4 סיבות שבגללן וול סטריט לא זינקה לאור דוח התעסוקה

מדוע שוקי המניות בארה"ב ירדו אחרי פרסום נתוני תעסוקה כה חזקים? מרקטוואץ' מספק 4 סיבות עיקריות

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

נתוני התעסוקה שפורסמו בארה"ב ביום שישי היו טובים לכל הדעות, עם מספר גבוה מהצפוי של משרות חדשות שנוצרו בינואר ואפילו עלייה בשכר הממוצע לשעה. ובכל זאת, שוקי המניות גמגמו. הדולר אמנם קפץ מול המטבעות העיקריים בעולם בשל התגברות הציפיות להעלאת הריבית בארה"ב באמצע השנה, אך שוקי המניות ירדו על אף איתות ברור לכך שהכלכלה האמריקאית ממשיכה במומנטום חזק גם כששאר העולם סובל מהאטה כלכלית.

למה זה קרה? אתר מרקטוואץ' מספק 4 סיבות לירידות ביום שישי:

1. ראלי אל תוך דוח התעסוקה: וול סטריט כבר זינקה בשבוע החולף וייתכן שלא נשאר מספיק "אוויר" ביום שישי. גם אחרי ירידות של כשליש האחוז ביום שישי, מדד S&P 500 עלה ברמה שבועית ב-3.4% והדאו ג'ונס הוסיף לערכו 720 נקודות בשבוע אחד.

2. יוון: סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי של יוון עמוק יותר לטריטוריית "אג"ח זבל", קרי לרמה של "-B" מרמה של "B". אנליסטים ב-ZeroHedge, שהפכו למעין מומחים בזיהוי הסוגיות שמטרידות את השווקים, מספרים על בעיות נזילות שעלולות לצוץ בקרוב ביוון ו"ריצות" על הבנקים, בעוד יוונים מתחילים למשוך כספים מפיקדונות מחשש לקריסה כלכלית.

3. העלאת הריבית בדרך: נתוני התעסוקה החזקים מספקים לפדרל ריזרב סיבה טובה יותר להעלות את הריבית. הם מראים שהכלכלה ממשיכה לצמוח ושוק העבודה מתחזק, כך שבשווקים מתחילים לתמחר סיכוי גבוה יותר להעלאת הריבית. לפי המסחר בחוזים העתידיים על קרנות הפד, השוק מתמחר כעת העלאת ריבית נוספת עד סוף 2016, כלומר הריבית תגיע ל-1.23%-1.5% עד דצמבר 2016.

4. בעיה בדוח התעסוקה: נתוני התעסוקה הם אינדיקטור שמגיב באיחור למצב הכלכלי (lagging indicator) , כלומר הם לא בהכרח מעידים על מצבה הנוכחי של הכלכלה. במילים אחרות, אם ארה"ב אכן סובלת עכשיו מהאטה בצמיחה בגלל הבעיות באירופה, יפן וסין, ניתן יהיה לראות זאת רק בנתוני התעסוקה של החודשים הבאים ולא בדוח של ינואר. לכן, השוק ייחס פחות חשיבות לנתוני התעסוקה שפורסמו ביום ו', על רקע הבעיות האחרות בכלכלה העולמית בימים אלה.