מערכת צדק מעוותת

כשחבר מחתרת בת עין משוחרר - ואתי אלון לא

3 בקשות לשחרור מוקדם של אסירים מפורסמים הוגשו לאחרונה לשירות בתי הסוהר. ארז אפרתי, שנדון ל-8 שנות מאסר, זכה לניכוי שליש מתקופת מאסרו. עופר גמליאל, חבר מחתרת בת עין, שהיה אמור לשבת 15 שנים מאחורי סורג ובריח, הצליח לשכנע את ועדת השחרורים לתת לו ללכת הביתה שנתיים לפי המועד שנגזר עליו.

מאידך, בית המשפט בלוד ביטל את שחרורה המוקדם של אתי אלון, שמעלה בכספי הבנק למסחר ונדונה ל-17 שנות מאסר. למה? אחד מטיעוני המדינה היה "שיש חשש להתנהגותה עם שחרורה".

לקרוא ולא להאמין. לפי מערכת הצדק שלנו, ארז אפרתי, מאבטח הרמטכ"ל שלעבר, שהשתכר במסיבת הרווקים שלו, שלף נערה בת 22 ממכוניתה וניסה לאנוס אותה בכוח בשיחים - אינו מסוכן יותר לציבור אחרי פחות מ-5.5 שנים.

גם עופר גמליאל, שהורשע בניסיון לפוצץ עגלת תופת בבית-חולים ובית-ספר לבנות במזרח ירושלים, לה הצמיד שתי לבנות חבלה, שני בלוני גז, מאות ליטרים של סולר וברגים, והיה עלול להביא למותם ופציעתם של חפים מפשע - לו אפשר לתת להסתובב חופשי ברחוב וליד ערבים.

אבל אתי אלון, פושטת-הרגל, שהודתה בעבירות שיוחסו לה כמעט עם מעצרה - בניגוד לאפרתי, למשל, שהמציא מיני סיפורים מגוחכים על אלכוהול מזויף ורצון עז להשתין ליד הירקון דווקא במקום בו מצאו את הנערה החבולה - עלולה, לפי המדינה, לסכן את הציבור, כי "מהתנהגותה עולים קווים פסיכופתיים ותחכום בביצוע העבירות, כאשר משך זמן ביצוען ויכולה לנהל במקביל חיים נורמטיביים, מגבירים את החשש מפני התנהגותה לאחר שחרורה".

ולזה קוראים מידתיות? או שמא שיבוש חמור בשיקול הדעת של גורמי המשפט של מדינת ישראל? אתי אלון יותר מסוכנת מאפרתי וגמליאל?

יובהר מיד: אני סולדת ממעשיה של אלון, שגרמה נזק כלכלי נוראי לעשרות משפחות, שחלקן התפרקו בגללה, וקריסת הבנק למסחר שבאה בעקבות המעילה גרם לכאב ראש עצום לקברניטי מדינת ישראל ולמערכת הבנקאית והמשפטית בפרט. אבל חוץ מהתחשבנות, באמת עולה על הדעת שהיא עלולה לפגוע במישהו?

אלון לא תוכל יותר למעול בכספי בנק, כי אף אחד לא ייתן לה לנהל כספים בכלל, ובבנק בפרט. יותר מזה, אני בספק אם תוכל לפתוח חשבון בנק, שלא לומר להיכנס בשעריו של איזשהו בנק. גם למצוא עבודה יהיה לה קשה עד בלתי אפשרי, כי אין מישהו שלא מכיר את שמה או פניה.

אז את מי בדיוק היא תסכן? את משפחתה שתאלץ לכלכל אותה עד סוף ימיה? את ילדיה?

לעומת זאת, הסיכון שגמליאל יחטוף שוב את הקריזה על ערבים, ושיצרו של אפרתי שוב יתקוף אותו והוא יתקוף נערות אחרות, הוא מוחשי ממש.

לכן, אם רוצחים בפוטנציה ואנסים עם רקורד משוחררים כלאחר-יד ממאסרם בגין התנהגות טובה - בטח ובטח שאתי אלון צריכה לצאת לחופשי ומיד.