"רמת התחרות בשוק כרטיסי האשראי בישראל גבוהה"

כך טוען טום האוטון, מנהל תחום התשלומים בויזה אירופה ■ מחקר של ויזה בקרב עסקים קטנים: דחיית תשלום מע"מ תעודד עסקים לקבל כרטיסי אשראי

"רמת התחרות בשוק כרטיסי האשראי בישראל גבוהה. אנו רואים היום 20 מוסדות פיננסיים שמנפיקים כרטיסי אשראי בסגמנטים שונים, עם תנאים שונים. ביחס לגודל האוכלוסייה בישראל, המצב בהחלט סביר" - כך אמר היום (ב') טום האוטון, מנהל תחום התשלומים בויזה אירופה, במסיבת עיתונאים שקיימה החברה בישראל.

התחרות בענף כרטיסי האשראי נחשבת נמוכה. השוק נשלט בידי 3 חברות, הנשלטות בידי הבנקים, ויש יוזמות כמו של היוזמה של יו"ר מפלגת כולנו משה כחלון להפריד את כרטיסי האשראי מהבנקים בכדי לשפר את התחרות.

"התחרות בישראל גבוהה, וכשמקבלים החלטה למכור, צריך לחשוב מה בעצם רוצים להשיג בהחלטה שכזו", אמר האוטון.

האוטון ציין כי אם בוחנים פרמטרים שונים לעומת הנהוג בעולם, המצב בישראל טוב. הוא לקח לדוגמה את הריבית שמשלמים הלקוחות בעבור עסקאות באשראי. גובה הריבית שגובות חברות כרטיסי האשראי עמד עד לא מזמן על מספר דו-ספרתי, וירד לאזור ה-8% בעיקר בזכות ירידת הריבית במשק.

לדברי האוטון, "הריבית בכרטיסי אשראי בישראל נמוכה בחצי לעומת הנהוג בעולם, שם הריביות עומדות על 15%-28%. כמו כן, בחו"ל מתחילים לשלם את הריבית החל מהיום הראשון, ואילו בישראל משלמים ריבית רק בעסקאות מסוימות (עסקאות קרדיט, ע.א)", אמר.

במסיבת העיתונאים הציגה ויזה אירופה ישראל מחקר שביצעה בארץ בקרב עסקים זעירים, שמטרתו לבדוק מה החסמים המונעים מהם להחליט לקבל כרטיסי אשראי. העסקים הזעירים לפי הגדרת ויזה אירופה הם עסקים עם עד 19 עובדים. בישראל יש 198 אלף עסקים כאלה, ומחזור ההכנסות שלהם השנתי עומד על קרוב ל-340 מיליארד שקל. לדברי עודד סלומי, מנכ"ל ויזה אירופה בישראל, 54 אלף מהעסקים, קרי 27% מהם, אינם עובדים עם כרטיסי אשראי.

"עסק שיתחיל לכבד כרטיסי אשראי, ייהנה מגידול של כ-12% בממוצע בהכנסות", העריך סלומי. הערכתו מתבססת בין היתר על מחקר שעשו ויזה אירופה באירופה, ובו בדקו מה הלקוחות חושבים על עסקים שלא מקבלים כרטיסי אשראי. מתוצאות הסקר עלה כי 25% מהם לא יקנו באותו בית עסק.

במסגרת המחקר שביצעה ויזה אירופה בישראל בסיוע חברת נילסן, רואיינו 220 עסקים קטנים בישראל שאינם מקבלים כרטיסי אשראי, בניסיון להבין מה יגרום להם לכבד כרטיסי אשראי. ייתכן כי אחד הגורמים שגורם לעסקים לא לקבל כרטיסי אשראי קשור להתחמקות תשלומי מס, שכן בעת תשלום באמצעות כרטיס אשראי לא ניתן לחמוק מדיווח על ההכנסה ותשלום מס בגינה.

עם זאת, מן הסתם המשתתפים במחקר לא התייחסו לנקודה זו, כך שקשה לדעת עד כמה עניין תשלום המס הוא מרכיב מהותי בהחלטתם שלא לעבוד עם כרטיסי אשראי.

אז מה בכל זאת עשוי לגרום לבתי העסק להתחיל לעבוד עם כרטיסי אשראי? 51% מהנשאלים ציינו כי הנחה משמעותית מעלויות המסוף (של כ-50%) תגרום להם להסכים.

תמריץ משמעותי נוסף קשור למסים: 45% מהנשאלים ציינו כי הפחתה של כ-2% במס, תמורת התחייבות כי 50% מהעסקאות יתבצעו בכרטיסי חיוב, תגרום להם לעבוד עם אמצעי תשלום זה. 42% ציינו כי דחיית תשלום המע"מ ב-4 שבועות תחת אותו תנאי של התחייבות לביצוע מחצית מהעסקאות בכרטיסי חיוב, תגרום להם לעבוד עם אותם כרטיסים.

"הצעות אלה מתבססות על תמריצים הקיימים במדינות אחרות שמטרתם לגרום לעסקים לכבד כרטיסי אשראי", אומר סלומי, שרמז כי הוא מציג את אותם ממצאים גם לרגולטורים בישראל, בתקווה לשכנע אותם להכניס את אותן ההטבות. לדבריו, "יש רצון של המדינה ללמוד מהמחקרים שלנו".

הירידה הכספית בשוק מוצרי החלב
 הירידה הכספית בשוק מוצרי החלב