מאיץ הסטארט-אפים הגדול בעולם שוקל להקים סניף בישראל

המאיץ MassChallenge, תמך עד היום ביותר מ-600 חברות שגייסו הון מצרפי של יותר מ-700 מיליון דולר, הפיקו הכנסות של יותר מ-400 מיליון דולר והובילו ליצירת כחמשת אלפים מקומות עבודה

אמיר אלדד / צילום: masschallenge
אמיר אלדד / צילום: masschallenge

הנהלת האקסלרטור הגדול בעולם - MassChallenge, שממוקם בבוסטון, בחרה להשיק את מחזור 2015 בירושלים. ייתכן כי המהלך הזה יוביל להקמת שלוחה של MC בישראל.

אקסלרטורים (מאיצים) מעניקים בדרך כלל חסות למספר חד ספרתי של חברות צעירות, אולם ב-MC נוקטים בגישה אחרת. המאיץ שהוקם בשנת 2008 תמך עד היום ביותר מ-600 חברות שגייסו הון מצרפי של יותר מ-700 מיליון דולר, הפיקו הכנסות של יותר מ-400 מיליון דולר והובילו ליצירת כחמשת אלפים מקומות עבודה. המיונים לתוכנית היוקרתית נפתחים היום בשלושה מוקדים - בוסטון, לונדון וירושלים.

"תוכנית MC הוקמה ב-2008, כשגילינו שיש הבדל בין סטארט-אפים שמייצרים ערך, לבין אלה שלא נותנים ערך יצרני. החזון של היזמים היה לעזור להם ליחצ"ן את אותו הערך", הסביר אמיר אלדד, מנכ"ל MC ישראל, בראיון ל"גלובס". יצאנו לדרך בזמן המשבר הפיננסי העולמי והסתכלנו על התעשייה ברמה הגלובלית".

- איזה סטארט-אפים מעניינים אתכם?

"אנחנו פתוחים לכל חברה בכל סקטור, גם לגיימינג, אבל אנחנו מחפשים 'היי אימפקט'. חברה שרוצה להיות מובילה בתחום מסוים - קלינטק, IT, אחסון - ובתנאי שיש חזון להוביל".

- אתם מעדיפים חברות שבונות על אקזיט או כאלה ששואפות לצמוח ולהפוך לחברות גדולות?

"אנחנו לא מסתכלים על זה, אלא רק על הצלחה. הנפקה, מכירה, גדילה, הכול הצלחה".

- מה הייחוד שלכם ביחס למאיצים אחרים?

"יש לנו שני קריטריונים - אנחנו מקבלים רק חברות צעירות שגייסו פחות מחצי מיליון דולר אקוויטי. בשנה שעברה מתוך 1,600 הגשות קיבלנו 128 בלבד".

הסטארט-אפים שמתקבלים לתוכנית עוברים לבוסטון לתקופה של ארבע חודשים ושם הם מקבלים מתחם עבודה, נטוורקינג וגישה למשקיעים פוטנציאליים, ייעוץ משפטי ומקצועי. מכלול השירותים האלה נאמד ב-10 מיליון דולר. בנוסף, MC עורכת תחרות בין המשתתפים בתוכנית ומעניקה פרס של 1.5 מיליון דולר למספר חברות מובילות. נציין כי המאיץ אינו מקבל אחוזי בעלות בחברות.

"אנחנו מאוד מתעניינים במה שקורה בישראל משום שאתם מעצמת חדשנות, ואחד המקומות עם האקו-סיסטם היזמי החזק בעולם", מספר ג'ון הארת'ורן, שותף, מייסד ומנכ"ל התוכנית. "לקהילת היזמים בישראל יש קשרים רבים עם הקהילה שלנו בבוסטון. כבר כמה שנים שיזמים ישראלים ויהודים ייצרו ערך רב עבור מדינת מסצ'וסטס. יזמים ישראלים ויהודים בכל רחבי העולם הם שותפים מצוינים עבור כל חברה שיש לה שאיפות גלובליות. וחוץ מזה - בישראל יורד הרבה פחות שלג מאשר בבוסטון, וזה יתרון משמעותי מאוד".

ירושלים נהנית בתקופה האחרונה מפריחה בתחום היי-טק. על פי נתונים של תוכנית Jnext של הרשות לפיתוח ירושלים (תוכנית לעידוד יזמות טכנולוגית מקומית), בשנת 2014 הוקמו בעיר 100 חברות בהשוואה ל-12 חברות חדשות לפני שנתיים ו-40 שהוקמו ב-2013. בשנת 2014 גייסו 47 חברות ירושלמיות 172 מיליון דולר בהשוואה ל-25 חברות ירושלמיות שגייסו 58 מיליון דולר ב-2012.