קרן קיסריה על דרישת תשלום המסים: "המדינה הפרה הסכם"

בתגובה לחשיפת "גלובס" על חוב של 145 מיליון שקל, הקרן טוענת כי כבר ב-1960 הסכימה המדינה לפטור את הקרן ממס, וכל רווחיה נתרמים במלואם לחברה

משרדי קרן קיסריה / צילום: איל יצהר
משרדי קרן קיסריה / צילום: איל יצהר

"המדינה היא שמפרה ברגל גסה הסכם חתום שנחתם ב-1960 בין מדינת ישראל לבין הברון אדמונד דה רוטשילד", כך טוענת הנהלת קרן קיסריה-רוטשילד בתגובה לפרסום ב"גלובס" בשבוע שעבר. "גלובס" חשף בשבוע שעבר, כי האוצר חידש לאחרונה את המגעים עם קרן קיסריה בניסיון להגיע להסכמות בנושא חלוקת כמיליארד שקל שנצברו בקופת הקרן.

בפגישה בין מנכ"לית האוצר, יעל אנדורן, וסגן יו"ר הקרן, שלמה ינאי, אף עלתה האפשרות שתפורק השותפות בין המדינה למשפחת רוטשילד שמכוחה פועלת הקרן מאז הקמתה. בנוסף אמר ינאי בפגישה כי הקרן תפעל לחקיקת חוק שיעגן את הפטור שלה ממס.

בהקשר זה אמרו היום בקרן קיסריה כי "בפגישה שקיים סגן יו"ר הקרן עם מנכ"לית משרד האוצר, סוכם על הקמת צוות עבודה להסדרת המחלוקת שנובעת, כאמור, מהפרת המדינה את הסכם ההקמה המפורט שעליו חתמה". בקרן הוסיפו כי "בהסכם ההקמה של הקרן הובטח לה פטור מלא ממס - פטור שאושרר בחתימתם של שלושה שרי אוצר. הפטור, שהוענק לקרן ולא למשפחת רוטשילד, נועד לספק לקרן מקור הכנסה למימון פעילותה ותרומותיה לפיתוח ההשכלה הגבוהה בארץ", טוענים בקרן רוטשילד.

לדבריהם, הסכם ההקמה "הוא שהיווה בסיס לתרומת עשרות אלפי דונמים - אדמה פרטית בבעלותה המלאה של משפחת רוטשילד - ללא השקעה של אגורה אחת מהמדינה, למעט ויתור עתידי על מיסוי. אדמות קיסריה הינן אדמות פרטיות של משפחת רוטשילד שנתרמו לטובת הציבור בישראל. כל הרווחים, במלואם, נתרמים להשכלה הגבוהה ולטובת הקהילה בישראל".

ב-2009 הגישה רשות המסים דרישת תשלום לקרן בהיקף 145 מיליון שקל על הכנסותיה ממכירת קרקעות ומהתשואה על השקעותיה הפיננסיות. בקרן טענו היום, כי "המדינה היא שהפרה את ההסכם באופן חד צדדי בהוצאת שומת מס ובהצגת דרישות נוספות לאחר שהתחייבה לעגנו בחקיקה, אך כשלה בכך, לפי שעה".

בקרן דחו טענות על היעדר שקיפות, ואי חשיפת דוחות, וטענו: "מיום הקמתה ולמרות שהקרן אינה חברה ממשלתית, שר האוצר הוא שממנה את נציגי המדינה למוצעת הנגידים (דירקטוריון) של הקרן ואלו מעורבים פעילים בניהול הקרן. רשות החברות הממשלתיות ממנה דירקטוריונים בחברות הבת, כאשר נציגי המדינה שותפים מלאים גם בהחלטות על הקצאת פירות הקרן".