הנפט מזנק - ומחיר הדלק צפוי לעלות ב-27 אגורות לליטר

תתכוננו לשלם יותר בתחנות הדלק ■ מחירי הנפט בעולם מזנקים בעקבות קיצוצים עליהם הכריזו מפיקות הנפט הגדולים בעולם - וצפויים לגרור עלייה חדה במחירי הדלקים ■ אנליסט ב-JP מורגן: זו רק ההתחלה

תחנת דלק / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק / צילום: תמר מצפי

מחיר הדלק צפוי לעלות בסוף החודש בכ-27 אגורות לליטר - כך מעריכים היום (א') גורמים במשק הדלק. עלייה זו במחיר הדלק תהיה הראשונה מזה חודשים, והיא נובעת מעליית מחירי הנפט בחודש האחרון.

בעוד בתחילת החודש עמד מחירה של חבית נפט מסוג ברנט על 50 דולר לחבית, הרי שהיום הוא עומד על 61.5 דולר - זינוק של 22%.

הסיבה לזינוק במחירי הנפט החודש הינה הקיצוצים בהשקעות מצד חברות הנפט הגדולות בארה"ב ובעולם על רקע צניחה של כ-50% במחיר הנפט מאז חודש יוני. הקיצוצים בהשקעות צפויים להביא להקטנת ההיצע בעתיד.

ביום שישי זינק מחיר הנפט מסוג ברנט ב-3.8% וסגר 3 ימי עליות ברציפות. חברת Apache הודיעה ביום חמישי כי היא חותכת את מספר אסדות הקידוח הפעילות שלה ב-70%. היא הצטרפה לחברות שהכריזו על קיצוצים דומים, כמו למשל טוטאל, בריטיש פטרוליום, רויאל דאץ' של ועוד.

מפיקות הנפט הגדולות חתכו את מספר האסדות הפעילות לרמה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2011. אנליסטים ב-JP מורגן העריכו לאחרונה כי במחצית השנייה של השנה מחירי הנפט יזנקו בשל ירידה בתפוקה לצד עלייה בביקושים.

"השוק הגיב יותר מדי לעודף ההיצע", אמר לסוכנות בלומברג דן פלין, אנליסט ב-Price Futures Group.

מחיר הדלק בישראל ייקבע סופית ב-4 הימים האחרונים של החודש, בהתבסס על מחיר הנפט באותם ימים בבורסת הדלקים Lavera שבצרפת. לא מדובר, כידוע, ביחס של 1:1 בשל המיסוי הגבוה בישראל המהווה למעלה מ-50% ממחיר הדלק.