"מעמד הביניים לגמרי": הישראלים שמחזיקים כסף בשווייץ

עו"ד איילת הלל-ברנצוויג בשיחה עם "גלובס" על פרשת HSBC שווייץ - והסיפור המדהים על ניצול שואה בן 90 שהתייצב אצלה במשרד

קשה להעריך אילו הכנסות ממסים תראה מדינת ישראל בעקבות הדלפת מסמכי בנק HSBC בשווייץ על יותר מ-6,000 ישראלים שהחזיקו שם חשבונות בנק מבלי לדווח. עו"ד איילת הלל-ברנצוויג, שותפה בכירה במשרד שקל ושות' המתמחה במסים, אומרת היום (ב') בשיחה עם "גלובס" כי קשה לדעת כמה כספים מתוך ה-10 מיליארד דולרים אכן הוסתרו, ובכל מקרה מקור ההון לא חייב במס אלא רק רווחים שנצברו בחשבון.

"אין שום בעיה בלהחזיק חשבון בנק בחו"ל; הבעיה נוצרת לגבי הדיווח על אותו חשבון", אומרת הלל-ברנצוויג. "יש אנשים שמגישים הצהרות הון, ואז במסגרת זה צריך לדווח על כל הנכסים שיש לך בארץ ובעולם. יש כאלה שלא כללו את החשבונות בהצהרות ההון. מעבר לזה, גם אנשים 'רגילים' שיש להם רק הכנסה ממשכורת - אם יש להם חשבונות בנק מחוץ לישראל, ויש רווחים נניח מריביות, אז מחויבים עליהם במס".

לדבריה, קשה לדעת כמה מתוך אותם 6,554 חשבונות בנק ישראלים לא דווחו לרשויות המס. יש לציין כי מנהל רשות המסים, משה אשר, אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל כי ברשות לא נתקלו עדיין ברשימה הזו, והם פועלים להשיגה.

"אני לא בטוחה שכל השמות שכלולים שם ברשימה אלה בעלי חשבונות שלא דיווחו", אומרת הלל-ברנצוויג. "יכול מאוד להיות שאלה ישראלים שיש להם חשבון בנק מחוץ לישראל, אבל הוא כלול בהצהרה שהגישו. יש הרבה מאוד אנשים שמחזיקים בחשבונות שהם ירשו אותם. אלה לא עשירים גדולים אלא מעמד הביניים לגמרי. הם ירשו חשבון בנק מההורים, בדרך-כלל מהדור של העולים לישראל מקום המדינה. אלה כספים שעברו גלגולים בין-דוריים, ואתה לפעמים רואה שהיתרות שם ישבו בחשבון הבנק הרבה מאוד שנים".

- באיזה סוג של לקוחות את נתקלת יותר?

"רוב הפניות של הלקוחות שפונים אלינו הם כאלה 'רגילים', של אנשים מבוגרים מאוד, אפילו בגיל 90, שהם ניצולי שואה ושמרו כספים בחו"ל. בדפי הבנק שלהם רואים שהרבה שנים לא היו כניסות לחשבונות האלה".

- ובאילו עוד מקרים נתקלתם?

"גלומים פה הרבה מאוד סיפורים משפחתיים, כמו למשל באמת הרבה ניצולי שואה, ויש גם הרבה עולים מעיראק שנהגו, רגע לפני שהם מגיעים לישראל, להפקיד כספים באנגליה, ולעתים זה התגלגל לשווייץ.

"היה לי סיפור מדהים של ניצול שואה. כאשר המצב הידרדר באירופה לפני השואה, הוריו פיצלו את הילדים ושלחו אותם לגור במדינות אחרות והחביאו כספים ותכשיטים וזהב בבית, והראו לבן הבכור את מקומות המסתור. אותו ילד שרד את השואה, חזר לבית ופירק את כל הזהב והכספים שהחביאו שם. הוא הפקיד את הכספים בבנק באירופה, ומאז זה שם. היום הוא בן 90. אז עם כל הכבוד לאותה רשימה, גם הוא עבר עבירה פלילית, כי הוא לא דיווח על ההכנסות".

- לפי ההערכות, מתוך ה-10 מיליארד דולרים של הישראלים שמוחזקים שם - כמה זה הון שחור, וכמה המדינה יכולה לראות מזה?

"קשה מאוד להעריך, אבל הרבה פעמים מקור ההון לא חייב במס בישראל. עצם ההון עצמו לא בהכרח חייב במס בישראל, נניח למשל כספים שהתקבלו בירושה. רק רווחים שהיו על אותם מקורות הון חייבים במס. כמה תשואה ממוצעת יכולה להיות? 5%-6% בשנה? על זה נשים 25% מס וכמה נקבל? זה הרי רק המס שנצבר על הרווחים שנצברו על ההון".

הלל-ברנצוויג מסבירה כי התועלת למדינה היא בהכנסת עוד ועוד אנשים למעגל הדיווח בעקבות חשיפת מסמכים כאלה: "אחרי גל כזה של פרסומים בתקשורת, הרבה מאוד אנשים נוהרים למשרדים שלנו ונכנסים למעגל הדיווח".