כישף אותם: סיכום ההרפתקה של גרנט באליפות אפריקה

הוא לא פחד לספסל כוכבים מרדנים; לא היסס, כהרגלו, לערבב את מי שצריך; הוא אפילו זרם עם האמונות התפלות של הגנאים על חולצת הפולו שמנצחת משחקים ■ רק טיפת מזל הייתה חסרה לאברם גרנט כדי להפוך למלך אפריקה

אברם גרנט, נבחרת גאנה, אליפות אפריקה 2014 / צלם: רויטרס

לפני הגמר, אברם גרנט היה במצב רוח מעולה. "פנדלים?", הוא הגיב לשאלה של כתב ערוץ "סופרספורט"? "אתקשר לג'ון טרי לקבל טיפים". לא רק לצ'לסי יש טראומה מפנדלים, גם לגאנה: מהגמר של 1992, נגד... חוף השנהב. גאנה לא הייתה פייבוריטית, אבל אבדי פלה האגדי נתן טורניר חד-פעמי, והצעיד את הנבחרת לגמר, ממנו נעדר בגלל צהובים. אחרי 0-0 ו-12 פנדלים לכל צד, חוף השנהב ניצחה עם 10-11 דרמטי (אתמול השחזור נגמר ב-8-9).

וזה לא רק הפנדלים. יש גם את נושא החולצה. חולצת הפולו הכחולה עם הפסים הלבנים של גרנט. במשחק השני, הניצחון על אלג'יריה, לבש אותה גרנט לראשונה, ומאז הוא לא מוריד אותה בכל משחק בטורניר. הרשת התמלאה בפוסטים, ציוצים ומה לא. "האם מדובר בז'וז'ו (כישוף) ישראלי?" שאל מגיב. "זה ביזיון, עלבון לכדורגל האפריקאי שהוא מתלבש ככה, מילא לא בחליפה, אבל אפילו לא חולצה מכופתרת? ההתאחדות האפריקאית צריכה להטיל עליו קנס!", הצהיר מגיב אחר. האם מדובר בהצהרה פוליטית ישראלית, או סתם בחוסר טעם? אלפי דיונים, ורק באתר "גאנה-ווב" כותב מישהו: "לא הבאנו אותו בשביל אופנה. הוא פה בשביל הכדורגל ואת זה הוא עושה טוב".

אז מה הפלא שגרנט מרוצה? "מאז המשחק השני כולם רוצים שאמשיך ללבוש את החולצה. ברור שאת גינאה ניצחנו בחצי הגמר בגללה, ולא בגלל שהבקענו שלושה שערים", הכריז במסיבת העיתונאים. אפילו העיתונות הבריטית, שלא אוהבת אותו יותר מדי, עומדת משתאה. ב"גרדיאן" קרא ג'ונתן ווילסון לחולצה שלו "אייקון", ולשינוי בתדמית שלו "remarkable". המעבר מהדמות המוכה אחרי ההפסד בדקה האחרונה לסנגל במשחק הראשון, בעקבותיו באו התקפות ביקורת על טקטיקה וספקות ביכולתו - ועד לדמות השלווה והבטוחה בעצמה של גרנט, מגן על שחקניו מפני קהל משתולל ומארגנים חסרי אונים, בלי פאניקה או פזיזות. גם בגרמניה, בראיון של פולקר פינקה ב"קיקר", מאמן קמרון הימר אחרי הדחתו על גאנה כאלופה. הוא לא היה רחוק.

כל הגמרים של אברהם גרנט
 כל הגמרים של אברהם גרנט

***

גרנט הספיק לשנות בחודשיים בנבחרת שלושה דברים. האחד, המרכזי, הוא הצד המנטלי. נבחרת מסוכסכת וחסרת תשוקה שאיבדה את אהבת הקהל הגיעה לפגוש את המאמן במחנה האימונים בספרד. "היה לנו מחנה טוב מאד", אמר גרנט לווילסון אחרי חצי הגמר, "עבדנו הרבה על המנטליות - בספורט ובחיים חשוב להתגבר. זה מה שאני רוצה לראות בקבוצה: מנטליות, אחד המפתחות המרכזיים להכל. זה חשוב לחפש פתרונות כשדברים מסתבכים".

