האם אובמה חושב שרצח היהודים במרכול בפריז היה מקרי?

בראיון למגזין המקוון VOX דיבר נשיא ארה"ב על "חבורת קנאים אלימים וזדוניים שירו באקראי בכמה אנשים בחנות דליקאטסן בפריז" ■ סנטור רפובליקני: "אי-יכולתו של הממשל לדבר בבהירות ובעקביות על איומי הטרור האיסלמי משקפים לא רק חשיבה עכורה אלא גם מדיניות עכורה"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

התבטאויות שהשמיע באחרונה נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על התקפות הטרור האיסלמי בפריז מעוררות רוגז בחוגים רפובליקניים ויהודיים. חוגים אלה קובלים על כך שמאמצי אובמה לשמור על תקינות פוליטית בכל מחיר פוגעים במאבק האמריקאי בטרור.

בראיון למגזין המקוון VOX, שפורסם השבוע, אמר אובמה, כי הציבור בארה"ב צריך להיות מודאג מפיגועי הטרור שאירעו באחרונה, ושבמהלכם "חבורה של קנאים אלימים וזדוניים עורפים ראשיהם של אנשים או יורים באופן מקרי בקבוצת אנשים בחנות דליקאטסן בפריז".

באופן מקרי? האם הנשיא אינו סבור שפיגוע הטרור במרכול הכשר ("דליקאטסן" בגרסה אובמה) נבע ממניע אנטישמי טהור בלבד? זו התמיהה שהתעוררה אצל מחוקקים רפבוליקניים וכתבים בוושינגטון. הניסוח הזה עלה בקנה אחד עם מדיניותו ברורה של הבית הלבן להימנע מצירוף המילים "טרור" ו"איסלמי" במשפט אחד.

"נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, הגדיר בעקביות את הירי במרכול הכשר בפריז כ'התקפה אנטישמית מחרידה'; מדוע ממשל אובמה אינו יכול לנהוג כך?" - אמר הסנטור הרפובליקני מארק קרק (אחד מיוזמי החקיקה להטיל סנקציות נוספות על איראן). "אי-יכולתו של הממשל להתבטא בבהירות ובעקביות על איומי הטרור האיסלמי משקפים לא רק חשיבה עכורה אלא גם מדיניות עכורה".

מאמצי הממשל להגן על דברי אובמה בתדרוכים לעיתונאים גבלו באבסורד. להלן תמצות של דו-שיח בין דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, לכתב "אסושייטד פרס" בתדרוך ביום ג':

הכתב: האם הממשל באמת מאמין שקרבנות ההתקפה לא נורו מפני שהם היו בני דת מסוימת?

הדוברת: "... אני מאמינה, בהנחה שאני זוכרת את הקרבנות באופן ספציפי, שהם לא היו מאותו רקע או מאותו לאום..."

הכתב: אפילו אם נניח שהקרבנות באו מרקעים שונים ונמנו עם דתות שונות האינך סבורה שהחנות עצמה שימשה מטרה?

הדוברת: "אבל זה לא אותו דבר (כלומר התקפת החנות אינה דומה להתקפת אנשים שהיו בה)... באמת, אין לי מה להוסיף".

הכתב: או קיי, האם הממשל מאמין שהיתה התקפה אנטי-יהודית בפריז, או התקפה על הקהילה היהודית בפריז?

הדוברת: "לא נראה לי שנדבר בשם שלטונות צרפת ונקבע מה בדיוק קרה שם".

הכתב: אבל אם מישהו נכנס לחנות כשרה ומתחיל לירות, הרי הוא לא מבקש לפגוע בבודהיסטים, נכון?

הדוברת: "אני חושבת שזה רלוונטי כמובן, שהאנשים בחנות קנו בה ועבדו בה..."

הכתב: מי הממשל מצפה שיקנה בחנות כשרה? כאשר תוקף נכנס לחנות שמזוהה בבירור עם אמונה ספציפית... אני מתקשה להבין מדוע אי אפשר לומר שמטרות ההתקפה היו יהודים?

הדוברת: "פשוט אין לי מה להוסיף יותר. זה נושא שממשלת צרפת צריכה להתייחס אליו".

גם דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, לא הצליח להיחלץ מביצת הסרכות ההגיוניות שנקוותה סביב דברי אובמה. "אני חושב שהנקודה שהנשיא ניסה להסביר היא, (שהקרבנות) לא נבחרו לשמש קרבנות באופן ספציפי . אלה היו אנשים שבמקרה היו בדליקאטסן ונורו בהיותם שם", אמר הדובר. "המילים שבהם בחר הנשיא נועדו להצביע על כך שהקרבנות לא נהרגו בגלל מי שהם אלא מפני שהם במקרה היו שם".

הדובר שקע עמוק יותר כאשר הצהיר, שאובמה היה בעצם מודע ל"מניע" של התוקף, אך הנשיא ניסה להדגיש שאלה שנהרגו לא נבחרו אינדיבידואלית, מפני שהרוצח לא נקב בשמם לפני שירה בהם. "בחנות היו אנשים אחרים, לא רק יהודים", הוא אמר.

בעקבות מחאות, חלקן לעגניות, בקונגרס ובמדיה החברתית, תקנו הדוברים את דבריהם. "עמדת הממשל לא השתנתה", אמר ארנסט. "המניע להתקפת הטרור במרכול הכשר בפריז היה אנטישמיות". ודוברת הסטייט דיפרטמנט הלכה אחריו: "מאז ומתמיד הבהרנו שההתקפה על המרכול הכשר היתה התקפה אנטישמית שגבתה חייהים של חפים מפשע".

עוזר למחוקק, שרואיין באתר של The Hill, עיתון ואתר שמסקרים את הקונגרס, אמר בתגובה על דברים אלה: "הסירוב להודות בכך שמרכול כשר בפריז נבחר ספציפית כמטרה להתקפה מפני שנמצאים בו יהודים היא רק אחת הסיבות לכך שאנשים רבים אינם בוטחים בממשל אובמה בכל מה שקשור בהגנה על ישראל".

מאט ברוקס, מנכ"ל הקואליציה היהודית הרפובליקנית, אמר כי אובמה ועוזריו "שולחים מסר שגוי הן לקהילה היהודית והן לטרוריסטים".

עוד קודם לכן נמתחה על אובמה ביקורת מפני שהוא לא כינה את מבצעי הפשעים בפריז קיצונים איסלמיים, למרות שגורמי ממשל בצרפת וראש ממשלת בריטניה השתמשו בכינוי זה. הבית הלבן הסביר, כי הנשיא ודובריו נמנעים משימוש במונח זה מפני שהם אינם רוצים לתת לגיטימיות לרעיון שהתוקפים פעלו מתוקף האמונות הדתיות שלהם.

ג'ניפר רובין, בעלת הבלוג הימני "פניה ימינה" ב"וושינגטון פוסט", כתבה: "ההתכחשות לעובדה שהקהיליה היהודית (בפריז) היתה בבירור מטרה של התקפת טרור, אחת מני רבות באירופה בשנתיים שחלפו, היא דבר מחליא שלא ניתן להסבירו. עולה ממנו שהבית הלבן מקדיש עצמו לנראטיבים כוזבים ושהוא אינו מצליח להכיר בעובדת קיום הטרור, או שהנשיא אטם אוזניו לסכנות שנשקפות ליהודים בעולם כולו".