בוננזת שידורים אדירה? בפרמיירליג ימשיכו לשלם מינימום לעובדים זוטרים

מנכ"ל הליגה שעשויה לקבל כ-8.5 מיליארד ליש"ט ב-3 שנים מזכויות שידור: "זה תפקיד הממשלה לעלות את שכר המינימום, לא שלנו" ■ מסרב להתחייב להפחתת מחירי הכרטיסים: "לא כל המועדונים מרוויחים כסף"

ריצ'ארד סקאדמור מנכ"ל הפרמיירליג / צלם: רויטרס

הסכם הטלוויזיה החדש והעצום עליו חתמה הפרמיירליג עם זכייני השידור שלה בבריטניה, שיבטיח לה למעלה מ-5.1 מליארד ליש"ט בין העונות 2016/17-2018/19, קפיצה של כ-70% ביחס לשנים 2013/14-2015/16, כבר הוביל את חלק מהאנליסטים להעריך כי יהיו שחקנים בליגה האנגלית הבכירה ששכרם ימריא לממדים של 500 אלף ליש"ט. בשבוע.

בעקבות הבוננזה, עלתה בקרב התקשורת הבריטית התהייה האם מועדונים צריכים להמשיך להעסיק את העובדים הזוטרים שלהם, כגון מוכרי תוכניות המשחקים, קופאים, מנקים וכו' - בשכר מינימום. זאת להבדיל מ-Living Wage, ההגדרה באנגליה לשכר המספיק על מנת להתקיים באופן בסיסי; מבין 20 קבוצות הפרמיירליג, צ'לסי היא היחידה שהעלתה את שכר הזוטרים על-פי תחשיב ה-Living Wage.

"ההבדלים בין השחקנים לבין העובדים הרגילים של המועדונים לא גורמים לי לאי-נוחות", אמר בנושא ריצ'ארד סקאדמור, מנכ"ל מינהלת הפרמיירליג, לרדיו BBC. "המציאות היא שבדיוק כמו בתעשיית הפופ, או תעשיית הקולנוע - ה'טאלנטים' נהנים משכר לא פרופורציונלי. אני לא קובע את מחירי השוק, ובפרמיירליג אנחנו מדברים על שוק עולמי". לטענת סקאדמור, "בסופו של יום זה תפקידה של הממשלה להעלות את שכר המינימום. זה לא משהו שאנחנו יכולים לטפל בו".

שכר המינימום באנגליה עומד על 6.5 ליש"ט לשעה, בעוד Living Wage עומד על 9.15 ליש"ט לשעה בלונדון, ו-7.85 ליש"ט ביתר הממלכה. סופי סטפנס, פעילה חברתית שמנהלת קמפיין להטמעת Living Wage בחוק המדינה, מצוטטת ב"גרדיאן": "מביש שהארגון שאחראי על ליגת הספורט העשירה ביותר חושב שהיצמדות לשכר מינימום היא דבר שמתקבל על הדעת".

כשנשאל סקאדמור האם המועדונים ישתמשו בתזרים הכספי האדיר (במסגרתו הם עשויים ליהנות מהקצאה מינימלית של 100 מיליון ליש"ט בעונה מהסכם השידורים) על מנת להפחית את מחירי הכרטיסים לפרמיירליג, שהם גם כך היקרים ביותר בכדורגל העולמי, אמר: "לא כל המועדונים מרוויחים כסף. נכון שיהיו עכשיו יותר הכנסות - אבל זו הבחירה של המועדונים מה הם ירצו לעשות עם ההכנסות הללו".

על-פי הערכות, ביחד עם מכרזי השידורים של הפרמיירליג לזכיינים שלה בחו"ל, שטרם נחתמו - יגיעו ההכנסות השלוש-שנתיות ללמעלה מ-8.5 מיליארד ליש"ט.

סקאדמור: "אם תעשה סקר בינלאומי, תגלה שדברים כמו הפרמיירליג, המלכה וה-BBC גורמים לאנשים להרגיש טוב לגבי בריטניה. ראש הממשלה שלנו שמח ללכת למקומות ברחבי העולם ולדבר על הדבר המצוין הזה שנקרא פרמיירליג".