלטה על נוכחות ביידן, השיקול הזה (פגיעה בנתניהו בבחירות) ייבחן אף הוא".

ומה ממליץ אובמה?

"הנשיא מאמין, שכל מחוקק צריך לקבל החלטה לבדו", אמר הדובר.