לא "תיק מת": מנור גינדי נחקר שוב בפרשת עו"ד רועי בר

גם מעורבים נוספים בפרשה נחקרו אמש שוב ■ חידוש החקירה מפתיע, כיוון שהתיק בעניינו של גינדי כבר נחשב בעיני מקורביו ל"תיק מת"

מנור גינדי / צלם: יונתן בלום
מנור גינדי / צלם: יונתן בלום

מנור גינדי נחקר שוב באזהרה במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה. ל"גלובס" נודע כי אתמול (ד'), כשנה אחרי מעצרו המתוקשר של גינדי בפרשת עו"ד רועי בר, נחקר גינדי, בעל השליטה בחברת גינדי השקעות, במשך שעות ארוכות במשטרה, בחשד כי העביר טובות הנאה לעו"ד בר, שהיה היועץ המשפטי של עיריות ראשון-לציון ורחובות. זאת, לכאורה, בתמורה לסיועו של בר לגינדי בקידום מיזמי נדל"ן, ובראשם פרויקט הנדל"ן "WHITE" בראשון-לציון.

גם בר ומעורבים נוספים בפרשה נחקרו אמש שוב במשטרה. חקירתו המחודשת של גינדי היא מפתיעה לאור הזמן הרב שחלף מאז חקירתו הראשונה, כיוון שהתיק בעניינו כבר נחשב בעיני מקורביו ל"תיק מת".

גינדי מכחיש את הטענות נגדו, ובאמצעות עורכי הדין נבות תל-צור וטל שפירא הוא טוען מהרגע הראשון כי החברה שלו נכנסה לעסקה המדוברת ב-2006, חודשים רבים אחרי ששותפתה לפרויקט, "אלמוג כ.ד.א.י", הבטיחה לכאורה לעו"ד בר לקבל שכר-טרחה של 1.5% מהעסקאות של הדיירים בפרויקט.

במלים אחרות, לדברי גינדי, לוחות הזמנים בנוגע לפרויקט ולמעורבותו של גינדי בו אינם מסתדרים עובדתית עם הטענה כי הוא היה מעורב בהחלטה להעביר כספים או טובות הנאה לבר, ולפיכך דין התיק נגדו להיסגר.

קידום פרויוקטים תמורת שוחד

פרשת רועי בר, שכונתה גם "פרשת הקבלנים", התפוצצה בקול גדול בפברואר אשתקד, אז נודע כי יומיים קודם לכן נעצרו גינדי ואורי לוי, מנכ"לים משותפים של גינדי השקעות, בחשד להעברת שוחד וטובות הנאה לעו"ד בר (51), ששימש במשך שנים יועץ משפטי חיצוני של ועדות התכנון והבנייה בעיריות ראשון-לציון ורחובות ושל החברה הכלכלית בראשון-לציון. זאת, תמורת סיועו לכאורה של בר בקידום האינטרסים שלהם בבניית מיזמי נדל"ן ברשויות.

במוקד החשדות נגד בר, המיוצג בידי שר המשפטים לשעבר, עו"ד פרופ' דוד ליבאי, עומדים 3 פרויקטים: "בוני התיכון" ו"WHITE" בראשון-לציון ו"חצרות המושבה" ברחובות. לפי החשד, עו"ד בר סייע ליזמים לקדם את הפרויקטים בתמורה לטובות הנאה.

בר, החשוד בביצוע עבירות של שוחד, מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה, מכחיש את המיוחס לו. לטענתו, שכר-הטרחה שקיבל בעקבות מעורבותו בפרויקטים אינו מהווה שוחד או טובות הנאה אסורות.

בא-כוחו של בר, עו"ד ליבאי, השווה את החשדות נגד בר למקרה של עו"ד יעקב וינרוט, שהואשם כי שכר-הטרחה שקיבל מפקיד שומה גוש היווה שוחד. וינרוט, כזכור, זוכה מכל האישומים נגדו.

"אני אומר את זה גם כאן, מדובר בעורך דין שמקבל משימות ומבצע אותן - זאת עבודתו, בשל עבודתו הוא מקבל שכר-טרחה, ולבוא ולומר שהעבודה ניתנה לו זה שוחד, יש צורך להיזהר בכך ולבחון זאת בשבע עיניים ויותר", אמר ליבאי בדיוני הארכת המעצר של בר לפני כשנה.

השופט מיכאל קרשן הגיב אז לדברים באומרו: "על מנת להפיס את דעתו של עו"ד ליבאי, אציין כי טובות ההנאה שלפי החשד קיבל בר לא מתבטאות רק בשכר-טרחה הנלקח מרוכשי דירות, אלא גם בעניינים נוספים".

הסתעפות לפרשת פישר

מעורבים נוספים שנחקרו בקשר לפרשה הם: עמרם פרץ, קבלן ומנכ"ל חברת בוני התיכון; ואיציק אמסלם, קבלן והבעלים של חברת "אלמוג כ.ד.א.י", שנחשב מקורבו של בנימין (פואד) בן-אליעזר, שר הביטחון לשעבר (בן-אליעזר עצמו חשוד בקבלת שוחד בפרשות אחרות, ושאינן קשורות לפרשת בר).

בחודשים האחרונים הסתעפה חקירתו של רועי בר לחקירה נוספת - זו שהתנהלה בעניינו של עו"ד רונאל פישר. לפי החשד, עו"ד פישר, שייצג את בר, הציע לו להעביר תשלומי שוחד לקציני משטרה כדי לסגור את תיק החקירה נגדו, אך בר סירב. גם אחד מקציני המשטרה שטיפלו בתיק רועי בר חשוד במעורבות בפרשת רונאל פישר.

המעצר המשפיל: החשודים הובלו לבית המשפט אזוקים בידיהם וברגליהם

בפברואר אשתקד עצרה היחידה הכלכלית במשטרה את מנור גינדי, בעל השליטה בחברת גינדי השקעות, ואת החשודים הנוספים בפרשה, בתום חקירה סמויה וממושכת שלוותה על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

כמו כן, נערכו חיפושים בבתי החשודים ובמשרדיהם, בבניין עיריית ראשון-לציון, במשרדי הוועדה לתכנון ובנייה בראשון-לציון ובמשרדי החברה הכלכלית ראשון-לציון. החוקרים תפסו מסמכים ומחשבים וכן נכסים וחשבונות לצורכי חילוט.

גינדי וחבריו הובלו לבית המשפט לדיון במעצרם כשהם כבולים באזיקים וצולמו בידי כלי התקשורת.

בהמשך פנו נשותיהם של יזמי הנדל"ן לכלי התקשורת ולבית המשפט בבקשתן שלא לפרסם את התמונות המשפילות של יקיריהן.

"אתמול בשעות הבוקר המוקדמות התעוררנו לדפיקות בדלת של שוטרים מצוידים בצו מעצר ובצו חיפוש. בעלינו, שמעולם לא היו מעורבים בכל עניין משטרתי מכל סוג, הובלו לניידת המשטרה", כתבו הנשים. "הם הובלו בצעידה ארוכה ומשפילה מחניית בית המשפט, כשהם אזוקים בידיהם וברגליהם, כאויבי הציבור וכאחרוני הפושעים, בליווי שוטרים האוחזים בכלי נשק - במסדרונות בית המשפט, כשמצלמות הטלוויזיה, העיתונות וכלי התקשורת האחרים מסקרים את צעידתם אחד אחר השני, בחוסר אונים ובפנים מושפלות".

שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, שירה בן-שלמה, קיבלה את הבקשה ואסרה על פרסום תמונות יזמי הנדל"ן כשהם אזוקים ומוקפים שוטרים.