חגי בדש ופסגות כדוגמה

הציבור חייב להוציא את כספו מגופים שילכו עם תשובה

חגי בדש / צילום: תמר מצפי
חגי בדש / צילום: תמר מצפי

ביום רביעי האחרון הטיל בית ההשקעות פסגות פצצה בשוק ההון המקומי. חגי בדש העז לומר "לא" להנפקה החדשה של יצחק תשובה. תשובה מזכיר לי את הילד (הלא כל כך קטן) מהבדיחה, שמשתין לבריכה הציבורית מהמקפצה. מאיפה שלא תסתכלו על זה, יש כאן ניצול ציני ומלגלג של כל הרעות החולות בשוק ההון הישראלי; הנפקות המבוססות על קשרים בחדרי חדרים ומערכות יחסים של תן וקח. העדר פיקוח וסנקציות כלפי מי שגייס חוב וכשל בהחזרתו. ניצול ציני של פירמידות שליטה המאפשר לקבוצה רחבה של בעלי שליטה ומנהלים להמשיך ליהנות מהשמנת בעוד שהציבור נדרש לשלם את מחיר התספורות. והחמורה מכולן הינה הבקשה לגיוס חוב נוסף מבלי לספק ביטחונות.

לפני כשנתיים וחצי הצליח ספר צמרת אחר בחבורה - אילן בן דב, לגייס שוב הון מהציבור. ההצלחה הייתה חלקית בלבד, היות וסקיילקס הצליחה לגייס כ-60% ממה שרצתה. לזכותם של הגופים המוסדיים ייאמר שאף אחד מהם לא נטל חלק בהנפקה. לזכותו של בן דב (אם יש כזו) ניתן לומר שהפעם העמיד בטוחות ראויות אם כי למרבה האירוניה היו אלה מניות פרטנר שספגו בינתיים מכה לא קטנה.

מצד אחד מדברים כאן, ודי בצדק, על עודף רגולציה שהורגת את שוק ההון הישראלי, אולם מצד שני איך אפשר להעלים עין ולעשות צחוק מכספי ציבור שלמען האמת מרגיש די כבול ונאלץ להשלים עם כל מה שהגופים המוסדיים יאכילו אותו? לא מדובר כאן בהשקעה כושלת כזו או אחרת. מדובר בתופעה שיש לעקור מן השורש והיחידה שיכולה לעשות זאת בניגוד לשני קודמיה שהתרשלו בתפקידם הינה המפקחת על הביטוח ושוק ההון באוצר דורית סלינגר.

אולם הפצצה שהטילה פסגות בשבוע שעבר יכולה גם להעיר את הציבור ולהניעו לפעולה. אין זה משנה כלל אם חגי בדש מנכ"ל פסגות עשה כאן תרגיל שיווקי/תדמיתי שנועד להמשיך את מסלול השיקום של פסגות מאז ימי ורמוס ואדרי העליזים. יש כאן מהלך שטומן בחובו הצבת נורמות חדשות שלא היו מנת חלקו של שוק ההון הישראלי ומן הראוי שכל הגופים המוסדיים ילמדו וילכו בעקבות פסגות במקום לשים את כספנו על קרן הצבי, בטח לא מבלי שתשובה מספק להם בטחונות ראויים.

אבל בניגוד למהלכים רבים בשוק ההון עליהם גברת כהן מחדרה אינה יכולה להשפיע, הרי שבמקרה זה גם הציבור יכול ליטול חלק במהלך ולהביא לשינוי הנורמות. כל שנדרש מאתנו כעת הוא לעקוב אחר ההנפקה ולראות מי מהגופים המוסדיים יצטרף לבדש ופסגות ויגיד לא להנפקה ומי יצטרף לתשובה וחבריו על המקפצה וייתן להם את כספנו. אם הגוף שדרכו אני מנהל את כספי הגמל והפנסיה שלי יצטרף להנפקה, שומה עלי לקחת את כספי משם ולהעבירו לגוף שאינו נוהג כך.

בדיוק כמו עם יוקר המחיה, כך גם במקרה זה, לציבור יש כוח רב שהוא לעיתים אינו מודע לקיומו. לציבור יש חלק בלתי מבוטל ביוקר המחיה וקצת הפגנות פעם בשלושים שנה זה לא מספיק. אם הציבור היה נחוש יותר - יוקר המחיה היה גורם הרבה יותר שולי. הציבור אדיש ועל כן כולם ממשיכים לחגוג על גבו. זוכרים שמחירי מוצרים רבים עלו עקב עליית מחירי הסחורות בעולם? מחירי הסחורות ירדו בינתיים ב-50%. זוכרים שמחירים ותשלומים רבים עלו בגלל עליית מחירי האנרגיה? גם מחירי האנרגיה ירדו בינתיים ב-50%. זוכרים איך מחירי מכוניות עלו בגלל התחזקות המטבעות? חלק לא מבוטל ממטבעות אלו נחלש בעשרות אחוזים. היכן הציבור? ממשיך לאכול את הלוקשים שמאכילים אותו ולרכוש בכל מחיר.

אם הגופים המוסדיים שייטלו חלק בהנפקה יראו מה המחיר שהם משלמים כתוצאה מנטישת לקוחותיהם, ייתכן ובפעם הבאה הם יחשבו פעמיים אם להמשיך להתנהל בסגנון ימי פומפיי העליזים או לאמץ את הסטנדרטים החדשים שמנסה פסגות להנחיל.

יוסי פרנק, יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.