האם הציבור חוזר להזרים כספים למניות בישראל?

מנתוני מיטב דש לשבוע האחרון עולה כי לאחר חודשים רבים של פדיונות נרשמו גיוסים של מיליוני שקלים בקרנות נאמנות המשקיעות במניות בארץ

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בשווקים בשבוע שעבר התאפיין במגמה מעורבת. מחד, ירידות שערים במדדי המניות בהובלת מניות הבנקים, ומנגד - עליות במדדי אגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות.

תעשיית קרנות הנאמנות רשמה בשבוע שעבר פדיונות של כ-330 מיליון שקל. זאת, לעומת גיוס של כ-610 מיליון שקל בשבוע הקודם. מתחילת החודש הקרנות המסורתיות גייסו כ-1.1 מיליארד שקל: קרנות מנוהלות רשמו גיוסים של כ-450 מיליון שקל אל מול גיוסים נאים של כ-630 מיליון שקל בקרנות המחקות. כך, עפ"י אומדנים והערכות שבוצעו ע"י כלכלני מיטב דש.

קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית, קרנות 10/90 וכו', רשמו השבוע גיוסים של כ-110 מיליון שקל - ירידה חדה של כ-60% בקצב הגיוסים לעומת השבוע הקודם. מתחילת החודש הגיוסים בקרנות אג"ח כללי מסתכמים בכ-410 מיליון שקל.

אגרות החוב הקונצרניות נסחרו השבוע במגמה חיובית - מדדי התל-בונד 20,40,60 רשמו עליות שערים של עד כ-0.4%, ובהמשך, מדד קונצרני כללי רשם תשואה חיובית של כ-0.35%. למרות התשואות החיוביות שמאפיינות את האפיק מתחילת השנה, המשקיעים ממשיכים להוריד חשיפה לקרנות אג"ח חברות ששמרו על קצב פדיונות אחיד מהשבוע הקודם, זאת, לאחר שרשמו גם בשבוע שעבר פדיונות של כ-200 מיליון שקל המסתכמים לפדיונות של כ-400 מיליון שקל מתחילת החודש.

הקרנות המנייתיות סיכמו את השבוע עם גיוסים של כ-70 מיליון שקל, קצב גיוסים זהה לשבוע הקודם, שמשקפים גיוס של כ-65 מיליון שקל לקרנות המשקיעות בחו"ל וגיוסים של כמה מיליונים בודדים לקרנות המתמחות בישראל וגמישות. זאת לאחר חודשים רבים של פדיונות באפיק הזה. מתחילת החודש הגיוסים בקרנות המנייתיות מסתכמים בכ-140 מיליון שקל - כולם בקרנות מניות בחו"ל, המתחלקים שווה בשווה בין קרנות מנוהלות לקרנות מחקות.

קצב הגיוסים בקרנות אג"ח מדינה נחתך בחצי והסתכם בגיוסים של כ-200 מיליון שקל. למרות הצניחה בקצב הגיוסים, קרנות אג"ח מדינה הן עדיין המגייסות הגדולות החודש עם כ-580 מיליון שקל.

באפיק השקלי, הקרנות הכספיות רשמו השבוע פדיונות של כ-610 מיליון שקל - זינוק של פי 3 בקצב הפדיונות לעומת השבוע הקודם, המסתכמים לפדיונות של כ-810 מיליון שקל מתחילת החודש. הקרנות השקליות מחקו את הגיוסים מתחילת החודש ועברו לפדיון של כ-50 מיליון שקל, זאת לאחר שאיבדו השבוע כ-80 מיליון שקל.

קרנות אג"ח חו"ל מאטות את קצב הגיוסים לאחר שגייסו בשבוע שעבר כ-190 מיליון שקל לעומת גיוסים של כ-240 מיליון שקל בשבוע הקודם. מתחילת החודש הגיוסים בקרנות אג"ח חו"ל מסתכמים בכ-430 מיליון שקל.