התוצאה: הנבחרת לא נבהלה מההפסד לסנגל בפתיחה ומהביקורת הקטלנית, הבקיעה בסיום המשחק מול אלג'יריה וחזרה מפיגור מול דרא"פ.

הדבר השני: טקטיקה. גרנט ייצב את הנבחרת ונתן לה משחק מבוקר ויציב עם הובלת כדור נבונה ומתפרצות קטלניות. במשחק הראשון גאנה פתחה מצוין במערך הקלאסי לקבוצה שצריכה יציבות בדחיפות: 3-5-2. אבל במחצית השנייה גאנה נתקלו בקשיים והפסידה. מאז שיחקה הנבחרת 4-4-2 שהתאים לה כמו כפפה ליד. הסבלנות והמשחק הטקטי של גאנה הביאו אותה למרחק סנטימטרים מהגביע.

והיה גם את עניין התחרות בהרכב. כמו שכותב אנת'וני ניימורדיי ב-"גאנה-ווב", אחרי ארבעה שוערים בתשעת המשחקים לפניו, גרנט נתן אמון בראזאק, והכניס יציבות לתפקיד שדורש זאת. רחמן באבה המצויין מאאוגסבורג הגרמנית והאריסון אפול מאספרנס הטוניסאית שהעלים את ג'רביניו לחלוטין בגמר - הן יציאות פנטסטיות של גרנט. בהתקפה העז גרנט לספסל את ג'ורדן איו בגלל משחק אנוכי ואיבודי כדור. בפעם האחרונה שזה קרה, עזב עם ג'ורדן גם אחיו אנדרה, כוכב הנבחרת, והמאמן אולץ להתנצל. זה לא מה שקרה הפעם, אנדריי איו סומך על הישראלי ואחיו בולע את ההשפלה בהכנעה. וגם השחקן שנבחר למצטיין בטורניר, כריסטיאן אטסו, הודה ב"סופרספורט" למאמן שנתן לו הזדמנות מחודשת למרות תקופה לא קלה באברטון.

***

ההערכה בגאנה כלפיו גדלה והולכת. מקסוול קונאדו, קודמו של גרנט והעוזר שלו היום, הסביר לקראת הטורניר בסטאר FM: "ההכנה הייתה די שונה הפעם ולכן אנחנו חושבים שנצליח יותר. הפעם הביא הבוס שלי, אברם גרנט, מימד נוסף לנבחרת". לא כולם אוהבים אותו: ההתנגדות אליו נעוצה בתנועה שקוראת לאפריקאים לא להיות תלויים בזרים, בטח שלא לבנים, ולסמוך על עצמם. יש גם התנגדות פוליטית או של תקשורת המחוברת למי שמפסיד מהמצב.

במיוחד היום, אחרי ההפסד האכזרי, הביקורת נחשפת. בגאנה, למרות ההצהרות הצנועות, באמת האמינו אנשים בניצחון - שלא היה רחוק. אפילו פרשן רשת "סופרספורט", כוכב באיירן מינכן לשעבר סאמי קופור, נאלץ לוותר על רעמתו ולהסתפר בשידור חי אחרי שהפסיד את ההתערבות על תוצאת המשחק. אבל מגמת ההשתפרות של גאנה, ובעיקר השחקנים הצעירים והמבטיחים משאירה לגנאים תקווה. וגרנט יודע איך לגשת אליהם - לערבב הוא הרי תמיד ידע. הוא הכריז, למשל, לפני המשחק, שזכייה באליפות אפריקה עדיפה על זכייה בליגת האלופות. והוא קרא לאוהדים להיות גאים בנבחרתם. עיתונאי הכדורגל הבכיר בגאנה, גארי אל-סמית', נפרד מקוראיו בטוויטר אחרי הגמר: "לפחות הנבחרת שוב זכתה בליבם של בני המדינה. מחר גאנה תתעורר ותתחיל מחדש". עם גרנט בראש.