נתניהו: שופטי פרס ישראל - קליקה סגורה, קיצונית ואנטי-ציונית

רה"מ בפייסבוק: "מונו לוועדה גורמים התומכים בסרבנות לשרת בצה"ל - ופחות מדי נציגים אותנטיים של העם. נדמה שחברי הוועדה הקיצוניים מחלקים את הפרסים לחבריהם, בשיטת חבר מביא חבר" ■ 7 שופטים התפטרו

בנימין נתניהו - עצרת זיכרון בעקבות הפיגועים בפריז / צילום:רויטרס
בנימין נתניהו - עצרת זיכרון בעקבות הפיגועים בפריז / צילום:רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול (ד') לראשונה לסערה סביב פרס ישראל בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, שבו כינה את חברי ועדת הפרס "קיצוניים" והגדיר אותם כ"קליקה סגורה ואנטי-ציונית".

בימים האחרונים נרשם גל התפטרויות של שופטי פרס ישראל שהתפטרו מתפקידם בוועדת השופטים לפרס ישראל בתחום חקר הספרות, בטענות ל"פוליטיזציה ושיקולים זרים" לכאורה מצד ראש הממשלה. השופטים מוחים נגד הפסילה של הפרופסורים אבנר הולצמן ואריאל הירשפלד על-ידי לשכת ראש הממשלה מלשמש כשופטים בפרס ישראל לספרות, לאחר שנטען מצד ראש הממשלה כי הם "אנטי-ציוניים".

במחאה, 7 שופטי הוועדה התפטרו מתפקידם: פרופ' נסים קלדרון, פרופ' נורית גרץ, פרופ' זיוה בן פורת, ד"ר אורי הולנדר ויונה אליאן. זאת בנוסף להתפטרותה של גיל הראבן מוועדת השופטים בתחום הספרות ורם לוי מהוועדה לפרס הקולנוע. במקביל, הודיע פרופ' יגאל שוורץ כי החליט לבטל את מועמדותו לקבלת הפרס וכמוהו גם הסופר יצחק בן-נר.

נתניהו כתב אתמול בפייסבוק שלו כי פרס ישראל "הוא בראש ובראשונה הכרת תודה, אך הוא נושא בחובו גם אמירה ערכית וחינוכית: מי שמרים תרומה משמעותית למדינה ולביטחונה, לעם ולחברה, למדע ולכלכלה, בתרבות, בספרות, באקדמיה, בתעשייה, ובכל תחומי חיינו - ראוי לפרס ולהוקרה.

"הרכב הוועדה שבוחרת את הזוכים בפרס ישראל חייב להיות מאוזן ולשקף נאמנה את מגוון הזרמים, העמדות והרבדים המרכיבים את החברה הישראלית. ואולם במשך השנים מונו לוועדה הבוחרת יותר ויותר גורמים קיצוניים בעמדותיהם, ובהם גורמים אנטי-ציוניים - למשל כאלה התומכים בסרבנות לשרת בצה"ל - ופחות מדי נציגים אותנטיים של חלקים נרחבים אחרים בעם.

"לעיתים קרובות מדי, נדמה היה שחברי הוועדה הקיצוניים מחלקים את הפרסים לחבריהם, בשיטת חבר מביא חבר. מי שלא מזוהה עם הקו שלהם, מי שלא שייך לקליקה שלהם, התקשה מאוד להשתלב בוועדת הפרס או לקבל את הפרס. מצב זה, שבו קבוצה קטנה וסגורה בעלת עמדות קיצוניות מעבירה את המקל מיד ליד ושומרת על השליטה בבחירת מקבלי פרס ישראל, חייב להשתנות.

"פרס ישראל הוא של כל עם ישראל. הוא נכס לאומי שלנו. ופרס ישראל חייב לייצג את כל חלקי העם - ישראליות וישראלים ממגוון דעות ועמדות המשקף את כל חלקי העם - ללא שום שיקול פוליטי וללא שום הטייה פוליטית לכאן או לכאן", דברי ראש הממשלה.